Gå til innhold

Turbobytte D4?


toerig

Anbefalte innlegg

Driver jo selvfølgelig og kikker på Finn nå og da og kom over denne annonsen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172318101

 

Der står det:

"

2010 LANDROVER DISCOVERY 4 HSE 3,0 245HK

Fantastisk premium SUV med mye plass, godt med utstyr, og masse kraft! Navigasjon, Panorama soltak, Skinn, Xenon lys, Hengerfeste +++ Bilen har nettopp fått skiftet begge turboer ! Dette er en vanvittig stor kostnad som kommer på disse. ( Motorpool tar 120.000,- kroner for jobben ) ."

 

Er det tilfelle at D4'ene må bytte turboer og at det er en kostnad som bør legges inn i budsjettet om jeg skulle oppgradere fra D3 til D4? Prisen går jo da kjapt opp 100.000!

 

Gjelder dette D3 også? Min har nå gått 280.000km uten turbobytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt. Jeg vil svare nei. 
 

Men om du derimot må bytte, ja mye jobb. Er et par her inne som har tatt seg bryet med å legge ut en del bilder og tekst ang bytte på D3, uten å plukke av karosseri. 
Om det er fysisk mulig på D4 vet jeg ikke. 
 

Det er også mange her med etterhvert en god del KM på klokka, uten at det bekymrer dem nevneverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker svarene dithen at jeg ikke behøver å gå rundt å være bekymret for bilen i alle fall da :-)

 

Det som sto skrevet i annonsen kan jo tolkes som det er en reparasjon som alle får......."Dette er en vanvittig stor kostnad som kommer på disse"

 

Alltid spennende å være Land Rover eier uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel mye an på hvilket liv bilen har levd også.

 

Mye småkjøring med mange kaldstarter, trekke tunge lass, bånn gass ved enhver akselrasjon, manglende vedlikehold+++ Alt slikt kan forkorte livet til en bil og/eller komponenter i bilen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, toerig skrev:

Tolker svarene dithen at jeg ikke behøver å gå rundt å være bekymret for bilen i alle fall da :-)

 

Det som sto skrevet i annonsen kan jo tolkes som det er en reparasjon som alle får......."Dette er en vanvittig stor kostnad som kommer på disse"

 

Alltid spennende å være Land Rover eier uansett!


Sitatet i annonsen er relativt upresist. De fleste D4 som ruller rundt på norske veier har jo ikke måtte bytte turbo..at det er en kostnad som «kommer» synes jeg blir feil å si.. at det er en stor kostnad dersom den kommer, er mer riktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster deg 7000 ca. For ny / overhalt turbo med garanti, pluss ca 1000 i deler og verktøy :) 
 

Merk; dette er om du gjør jobben selv.
 

Mange verksteder gjør jobben med karosseriet av, og dette betaler du ca. 2 dager i arbeid for.


Edit;

 

Forebyggende arbeid kan gjøres;

- Smør armen (??) til vakumpumpen med egnet smøremiddel. Bruk en kleshenger for å få tak på armen.

- kjør med 2T-olje i tanken (brenner bort dritt).

- Blend EGR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 takts olje burde alle tdi og andre uten bruke burde vært påbut ;)sikkert mange som rister på hode av det ,,,men det eneste som skjer er at du blir svimmmmmel ha en god korona fri dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fulgt med en del når det gjelder hva folk skriver om kostnader med å eie D4 her på forumet. Og beløp opp mot 120.000 for å bytte turbo har vært nevnt. Men har også sett at det har blitt utført på verksted for ca 25k pluss deler. 
 

Tror nok det kan være lurt å sjekke priser litt rundt forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gleden av å måtte bytte en turbo på min D4 i fjor og ble forespeilet ganske betydelige kostnader.
Heldigvis pratet jeg tilfeldigvis med William på BilXtra Skøyen og slapp unna med ca 15 000,- totalt. Dette var den venstre turboen, som visstnok skal være den vanskeligste å komme til og som de fleste løfter karosseri for å komme til.

William & Co gjør dette uten karosseriløft.

 

Et annet, (ikke merkeverksted, men veldig gode på LR) opererte med 17 500,- for turboen og 12 timers jobb.

Endret av CSSGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CSSGT skrev:

Jeg hadde gleden av å måtte bytte en turbo på min D4 i fjor og ble forespeilet ganske betydelige kostnader.
Heldigvis pratet jeg tilfeldigvis med William på BilXtra Skøyen og slapp unna med ca 15 000,- totalt. Dette var den venstre turboen, som visstnok skal være den vanskeligste å komme til og som de fleste løfter karosseri for å komme til.

William & Co gjør dette uten karosseriløft.

 

Et annet, (ikke merkeverksted, men veldig gode på LR) opererte med 17 500,- for turboen og 12 timers jobb.

 

Ja, se der. Velg verksted med omhu, er vel moralen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på det med totaktsolje i dieselen etter å ha fulgt tråden, men etter å ha lest denne studien fra 2015 er jeg ikke så overbevist lenger.

 

https://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

 

Kjøpte D4 i juni i fjor og hadde ikke hatt dieselbil siden -96.

Da var det vanlig å ha totaktsolje i dieselen på vinteren fordi den var tørrere. Med rekkepumpe og fravær av egr og dpf gjorde det sikkert nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si bruk 2 takt olje til påhengsmotor mye bedre smøring og tåler mye mer påkjenning vert det lille mer i kr :P

Vi har den tørrrrreste møkkkkka disel som fins skulle skrevet dette med ennå større bokstaver vis je hadde klart god helg 

kjørte hjem en bil i fjor vil ikke si vilke bil he he der var det feilfylt 40 liter disel ca 15 liter bensin i tanken bilen gjikk som en drøm alså bensin motor lit røyk men ikke så mye at noen reagerte sier litt ,,dætta er into juger historie :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 20.56, svalbard skrev:

Glemte å si bruk 2 takt olje til påhengsmotor mye bedre smøring og tåler mye mer påkjenning vert det lille mer i kr :P

Vi har den tørrrrreste møkkkkka disel som fins skulle skrevet dette med ennå større bokstaver vis je hadde klart god helg 

kjørte hjem en bil i fjor vil ikke si vilke bil he he der var det feilfylt 40 liter disel ca 15 liter bensin i tanken bilen gjikk som en drøm alså bensin motor lit røyk men ikke så mye at noen reagerte sier litt ,,dætta er into juger historie :rolleyes:


jepp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...