Gå til innhold

Glassikringer serie 3 109


Ivers

Anbefalte innlegg

La merke til at hverken vindusviskere, Vifta eller blinklys funket i går. Lurer på om det er sikringene. Noen som vet hva slags størrelse jeg må ha på sikringene og hvor man kjøper de? Ser biltema selger sett opp til 20 amp,men usikker på størrelse og amp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vindusviskeren henter strøm gjennom den øverste sikringen under rattet. 17 amp cont, 35 amp max.

Vifta og blinklys går en annen vei.

Noen ganger er sikringsholderen synderen.

Mål volt fra jord til den ene siden av holderen som holderer sikringen, og så på den andre siden.

Blir resultatet 24v på begge sider, da er dennne feilen utelukket og sikringen er ok.

Kommer tilbake med mer info.

 

Endret av Er i garasjen
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte sikringer. Men ser at alle er hele. Så det må være noe annet. Mistenker at det kan være noe med denne dingsen her som var koblet på batteriet. Den slo gnister en dag jeg holdt på å ta inn og ut batteri for å få start. Tror det var dårlig kontakt der. Hva er dette? En skjøt? Noe annet? 

IMG_20200324_175340.jpg

IMG_20200324_181050.jpg

IMG_20200324_180726.jpg

IMG_20200324_180708.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var ingenting inni der. Kun to ledninger som er koblet sammen. Ledningen går til bulkhead på passasjerside. Går inn i en liten hvit firkant hvor det kommer flere ledninger ut av andre enden :lol: sorry.. Aner ikke hva det er. Kan ta bilde I mrg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser lik ut som sikringsholderen på webastoen ( exmil)

Hos meg ligger denne under dekselet til webastoen på venstre side.

Når det gjelder blinklys og vindusvisker, ser det ut som om de er på samme sikring på sivil bil.

Jeg refererte tidligere til exmil bil 24v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte hylsa du posta først er en sikringsholder - typisk ettermontert. At skruene på den har rusta er veldig typisk for den typen holder, de er desverre vanlige - men samtidig ikke egnet for bruk annet enn i et tørt interiør (mulig at den har blitt brukt som koblingspunkt og - uansett er den bare å få bytta.

 

Den svarte klumpen du referer til er et rele. sannsynligvis uorginalt det og, basert på hvordan ledningsnettet ser ut..

 

Det kan se ut som om noen har lagt opp rele med egen sikringsholder til kupevifta (eventuelt følg den hvite ledningen for å se hva denne kursen går til)

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30aner ikke hva slags løsning dette releet er. :lol:

 

grønn ledning går i en loop til baksiden av der releet er festet. 

 

Rød kommer fra batteriet/sikringsholderen.

 

Hvit går opp til bulkhead og forsvinner i et rør?? Se bilde. 

 

Den blå er skjøtet til en svart ledning som går gjennom bulkhead ved rattet ca. Ved å lirke i den ser jeg at den er tilknyttet øverste sikring sammen med en annen ledning? Aner ikke hva den er til? 

 

Legger merke til at når jeg skrur på blinklys så lyser de bare konstant. 

 

Kjørelys og fjernlys fungerer ikke. Fjernlys virket før. 

Vindusvisker virker ikke 

Spyler virker ikke

Parklys virker ikke.

 

Sikringer ser hele ut. Antar det skal være brudd i metallet hvis ikke. 

 

For et rot^_^

 

IMG_20200327_185647.jpg

IMG_20200327_185353.jpg

IMG_20200327_185315.jpg

IMG_20200327_185705.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig flott kabelspagetti ute og går - men har sett værre og :) (hei hå rallycrossbiler...)

 

Først den svarte ledningen: dette er tilførsel til spolen - og den grønne ledningen går bare til jord, slik at når det er strøm på den svarte, så skrur releet seg på, og kobler den røde kabelen fra batteriet, og den hvite sammen. - og skrur på det som er i enden av den hvite kabelen.

 

Det røret ser heller merkelig ut - men det ser ut til å være kobla til IFm drivstoffsystemet.. kan det være en litt snedig avart av en drivstoffpumpe? (i så fall besynderlig plassering) - eller alternativt en diesel forvarmer? er helt blank her, men det må jo være noe som trekker litt strøm, som forklarer releet.

