Gå til innhold

1997 110 TDI forts


Anbefalte innlegg

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fylte pokalene med EP-grease.

 

Før jobben så venstre side best ut. Der var det lite grease igjen. Høyre side så litt mer sølete ut på utsiden, og den pokalen hadde rike mengder smøring allerede. Fikk litt til, men ikke hele posen.

 

Gjorde ren pokalene og tetningene med wd40 og lett papirtørk. Kjørte en tur, så får vi se hvor det bærer.

 

(Vi er nå på 227k km.)

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk det en bestilling på nye stikkaksler og medbringere til bakakselen til Vestfold Ships. Det som sitter der i dag har mye slakke mot medbringer - slakken mot diffen ser ut til å være mindre, heldigvis. 

 

Med ny mellomaksling og nye stikkaksler tror jeg dette blir "ny bil" - i forhold til vibrasjoner og drivverksklunk. Det var såpass mye slakke på medbringerne at jeg unngår å bruke bilen inntil videre. Men sommaren er lang, sann! 

 

Har ikke sjekka forhjulene mtp. dette. En litt større og involvert jobb å bytte der, og når man holder på er det relativt mye som kan/(bør?) tas samtidig: pokaler, tetningsring pokaler, hjullager, stikkaksler, cv-joints. Jeg tror ikke det står like ille til foran, men jeg og bilen har knapt blitt kjent enda :)

 

Edit: Ved mer eller mindre stillstand ser det ut til at greasen i pokalene holder seg der den skal være - på begge sider. (jfr. forrige post med fylling av pokalene)

 

Edit2: En kuriositet fra samtalen med Kari på Vestfold Ships. Hun hadde reg.nr. til bilen i registeret sitt fra før. Så hun spurte: Er det Øverland jeg prater med? Bra jobba, @Pederover!  Føles ok å støtte "lokale" delepushere i disse tider.

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullbar av. Den satt skeivt på og det er sånt som irriterer meg.  Usikker på framtiden til vinsj og fanger. Lurer på om bilen skal tilbake til mer plain look. Det er da disse bilene er penest i mine øyne.

 

Har vinsj på traktoren og sånn, lissom. 

 

Tenking pågår.

IMG_20200429_184045.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2020 den 20.22, Erik Iversen skrev:

Kjenner en som ville likt oppsettet, så du får si ifra om du skal selge :)

 

 

Vinsjen blir nok sittende der den er. Får prøve å rette opp bullbaren - tror det innebærer både kapp og sveis for å få den bra.

 

I jakten på vibrasjoner er bakre mellomaksel blitt byttet. Ble ikke bedre. Så nå har jeg 2 gode mellomaksler.

Men tror jeg fikk et clue da jeg monterte den nye mellomakselen: Synes at høyre rammefeste på transferboksen var slapt. Jeg anstrengte meg ikke mye for å få transferkassen til å gå opp og ned på den siden. Mulig jeg må ha ny gummikloss, eller at det kan strammes. Har ikke sjekket det ferdig.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye eventyr i dag. Av med toppdeksel og sjekket ventiler på nytt. All god. Bytta pakninga mens jeg var i området.

 

Brukte skrutrekker-trikset (stetoskop) og fant ingen ulyd fra aggregater som kunne forklare klikkelyd fra motor. Etter litt fomlling på motorens venstre side fant jeg en løs metallgjenstand (gammelt innsugsrør?). Det var den som laget ulyden!

 

Bilde to er av slitent transferkassefeste. Noen som har?

IMG_20200507_184334.jpg

IMG_20200507_184426.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bytte av bremselyspære venstre bak: fant feil pæreholder (pæra sitter fast i holderen, og bremslys virker ikke) og dodgy tilhørende ledningsnett. Har bestilt ny holder og fikser opp ledningene. Hater å finne sånn jalla-patenter og altfor quick-fix opplegg. Har ikke vært mange av dem på denne bilen, heldigvis.

 

Ellers har jeg bestilt 2 par repsett for pokalene foran (stort sett tetningsringene som er interessante), ny fremre propshaft (Hardy Spicer) og nye medbringere i framakslingen. Bestilte også to originale opphengklosser til transferkassa. Prøver å få drivverket så bra som mulig med små grep. Den vibrasjonen i 60-70 kommer og går, og er irriterende - håper det ikke er alvorligere ting som forårsaker den. Er det plausibelt at svinghjul/clutch kan skape periodiske vibrasjoner ?)

