sveinikr@hotmail.com Skrevet 1. november 2020 Forfatter Del Skrevet 1. november 2020 3 timer siden, jermundpr skrev: Jeg har et sett vanlige svarte 16x7" modularfelger liggende. Har du lyst til å bytte? Kunne godt tenkt meg de felgene på seriebilen igjen Ja, gode muligheter for bytte. Dekk må legges om og sånt, så sikkert greit å ta til våren. MT- dekka på sommerhjulene er også aktuelle for bytting. AT-dekk passer mitt bruk bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. november 2020 Forfatter Del Skrevet 4. november 2020 Oh dear. Forklarte min betrodde mekaniker hvordan motoren på bilen min tikker når den er kald, blir bedre når den er varm (men ikke helt fri) og at jeg ikke greier å finne defekte aggregater rundt om på motoren med stetoskop. Ventiler er justert. Hans svar: da kan det være skjørtebank. Mistanken er foreløpig ikke bekreftet, men smaker litt vondt åkke som. Hva gjør jeg om det er tilfelle? Får tak i en byttemotor, eller overhaling av den jeg har? Skjørtebank innebærer etter det jeg forstår å marginalt borre opp sylinderne (hvis de har slitasje osv.) og bytte stempler. (Eller selger bilen som foreskrevet. Gi bud.) Blæh! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Ikke selg bjørneskinn før børsa i det minste er ladet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. november 2020 Forfatter Del Skrevet 4. november 2020 1 minutt siden, lafterolf skrev: Ikke selg bjørneskinn før børsa i det minste er ladet. Nei, skal ikke det. =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Det nekter jeg egentlig å tro De fleste 300tdi har hard gange når de er kalde. Tror mer på at dyser heller burde sjekkes da egentlig Skjørtebank høres såvidt jeg husker best ved gasspådrag på tunge gir med kald motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. november 2020 Forfatter Del Skrevet 4. november 2020 (endret) Utredning pågår. Har lytta på dysene også-tror de skal være i orden. Det er i 2. gir opp bakken på kald motor hos meg jeg hører det best. Da er den ganske ille. Når den er varm arter det seg mer som snill ventiltikking. Hver stein skal snus før ting rives fra hverandre: timing på dieselpumpe, dobbelsjekk av dyser, vakuumpumpe, liftpump osv osv. Så får vi se =) Edit: Dersom det er skjørtebank på en sylinder - vil den kunne lokaliseres med stetoskop mot blokka? Sånn at man kan si: sylinder og stempel 2 bråker mer enn de andre? Endret 4. november 2020 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Har du trykk i bunnpanna? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. november 2020 Forfatter Del Skrevet 4. november 2020 20 minutter siden, lafterolf skrev: Har du trykk i bunnpanna? Ikke sist jeg sjekka, men tester på kald motor! Bra tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. november 2020 Forfatter Del Skrevet 4. november 2020 Kaldstart og umiddelbar kjøring: Usikker på hvor godt videoen formidler dette, men... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev: Usikker på hvor godt videoen formidler dette, Lyder på video er VELDIG vanskelig men den høres ut akkurat som min 300tdi som jeg også synes går i overkant hardt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 1 .Lytt med stetoskop,skrutrekker, o.l. 2. Stokk om 2 dyser,lytt igjen.Pass på samme forhold som over. Dysetest og skift er kurant. Smil og sett igang delepusher/dyseverksted.Overhal/bytt alle. Stempel sjau . Gråt litt,brett opp armene og gå løs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 1 time siden, sveinikr@hotmail.com skrev: Ikke sist jeg sjekka, men tester på kald motor! Bra tips! Det testes på varm motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Forøvrig så responderte denne en del på totaktsolje. Hadde alltid en slump i tanken på denne ved fylling. Synes den gikk penere da. Men kald gammel dieselmotor er alltid litt raklete Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. november 2020 Forfatter Del Skrevet 4. november 2020 (endret) 22 timer siden, lafterolf skrev: Det testes på varm motor. Ingen blåsing. 