Gå til innhold

Utslippsrelaterte mangler PKK P38 Bensin


Peete

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Var på PKK nylig og fikk  bl.a mangler på utslipp

1. Co2 utslipp på 0,53, skal ikke overstige 0,5

2. Lambdaverdi utenfor området 1+/- 0,03

3. Eksoslekkasje

 

Spørsmålet er: Kan eksoslekkasjen føre til at utslippsverdiene er gale og at de dermed blir OK når jeg fikser lekkasjen?

 

Koblet opp diagnosen for å sjekke lambdasondene. Verdiene her svinger veldig mellom 0.1 og 1,3 volt. Er dette normalt?

 

Hva annet kan typisk forårsake for høye utslipp? MAF?

 

 

Takk for hjelpen

 

Mvh Peter

91119003_901026100337748_6457763086525792256_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er en 2'er-feil så må du uansett rette på det, så da kan man jo begynne med å få fikset eksoslekasjen og de andre feilene som uansett må fikses.

 

Om verdiene er utenfor etter det, så kan man begynne å feilsøke. Og da gjerne begynne med en diagnose. :)

 

Når det gjelder spenningen du snakker om, så skal vel den normalt variere mellom 0,2 og 0,9V, men om dine målinger indikerer feil på sensoren, eller om det er et resultat av eksoslekasjen har jeg ikke nok kunnskap til å uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

 

Skal selvsagt fikse de andre feilene, men dersom feilene knyttet til utslipp henger sammen med eksoslekkasjen og dermed ordner seg selv så trenger jeg ikke bruke mer innsats på disse. Den varierende spenningen på lambdasondene har neppe sammenheng med eksoslekkasjen. Lambdasondene sitter før katalysatoren, og eksoslekkasjen er ca ved bakakselen. Ser derimot for meg at lekkasjen kan ha påvirket den sonden de stikker inn i eksosrøret på PKK for å måle avgassene..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdamålingene dine er normale. 

2-erfeil på lambda er nok grunnet lekkasjen. 

Eksoslekkasjen kan også være årsak til co2 din, men trenger ikke være eneste årsak. 

Andre vanligste årsaker til høy CO:

 

Dårlige tennplugger, tennpluggledninger og coiler. Rover v8 er vel også sart for oljeskift. Dårlige catalysatorer... mer sjeldent, men nevnes uansett, bilene begynner jo å bli gamle. 

Spørsmålet er om du skulle kostet på deg komplett nytt rustfrittanlegg med katter ettersom du uansett har en lekkasje i anlegget. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Roar Moslet skrev:

Dårlig luft mengde måler kan gi for høy co, og slitt kam.

Stemmer. Long time fuel trim-feilkode er ofte indikasjon på luftmassemåleren på p38. 

 

Vakuum- og luftlekkasje på innsug er ikke nevnt enda heller. Mange veier til Rome :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...