 

Bilen får i hvert fall dosen sin av nye deler og pleie =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SveinHa skrev:

De der lyktene koster jo ikkeno så ikke mye poeng i å legge mye arbeid i de men litt FluidFilm Gel på sokkelen gjør i alle fall at det ikke irrer og du får pæren ut når det kreves. 

Tror det er feil holdere og riktig pære som er skvisa inn der. Har bestilt nye. På den sida med riktig holder gikk det som en lek å få ut pæra. Bytter ut jalla med det som skal være der. Så kanskje en liten dæsj fluid. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SveinHa skrev:

Jeg sleit også med å få ut noen pærer men de var rette sorten... 

Holderen på ene sida (les:hoveddelen av lykta) er av feil type på min. Det føler jeg meg relativt sikker på. I verste fall er kontakten til ledningsnettet på bilen også byttet, time will show. Jeg blir ikke søvnløs av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, jermundpr skrev:

Husker at bremselys var litt av og på, men det fungerte også noen ganger. Fikk aldri somlet meg til å se på det :rolleyes: Fint at bilen har et rolig liv med god pleie :wub:

Fikk liv i det i kveld. Frisket opp en litt tvilsom kobling og elektrorens på pæreholder, så ble det lys. :) Rene pleiehjemmet den har havnet på nå, ja. Blir morsommere å bruke når den blir ship shape i drivlinja... :)

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pederover skrev:

eller et det er flere typer.

En type til bak/bremselys siden der er dobbel pære og en type til alle de andre.

På 7.5.2020 den 18.55, sveinikr@hotmail.com skrev:

en løs metallgjenstand (gammelt innsugsrør?).

Det er et varmeskjold som skal ligge utenpå eksosmanifold for å begrense varmestråling til luftinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Venter spent på medbringere, fremre mellomaksling og friske rammefester til transferkassa. Greiene er her snart, og jeg er spent på om jeg merker forskjell på vibrasjonene (har ganske god tro på at utslitte girkasse-fester kan være synderen).

 

Ser at jeg har det klassiske oljedryppet ut av bellhousing. Det betyr vel at motor og girkasse må fra hverandre - så jeg tenker egentlig å plukke ut motoren med tid og stunder. Da blir clutch byttet (fristende med L.O.F HD, men bør kanskje velge Road-versjonen...), registerrem tatt i andre enden, og diverse pakninger rundt om på motoren byttet i en smell. Det er the grand plan, vaffal.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta ene rammefestet på transferkassen (på den utgående side) og fremre mellomaksling i dag. Rammefestet var en drittjobb (trangt og kronglete). Mulig det bare er jeg som ikke kan triksene.

 

UNSHAKEN NEWS: De kjipe vibrasjonene ser ut til å ha forsvunnet! 

 

Nå skal jaggu bilen brukes. Neste på programmet er å bytte medbringere foran. Den begynner å bli tålelig tight i drivverket nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medbringere OG aksler dreper hverandre.

Bytte av kun en av delene gjør at du og Adam er like lenge i paradis.

Litt som å kun bytte slitt drev på tohjulinger og ikke kjedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, gautes skrev:

Medbringere OG aksler dreper hverandre.

Bytte av kun en av delene gjør at du og Adam er like lenge i paradis.

Litt som å kun bytte slitt drev på tohjulinger og ikke kjedet.

Ja, vet at de må (bør/skal) byttes samtidig. Å bytte bare medbringerne er ment som "brannslokking" til jeg er klar for den store jobben med cv og alt det der.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2020 den 22.28, sveinikr@hotmail.com skrev:

Bytta ene rammefestet på transferkassen (på den utgående side) og fremre mellomaksling i dag. Rammefestet var en drittjobb (trangt og kronglete).

Hvordan gjorde du dette? Måtte du jekke opp kassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HaakonK skrev:

Hvordan gjorde du dette? Måtte du jekke opp kassen?

 

Ja, jekka den opp litt. Jekken holdt girkassa oppe mens jeg byttet, også. Vet ikke om jeg hadde spart meg en del arbeid med å demontere rammebraketten. Da kunne jeg bare sluppet girkassefeste rett ned, i stedet for å plundre med å få den inn mellom delene. :-| Gjort er velgjort, i hvert fall.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...