22 timer siden, jermundpr skrev: Forøvrig så responderte denne en del på totaktsolje. Hadde alltid en slump i tanken på denne ved fylling. Synes den gikk penere da. Men kald gammel dieselmotor er alltid litt raklete Verdt et lite forsøk. Hva med rens av dieselsystemet, aka. diesel purge? @jermundpr: hvor mye totaktsolje på ei fylling, sånn ca? Eller pr. 50 liter, for å gjøre det enkelt? Vil fylling av biodiesel (hvor enn jeg finner det?) kunne hjelpe? Greit å starte med det letteste først, vaffal. Endret 5. november 2020 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 12. november 2020 Forfatter Del Skrevet 12. november 2020 Suselyd i motorrom lokalisert til gåent kulelager på serpentin-strammeren. Lager nr 6203 2RS kjøpes inn og utbedring gjøres. Tror det blir smooth sailing, men hvis det finnes feller må noen si fra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 Bytt hele. Fjæra blir slappere med tiden og plastforingene slites ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 13. november 2020 Forfatter Del Skrevet 13. november 2020 2 timer siden, gautes skrev: Bytt hele. Fjæra blir slappere med tiden og plastforingene slites ned. Ser om jeg får lurt inn et nytt lager nå til helga. Var friskt spenn i fjæra på strammeren, så nytt lager vil være en forbedring åkke som. Hvilken foring er det du mener? Der lageret sitter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 (endret) Kald tomgang Ulyden forsvinner *nesten* når den blir varm. Endret 15. november 2020 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. november 2020 Forfatter Del Skrevet 15. november 2020 (endret) Såpevann på dyser og glødeplugger avslører kompresjonslekkasje ut fra to glødeplugger. Strammet de forsiktig og tester på kald motor i morra.... Endret 15. november 2020 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 17. november 2020 Forfatter Del Skrevet 17. november 2020 4 nye glødeplugger, multirem og strammer er bestilt fra Kari på Vestfold Ships. Alltid like hyggelig. Museskritt for museskritt gjør man forbedringer. Akkurat nå føles det som at man finner noe der man leter. Kommer til å bytte dyse-tetninger (kobberskiver) og glødeplugger i en smell. Usikker på om verksted skal få løpe risikoen med brukne glødeplugger, eller er 300tdi-en "safe" å gjøre dette på selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 (endret) Kari er en trivelig dame. Savner samtalene fra dengang jeg drev verksted. Har ikke hatt problemer med de pluggene jeg har byttet. Hadde nok husket det hvis det var noe å køle med. Endret 17. november 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 17. november 2020 Forfatter Del Skrevet 17. november 2020 11 minutter siden, gautes skrev: Kari er en trivelig dame. Savner samtalene fra dengang jeg drev verksted. Har ikke hatt problemer med de pluggene jeg har byttet. Hadde nok husket det hvis det var noe å køle med. Leste på et forum at tuppen på glødepluggene bare stikker noen millimeter ut fra toppen på 300tdi, og at det derfor ikke var utbredt at de brekker når de skrus ut. Men så leser man jo historier om at de brekker og sitter fast i toppen. Noen beskriver at tuppen kan sitte der lenge, for så å løsne som et prosjektil mens man kjører. Da ryker jo naturligvis kompresjonen på den sylinderen, før man får skrudd inn den nye. Jeg bytta glødeplugger på 19j-en. Den var det ingen problemer med, men det avhenger kanskje av at det ikke er altfor lenge siden forrige bytte. Jeg tenker å surre ei fille rundt noe langt og vaske anleggsflata til de nye glødepluggene med white spirit. Burde vel bli bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Tror oppskriften din er god. Men mest glad i diesel som løsemiddel her. Går pluggen tregt kan man jo jobbe litt forsiktig med en skvett tynn olje også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 20. november 2020 Forfatter Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Glødepluggene kom ut hele. Satt trangt på sylinder 2, men med smøring, skruing og trekking når gjengepartiet var ute, så kom den til slutt. Rengjør i toppen og monterer nye glødeplugger før dysene kommer ut. Mistenker lekkasje på dyse 3. Sort guggebelegg i området røper den... Endret 20. november 2020 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 21. november 2020 Forfatter Del Skrevet 21. november 2020 Bytta fire glødeplugger og tetning på suspekt dyse. Det vart noko anna: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.