Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
sveinikr@hotmail.com

1997 110 TDI forts

Recommended Posts

Posted (edited)

Fylte pokalene med EP-grease.

 

Før jobben så venstre side best ut. Der var det lite grease igjen. Høyre side så litt mer sølete ut på utsiden, og den pokalen hadde rike mengder smøring allerede. Fikk litt til, men ikke hele posen.

 

Gjorde ren pokalene og tetningene med wd40 og lett papirtørk. Kjørte en tur, så får vi se hvor det bærer.

 

(Vi er nå på 227k km.)

Edited by sveinikr@hotmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Da gikk det en bestilling på nye stikkaksler og medbringere til bakakselen til Vestfold Ships. Det som sitter der i dag har mye slakke mot medbringer - slakken mot diffen ser ut til å være mindre, heldigvis. 

 

Med ny mellomaksling og nye stikkaksler tror jeg dette blir "ny bil" - i forhold til vibrasjoner og drivverksklunk. Det var såpass mye slakke på medbringerne at jeg unngår å bruke bilen inntil videre. Men sommaren er lang, sann! 

 

Har ikke sjekka forhjulene mtp. dette. En litt større og involvert jobb å bytte der, og når man holder på er det relativt mye som kan/(bør?) tas samtidig: pokaler, tetningsring pokaler, hjullager, stikkaksler, cv-joints. Jeg tror ikke det står like ille til foran, men jeg og bilen har knapt blitt kjent enda :)

 

Edit: Ved mer eller mindre stillstand ser det ut til at greasen i pokalene holder seg der den skal være - på begge sider. (jfr. forrige post med fylling av pokalene)

 

Edit2: En kuriositet fra samtalen med Kari på Vestfold Ships. Hun hadde reg.nr. til bilen i registeret sitt fra før. Så hun spurte: Er det Øverland jeg prater med? Bra jobba, @Pederover!  Føles ok å støtte "lokale" delepushere i disse tider.

 

Edited by sveinikr@hotmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

He- he, ja, topp service fra Vestfold Ships! Hadde en del hyggelige samtaler og handel derfra. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bullbar av. Den satt skeivt på og det er sånt som irriterer meg.  Usikker på framtiden til vinsj og fanger. Lurer på om bilen skal tilbake til mer plain look. Det er da disse bilene er penest i mine øyne.

 

Har vinsj på traktoren og sånn, lissom. 

 

Tenking pågår.

IMG_20200429_184045.jpg

Edited by sveinikr@hotmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
På 29.4.2020 den 20.22, Erik Iversen skrev:

Kjenner en som ville likt oppsettet, så du får si ifra om du skal selge :)

 

 

Vinsjen blir nok sittende der den er. Får prøve å rette opp bullbaren - tror det innebærer både kapp og sveis for å få den bra.

 

I jakten på vibrasjoner er bakre mellomaksel blitt byttet. Ble ikke bedre. Så nå har jeg 2 gode mellomaksler.

Men tror jeg fikk et clue da jeg monterte den nye mellomakselen: Synes at høyre rammefeste på transferboksen var slapt. Jeg anstrengte meg ikke mye for å få transferkassen til å gå opp og ned på den siden. Mulig jeg må ha ny gummikloss, eller at det kan strammes. Har ikke sjekket det ferdig.

Edited by sveinikr@hotmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nye eventyr i dag. Av med toppdeksel og sjekket ventiler på nytt. All god. Bytta pakninga mens jeg var i området.

 

Brukte skrutrekker-trikset (stetoskop) og fant ingen ulyd fra aggregater som kunne forklare klikkelyd fra motor. Etter litt fomlling på motorens venstre side fant jeg en løs metallgjenstand (gammelt innsugsrør?). Det var den som laget ulyden!

 

Bilde to er av slitent transferkassefeste. Noen som har?

IMG_20200507_184334.jpg

IMG_20200507_184426.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nye stikkaksler og medbringere bak på bilen i kveld. En massiv *klunk* mindre. Ikke så spennende greier, men veldig viktig.  Og veldig Serenity Now. RIP Stiller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte av bremselyspære venstre bak: fant feil pæreholder (pæra sitter fast i holderen, og bremslys virker ikke) og dodgy tilhørende ledningsnett. Har bestilt ny holder og fikser opp ledningene. Hater å finne sånn jalla-patenter og altfor quick-fix opplegg. Har ikke vært mange av dem på denne bilen, heldigvis.

 

Ellers har jeg bestilt 2 par repsett for pokalene foran (stort sett tetningsringene som er interessante), ny fremre propshaft (Hardy Spicer) og nye medbringere i framakslingen. Bestilte også to originale opphengklosser til transferkassa. Prøver å få drivverket så bra som mulig med små grep. Den vibrasjonen i 60-70 kommer og går, og er irriterende - håper det ikke er alvorligere ting som forårsaker den. Er det plausibelt at svinghjul/clutch kan skape periodiske vibrasjoner ?)

 

Bilen får i hvert fall dosen sin av nye deler og pleie =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De der lyktene koster jo ikkeno så ikke mye poeng i å legge mye arbeid i de men litt FluidFilm Gel på sokkelen gjør i alle fall at det ikke irrer og du får pæren ut når det kreves. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, SveinHa skrev:

De der lyktene koster jo ikkeno så ikke mye poeng i å legge mye arbeid i de men litt FluidFilm Gel på sokkelen gjør i alle fall at det ikke irrer og du får pæren ut når det kreves. 

Tror det er feil holdere og riktig pære som er skvisa inn der. Har bestilt nye. På den sida med riktig holder gikk det som en lek å få ut pæra. Bytter ut jalla med det som skal være der. Så kanskje en liten dæsj fluid. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, SveinHa skrev:

Jeg sleit også med å få ut noen pærer men de var rette sorten... 

Holderen på ene sida (les:hoveddelen av lykta) er av feil type på min. Det føler jeg meg relativt sikker på. I verste fall er kontakten til ledningsnettet på bilen også byttet, time will show. Jeg blir ikke søvnløs av dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husker at bremselys var litt av og på, men det fungerte også noen ganger. Fikk aldri somlet meg til å se på det :rolleyes: Fint at bilen har et rolig liv med god pleie :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutter siden, jermundpr skrev:

Husker at bremselys var litt av og på, men det fungerte også noen ganger. Fikk aldri somlet meg til å se på det :rolleyes: Fint at bilen har et rolig liv med god pleie :wub:

Fikk liv i det i kveld. Frisket opp en litt tvilsom kobling og elektrorens på pæreholder, så ble det lys. :) Rene pleiehjemmet den har havnet på nå, ja. Blir morsommere å bruke når den blir ship shape i drivlinja... :)

Edited by sveinikr@hotmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener jeg som gjorde en jallajobb der en kveld, nødrep, jordingsfeil, så jeg slang på en ekstra jordledning! blushVisste ikke at det var feil pæresokkel, eller et det er flere typer..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, Pederover skrev:

eller et det er flere typer.

En type til bak/bremselys siden der er dobbel pære og en type til alle de andre.

På 7.5.2020 den 18.55, sveinikr@hotmail.com skrev:

en løs metallgjenstand (gammelt innsugsrør?).

Det er et varmeskjold som skal ligge utenpå eksosmanifold for å begrense varmestråling til luftinntaket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...