Gå til innhold

1997 110 TDI forts


Anbefalte innlegg

3 timer siden, jermundpr skrev:

Jeg har et sett vanlige svarte 16x7" modularfelger liggende. Har du lyst til å bytte? Kunne godt tenkt meg de felgene på seriebilen igjen :)

Ja, gode muligheter for bytte. Dekk må legges om og sånt, så sikkert greit å ta til våren. MT- dekka på sommerhjulene er også aktuelle for bytting. AT-dekk passer mitt bruk bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Oh dear. Forklarte min betrodde mekaniker hvordan motoren på bilen min tikker når den er kald, blir bedre når den er varm (men ikke helt fri) og at jeg ikke greier å finne defekte aggregater rundt om på motoren med stetoskop. Ventiler er justert. Hans svar: da kan det være skjørtebank.

 

Mistanken er foreløpig ikke bekreftet, men smaker litt vondt åkke som. Hva gjør jeg om det er tilfelle? Får tak i en byttemotor, eller overhaling av den jeg har? Skjørtebank innebærer etter det jeg forstår å marginalt borre opp sylinderne (hvis de har slitasje osv.) og bytte stempler. (Eller selger bilen som foreskrevet. Gi bud.)

 

Blæh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utredning pågår. Har lytta på dysene også-tror de skal være i orden. Det er i 2. gir opp bakken på kald motor hos meg jeg hører det best. Da er den ganske ille. Når den er varm arter det seg mer som snill ventiltikking. 
 

Hver stein skal snus før ting rives fra hverandre: timing på dieselpumpe, dobbelsjekk av dyser, vakuumpumpe, liftpump osv osv. Så får vi se =)

 

Edit: Dersom det er skjørtebank på en sylinder - vil den kunne lokaliseres med stetoskop mot blokka? Sånn at man kan si: sylinder og stempel 2 bråker mer enn de andre?

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 .Lytt med stetoskop,skrutrekker, o.l.

2. Stokk om 2 dyser,lytt igjen.Pass på samme forhold som over.

 

Dysetest og skift er kurant. Smil og sett igang delepusher/dyseverksted.Overhal/bytt alle.

Stempel sjau . Gråt litt,brett opp armene og gå løs.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, lafterolf skrev:

Det testes på varm motor.

Ingen blåsing. 

22 timer siden, jermundpr skrev:

Forøvrig så responderte denne en del på totaktsolje. Hadde alltid en slump i tanken på denne ved fylling. Synes den gikk penere da. Men kald gammel dieselmotor er alltid litt raklete :rolleyes:

Verdt et lite forsøk. :) Hva med rens av dieselsystemet, aka. diesel purge?

 

@jermundpr: hvor mye totaktsolje på ei fylling, sånn ca? Eller pr. 50 liter, for å gjøre det enkelt? Vil fylling av biodiesel (hvor enn jeg finner det?) kunne hjelpe?

 

Greit å starte med det letteste først, vaffal. 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2 timer siden, gautes skrev:

Bytt hele. Fjæra blir slappere med tiden og plastforingene slites ned.

 

Ser om jeg får lurt inn et nytt lager nå til helga. Var friskt spenn i fjæra på strammeren, så nytt lager vil være en forbedring åkke som. Hvilken foring er det du mener? Der lageret sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 nye glødeplugger, multirem og strammer er bestilt fra Kari på Vestfold Ships. Alltid like hyggelig.

 

Museskritt for museskritt gjør man forbedringer. Akkurat nå føles det som at man finner noe der man leter. 

 

Kommer til å bytte dyse-tetninger (kobberskiver) og glødeplugger i en smell. Usikker på om verksted skal få løpe risikoen med brukne glødeplugger, eller er 300tdi-en "safe" å gjøre dette på selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari er en trivelig dame.

Savner samtalene fra dengang jeg drev verksted.

Har ikke hatt problemer med de pluggene jeg har byttet.

Hadde nok husket det hvis det var noe å køle med.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, gautes skrev:

Kari er en trivelig dame.

Savner samtalene fra dengang jeg drev verksted.

Har ikke hatt problemer med de pluggene jeg har byttet.

Hadde nok husket det hvis det var noe å køle med.

 

Leste på et forum at tuppen på glødepluggene bare stikker noen millimeter ut fra toppen på 300tdi, og at det derfor ikke var utbredt at de brekker når de skrus ut. Men så leser man jo historier om at de brekker og sitter fast i toppen. Noen beskriver at tuppen kan sitte der lenge, for så å løsne som et prosjektil mens man kjører. Da ryker jo naturligvis kompresjonen på den sylinderen, før man får skrudd inn den nye. 

 

Jeg bytta glødeplugger på 19j-en. Den var det ingen problemer med, men det avhenger kanskje av at det ikke er altfor lenge siden forrige bytte.

 

Jeg tenker å surre ei fille rundt noe langt og vaske anleggsflata til de nye glødepluggene med white spirit. Burde vel bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggene kom ut hele. Satt trangt på sylinder 2, men med smøring, skruing og trekking når gjengepartiet var ute, så kom den til slutt.

 

Rengjør i toppen og monterer nye glødeplugger før dysene kommer ut. Mistenker lekkasje på dyse 3. Sort guggebelegg i området røper den... 

IMG_20201120_201600.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...