Gå til innhold

Kjøpt meg Discovery 1


Gjermund

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en Disco 1, 1996 med 300tdi motor. Er jo godt over 20år nå. Se er egt to ting jeg lurte på:

1. Hva er det jeg burde passe på og sjekke opp?

2. Jeg ønsker å fikse litt på interiøret og finner ikke steder der jeg kan kjøpe brune retrim kit til alle 5 setene, noen som har tips til hvor jeg kan finne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil! :)

 

Nummer 1 å sjekke på D1: Rust! Hjulbuer, gulv, kanaler og innerskjermer. 

Nummer 2: finn ut når regreim sist ble skiftet. 

Setetipset fra lafte er bare å følge. :) P38-seter kan vel også modifiseres til å passe...,? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! 

15 timer siden, Erik Iversen skrev:

Gratulerer med flott bil! :)

 

Nummer 1 å sjekke på D1: Rust! Hjulbuer, gulv, kanaler og innerskjermer. 

Nummer 2: finn ut når regreim sist ble skiftet. 

Setetipset fra lafte er bare å følge. :) P38-seter kan vel også modifiseres til å passe...,? 

 

16 timer siden, lafterolf skrev:

Monter seter fra D2 så får du nakkestøtter bak og lengre sittepute foran.

 

 

Kommer noen bilder i løpet av dagen ;) 

Har lett litt etter disco 2 seter, men finner ikke noe særlig. Tips til hvor jeg kan finne seter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, grattis med bil. D1 er en fin-fin LR. Litt avhengig av stand, ville nå JEG beholdt mye av det originale. Er man bare på jakt etter en best mulig bruksbil, er det bare å hente deler herfra og derfra. D2 finnes fra tid til annen på hoggere, og på diverse  LR-fora, også her.. 

De fleste LR ruster noe dyrisk. Dette bør du få oversikt over og kontroll på. Sistnevnte..kontroll på, kan f.eks håndteres med en runde med rustbehandling. hos et firma Mange sverger i dag til Fluid Film, mens andre har sine favoritter. Uansett så MÅ man bremse rusting. 

Reg reim er nevnt

Vanlig vedlikehold-service

Ellers så er det ærlige og greie biler. Jo nyere, jo mer elektronika utfordring, men er vel ikke allverden av det på D1..tror eg  :mellow: (har bare erfaring fra de aller første D1erne)

Gleder oss til bilder. Da blir det også litt letter å komme med råd..og kommentarer B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med flott bil. Jeg anbefaler deg mest mulig orginalitet. Har hatt to, en er avgått med døde  den var meget ombygd meget kostbar ombygging også. Men anbefaler det overhode ikke. Nå driver jeg å pusser opp en D1 98 som har som Eirik Iversen skriver rust er en dreper og kostbar fiksing om man ikke sveiser selv.

 

mvh Andreas

 

Ps: siklet en stund på den du kjøpte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ny undre front spoiler vis du trenger 1000 kr 

så kan du  jasse opp motor letvint da blir det moro + husk 2 takt olje 3 dl på hver tank autbaord olja til påhengsmotor biltema er grei brener bedre og reinere en moped olja vi har verdens nest tøreste disel uannsett hva andre måte mene husk det  je veit akurat det har je lang erfaring med lykke til med god bil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 15.06, Gjermund skrev:

Tenkte ikke jeg skulle gjøre noe voldsomt med den nei, bare holde den i gang og få den i litt bedre stand :) 

Både Blueberry og Stallo ligger det litt hva jeg har gjort og gjør. Du har litt rust under vinduet Øvre delen av torpedoveggen ville sjekket ut den raskt. Understellsbehandling er anbefalt også. 
 

Ferrobet eller ferrobet primer har jeg brukt på

min. 
 

Lanolin olje er billig og bra ellers har du sauefett som også er utrolig bra med god krypeevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
16 minutter siden, Gjermund skrev:

Hei igjen. Demperne på bilen er ganske slitne, tips til hvilke man burde kjøpe?

Orginalt ville jeg gått for. Britpart f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler OME. Er veldig(!) fornøyde med mine som sitter på classic'n. (mer eller mindre samme bil.) Ikke kjøp heavy duty utgaven, men den vanlige. :)

https://www.island-4x4.co.uk/nitrocharger-sport-shock-absorber-single-discovery-rear-da8921-ome60038-p-33538.html

 

Hadde Monroe som fungerte greit noen år, men de slet veldig med litt ekstra vekt bak i bilen (og på taket)

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=3224

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Erik Iversen skrev:

Anbefaler OME. Er veldig(!) fornøyde med mine som sitter på classic'n. (mer eller mindre samme bil.) Ikke kjøp heavy duty utgaven, men den vanlige. :)

https://www.island-4x4.co.uk/nitrocharger-sport-shock-absorber-single-discovery-rear-da8921-ome60038-p-33538.html

 

Hadde Monroe som fungerte greit noen år, men de slet veldig med litt ekstra vekt bak i bilen (og på taket)

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=3224

 

Trenger jeg TUV når jeg ikke endrer høyde på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gjermund skrev:

Enda et spørsmål fra meg her siden jeg er helt ny, har funnet meg nye seter, er det mulig å sette disco bakseter i disco 1?

 

Mener du disco 2 seter i en Disco 1?

Mener jeg leste det var mulig å sette inn Disco 2 framseter inn men husker ikke hvor. 
Bakseter, no clue. Men det kan jo hende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...