 

Basert på koblingen ser det egentlig ut som om den er på når tenning er på. orignalt om jeg ikke tar feil så kommer tenning på inn som en hvit kabel på sikringsboksen - og går ut på andre siden som grønn. to kurser - den ene mater drivstoffmåleren, den andre siden mater vindusvisker osv. (antagelser basert på et tilfeldig serie 3 koblingsskjema jeg fant under. jeg aner ikke om dette er 100% korrekt skjema for din bil)

 

 123953305_wiringlabeledl.jpg

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, takk for forklaringen! :) hva er jeg tjent med å gjøre her? Bare bytte ut releet til nytt som funker i en bil? Samt bytte den sikringsholderen? 

 

Bilen tvinger meg til å prøve å lære meg å bli mekaniker, men nå vil den at jeg skal bli elektriker også ^_^

 

Fint det skjemaet der. Det kan jeg forsøke å bruke til videre sporing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke røret er en av disse "Fuel-Savers" som var populære en gang i tiden.

Utstyr deg gjerne med avbiter ++ og fjern overflødig spagetti når du feilsøker.

Ofte ligger det endel gammel og nå ubrukt moro rundtomkring.

Mener vi dro ut endel ti-talls meter da vi rotet etter strøm i Doffen(110).

Tror Espen N hadde tråd på den et sted her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg finner tråden for moro^_^Bør jeg sørge for at dette mystiske røret fungerer ved å bytte rele og sikringsholder? 

 

Forsøker å Google meg opp litt. Har kjøpt meg en sånn prøvelampe på biltema. Hvor er det lurt å begynne på en gammel serie 3? vil gjerne finne ut hvorfor ting som lys osv er dødt, og blinklys står på konstant. Har en ny hendel jeg kan sette inn, hvis det er et komponent som typisk feiler. ^_^

 

PS setter veldig stor pris på hjelpa dere gir alle sammen. Masse kunnskap og erfaring her inne. Gull verdt for en nybegynner landrover nerd, som ikke har noen i nærheten å spørre.:lol:

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker selv , men så har jeg egentlig vært mest bensinmann.

Har aldri sett slik på noen av LRproduktene orginalt men nå har jeg ikke sett alle.

Men LR har av og til klemt til med noe spes for enkelte marked eller kundespesifikasjoner.

Den som forsker på dette får vite sikkert.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at deler av den sikringsboksen er død med tenninga av - du må måle med tenning på etc.

 

For det burde definitivt være strøm på den ene siden av sikringene. hvis begge sider er dau, må du lenger opp i kretsen. om tenninga var på - sjekk eller bytt tenningsbryter. spørs om det kan være noe muffens der.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sikringer kan være strømløse inntil forbruker er skrudd på.

Ikke lett dette her. Spesielt når kartet(instruksboka m.fl.) ikke alltid dtemmer med din bil.

 

Fuse no. 1-2 Protects the lighting circuit.
Fuse no. 3-4 Is a spare circuit.
Fuse no. 5-6 Protects the directional indicator and window wiper circuits.
Fuse no. 7-8 Protects the fuel guage, water guage and the stop lights.

Med vennlig hilsen Haynesboka.

Tror ennå ikke jeg noensinne har sett at sikring mellom kontakt 7 og 8 har vært ubrukt på norske biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Tenninga var av. Når den er på, er den nest nederste dau. Den nederste lyser av og til på venstre side om jeg dytter på den. Lyser på høyre. 

 

Byttet de to nederste til 20 amp.

Den nederste lyste da, men den nest nederste var fortsatt dau. 

 

Og nå plutselig lyser ingenting uansett hva jeg tar lampa borti. Tenningen er på. Tror jeg ødela den måleren? <_<

 

IMG_20200329_162541.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funka der. Må hatt uflaks med hvor jeg kobla klypa et par ganger. 

 

Nest nederste sikring har ingenting koblet på. Derfor den ikke lyser. 

 

Går løs på å bytte eller friske opp ledninger på lyshendelen. Litt lurvete bak der. Men hvordan får man ut den svarte med brudd, på baksiden av hendel?(den er i en svart hylse, blir brun og går til nederste sikring. Den brune og svarte er klippet rett utenfor bildet. 

 

Kan se ut som dårlig kontakt på de små "kulene" til kjøre/fjernlys. Pusse? 

 

 

IMG_20200329_175809.jpg

IMG_20200329_175745.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...