Gå til innhold

1997 110 TDI forts


Anbefalte innlegg

Ny multireim og strammer. Den nye strammeren danser betraktelig mer enn den gamle, som nok var blitt stiv i fjæra, selv om den strammet nok. Prøver å følge råd fra de voksne her inne. :)

 

Neste på lista: oljelekk rundt diesel matepumpa. Er det mulig å skru den løs, vippe til siden, rengjøre og montere ny pakning uten å løsne dieselkoblingene? Hvis nei bytter jeg pumpa også. Har ny fra delphi.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Anleggsflaten til pumpa mot motorblokk kan være bøyd.

Så pumpeskift eller pakningsskift ink. rettslip av anlegg er nok alternativet.

Byttet alltid pumper på kundebilene da pumpene hadde gått et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, gautes skrev:

Anleggsflaten til pumpa mot motorblokk kan være bøyd.

Så pumpeskift eller pakningsskift ink. rettslip av anlegg er nok alternativet.

Byttet alltid pumper på kundebilene da pumpene hadde gått et stykke.

Leser i tillegg at prime-armen også kan lekke olje. Da blir det bytte.

 

Etter prøvekjøring i dag blir det nok bytte av tetninger på de andre tre dysene også. Hørtes så fin ut på tomgang i går... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alle dysetetningene byttet. Synes det ble bedre på både kald og varm motor. Er ikke sikker på at en 300tdi blir så mye stillere. Mangler sammenligningsgrunnlag.

 

Kjørte en god tur og kjøpte lakris til kona.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som om anlegget på pumpa har gitt seg litt etter mange års drift.

 

Er den nye masete å få inn kan det lønne seg å vri motoren en halv til hel omdreining.

Da presser ikke knasten på kammen på armen til pumpa.

Et annet triks ved slioke problem er å sette i to pinnebolter og entre pakning(er) ,evt. distansestykke og del (pumpa her) og sette på en mutter på en av boltene og trekke litt til.

Da holder ting seg på plass når du bytter ut den mutterløse pinnebolten med riktig bolt.

Så gjør man samme operasjon en gang til med den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye lift pumpa ser ut til å ha en litt lengre arm enn den jeg demonterte. Det er snakk om en differanse som tilsvarer tykkelsen på den berømte spaceren som ikke var montert på min bil.

 

Jeg har forespurt Kari hos Vestfold ships, men hvis noen her inne har en sånn løs (trenger da en ekstra pakning, også), så hadde det jo blitt flere veier til rom.

 

Er pumpene ment å være forskjellige, eller er det gamle bare blitt sånn (om armen er bøyd, eller whatnot)?

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny fødepumpe (eng: feed pump) ble montert i går kveld. Prøvde meg uten å demontere dieselrørene som går opp til dysene (fra høyttrykkspumpa), men det var sjanseløst. Etter særdeles mye køling ble det full retrett, rengjøring av pakning, pakningsflater og bolter. Lenge siden jeg lirte av meg så mange stygge gloser. Lite variert utvalg også, til alt overmål.

 

Med demonterte dieselrør til sylinder 1 og 2 gikk alt så meget bedre. Så nå er ting på stell. 

 

Må ha nye gummiputer som sitter i underkant av holderen til luftfilteret. De som er der er helt caputo. Nå gleder jeg meg til å kjøre litt - før neste skru-session.... =)

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Prøver å få liv i Defa-systemet. Får ikke ladelys på multichargern (1203), og ikke liv i displayet på futura-displayet. Finner strømkabel til systemet i batterikassa, men lurer på om systemet får strøm? Tidligere eiere må gjerne spille ball hvis dere kjenner oppsettet.. :)

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har jeg fisket ut og satt strøm på. Målte også strøm fra batteri inn til batteriladeren (rød ledning). Når styreenheten (futura) får strøm og aktiveres skal vel den gi strøm på gul ledning til 1203/batteriladeren (som da trigger strøm til kupevarmer og motorvarmer). Må prøve å få liv i futuraen... 

Screenshot_20210117_144847_com.google.android.apps.docs.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Funderer på å selge denne bilen. Kjøpte bilen for et snaut år siden (betalte 110k), og har siden det kjøpt til fire nye thule lastebøyler, mellomasklinger, bytta glødeplugger, bytta manifoldpakning, komplett eksos, ny clutch med tilbehør  (følger i eske), regreimsett (følger i eske), stort taktelt fra profftelt (plass til fire), 

 

Prisantydning: 110k

 

Har innsett at det kanskje ikke er så dumt å ri den grønne bølga, i hvert fall på litt sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...