Peete Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Hei, Var på PKK nylig og fikk bl.a mangler på utslipp 1. Co2 utslipp på 0,53, skal ikke overstige 0,5 2. Lambdaverdi utenfor området 1+/- 0,03 3. Eksoslekkasje Spørsmålet er: Kan eksoslekkasjen føre til at utslippsverdiene er gale og at de dermed blir OK når jeg fikser lekkasjen? Koblet opp diagnosen for å sjekke lambdasondene. Verdiene her svinger veldig mellom 0.1 og 1,3 volt. Er dette normalt? Hva annet kan typisk forårsake for høye utslipp? MAF? Takk for hjelpen Mvh Peter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Siden det er en 2'er-feil så må du uansett rette på det, så da kan man jo begynne med å få fikset eksoslekasjen og de andre feilene som uansett må fikses. Om verdiene er utenfor etter det, så kan man begynne å feilsøke. Og da gjerne begynne med en diagnose. Når det gjelder spenningen du snakker om, så skal vel den normalt variere mellom 0,2 og 0,9V, men om dine målinger indikerer feil på sensoren, eller om det er et resultat av eksoslekasjen har jeg ikke nok kunnskap til å uttale meg om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peete Skrevet 25. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2020 Hei, takk for svar. Skal selvsagt fikse de andre feilene, men dersom feilene knyttet til utslipp henger sammen med eksoslekkasjen og dermed ordner seg selv så trenger jeg ikke bruke mer innsats på disse. Den varierende spenningen på lambdasondene har neppe sammenheng med eksoslekkasjen. Lambdasondene sitter før katalysatoren, og eksoslekkasjen er ca ved bakakselen. Ser derimot for meg at lekkasjen kan ha påvirket den sonden de stikker inn i eksosrøret på PKK for å måle avgassene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 25. mars 2020 Del Skrevet 25. mars 2020 Lambdamålingene dine er normale. 2-erfeil på lambda er nok grunnet lekkasjen. Eksoslekkasjen kan også være årsak til co2 din, men trenger ikke være eneste årsak. Andre vanligste årsaker til høy CO: Dårlige tennplugger, tennpluggledninger og coiler. Rover v8 er vel også sart for oljeskift. Dårlige catalysatorer... mer sjeldent, men nevnes uansett, bilene begynner jo å bli gamle. Spørsmålet er om du skulle kostet på deg komplett nytt rustfrittanlegg med katter ettersom du uansett har en lekkasje i anlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 26. mars 2020 Del Skrevet 26. mars 2020 Dårlig luft mengde måler kan gi for høy co, og slitt kam. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. mars 2020 Del Skrevet 26. mars 2020 53 minutter siden, Roar Moslet skrev: Dårlig luft mengde måler kan gi for høy co, og slitt kam. Stemmer. Long time fuel trim-feilkode er ofte indikasjon på luftmassemåleren på p38. Vakuum- og luftlekkasje på innsug er ikke nevnt enda heller. Mange veier til Rome Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.