Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Peete

Utslippsrelaterte mangler PKK P38 Bensin

Recommended Posts

Hei,

 

Var på PKK nylig og fikk  bl.a mangler på utslipp

1. Co2 utslipp på 0,53, skal ikke overstige 0,5

2. Lambdaverdi utenfor området 1+/- 0,03

3. Eksoslekkasje

 

Spørsmålet er: Kan eksoslekkasjen føre til at utslippsverdiene er gale og at de dermed blir OK når jeg fikser lekkasjen?

 

Koblet opp diagnosen for å sjekke lambdasondene. Verdiene her svinger veldig mellom 0.1 og 1,3 volt. Er dette normalt?

 

Hva annet kan typisk forårsake for høye utslipp? MAF?

 

 

Takk for hjelpen

 

Mvh Peter

91119003_901026100337748_6457763086525792256_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siden det er en 2'er-feil så må du uansett rette på det, så da kan man jo begynne med å få fikset eksoslekasjen og de andre feilene som uansett må fikses.

 

Om verdiene er utenfor etter det, så kan man begynne å feilsøke. Og da gjerne begynne med en diagnose. :)

 

Når det gjelder spenningen du snakker om, så skal vel den normalt variere mellom 0,2 og 0,9V, men om dine målinger indikerer feil på sensoren, eller om det er et resultat av eksoslekasjen har jeg ikke nok kunnskap til å uttale meg om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar.

 

Skal selvsagt fikse de andre feilene, men dersom feilene knyttet til utslipp henger sammen med eksoslekkasjen og dermed ordner seg selv så trenger jeg ikke bruke mer innsats på disse. Den varierende spenningen på lambdasondene har neppe sammenheng med eksoslekkasjen. Lambdasondene sitter før katalysatoren, og eksoslekkasjen er ca ved bakakselen. Ser derimot for meg at lekkasjen kan ha påvirket den sonden de stikker inn i eksosrøret på PKK for å måle avgassene..  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lambdamålingene dine er normale. 

2-erfeil på lambda er nok grunnet lekkasjen. 

Eksoslekkasjen kan også være årsak til co2 din, men trenger ikke være eneste årsak. 

Andre vanligste årsaker til høy CO:

 

Dårlige tennplugger, tennpluggledninger og coiler. Rover v8 er vel også sart for oljeskift. Dårlige catalysatorer... mer sjeldent, men nevnes uansett, bilene begynner jo å bli gamle. 

Spørsmålet er om du skulle kostet på deg komplett nytt rustfrittanlegg med katter ettersom du uansett har en lekkasje i anlegget. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutter siden, Roar Moslet skrev:

Dårlig luft mengde måler kan gi for høy co, og slitt kam.

Stemmer. Long time fuel trim-feilkode er ofte indikasjon på luftmassemåleren på p38. 

 

Vakuum- og luftlekkasje på innsug er ikke nevnt enda heller. Mange veier til Rome :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...