Gå til innhold

Taklys skrur seg ikke av


Ivers

Anbefalte innlegg

Har satt bryteren i taket midterste posisjon. Har fikset bryterne på førersiden og bak ved å pusse med sandpapir og bytte kabelsko på førersiden. Om dørene står oppe skrur lyset seg av etter et par minutter eller mer. Trykker jeg da på en av bryterne I døråpningene så skrur lyset i taket seg på. Så da er det liv i de..

 

Men om jeg sitter i bilen og lukker begge dørene så skrur lyset seg ikke av? Ikke før lenge i allefall. irriterende å måtte skru av og på bryteren i taket. Noen som vet hva jeg må gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en kondensator (gammelt ord) et sted som styrer tiden lyset skal være på etter dørlukking.

Nå skriver du ikke annet enn at du har Defender . Ble produsert i 30ish år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry gaute, glemte helt.. Td5 90 2000 modell. grønn med galv cappings og galv ramme bak. Var hos deg på høsten for å kjøpe noen seriebil deler;)

 

Synes bare det tar fryktelig lang tid før det skrues av etter dørene går igjen. Mener at det ikke var sånn før. En slik kondensator.. Hvor finner man den tro, og hva slags delenr har den. Eller er det ecu styrt som lafterolf sier? 

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg dessverre ikke svare på .Har aldri støtt på problemet på LR før.

Sjekk tiden med klokka. Av og til er det ikke så lenge likevel.

 

En kondensatorløsning er basert på at den lagrer litt strøm mens lysbryter/dørbryter er på for så å tømme seg sakte ved å gi lys etter lysbryter skrus av.

Satte man inn kraftigere pære ble tømmetiden noe kortere.

 

Når jeg roter litt i bakhodet husker jeg at minst en av LRmodellene hadde noe elektonikk i kupelyset sitt.

Lurer på om det var en RR,men ikke sikker. Kan ha vært ettermontert eller dekke noe annet i bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke bryterne på døra med multimeter. Må bare få meg ett først. Byttet kontakt på siste døra også for sikkerhets skyld. 

 

Virker faktisk litt som at den nye døra ikke trykker bryteren helt inn. Prøvde med fingeren og holdt inne. 15 sek så Gill lyset av. Slapp den og da kom lyset på. ^_^

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det motsatte problemet.

Kupelyset kommer ikke på når jeg tar opp dørene.

Det virker helt fint over bryter, men ikke med dørene.

Er det noe instilling på ECU, tro?

Har Nanocom, men er livredd for å bruke den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, tigergutt skrev:

 

Har Nanocom, men er livredd for å bruke den

Har ikke Nanocom selv, men generelt er det ikke så farlig å gå inn i programmer for å kikke, så lenge du ikke gjør endringer og lagrer.^_^

Bare å trykke avbryt om du blir redd. Du kan jo se hvordan menyene ser ut i emulatoren her:

 

https://nanoint.nanocom-diagnostics.com/index.html?rand=990

 

Er programvaren up to date og menyene like som i emulatoren, ser det ut til at interiørlys ligger under menyene: TD5>AS10>SETTINGS>SETTINGS GROUP 1>INTERIOR LIGHT

Men det får evt noen voksne med nanocom irettesette meg på.

 

 

 

Evt selg den til meg, så kan jeg tukle med den:lol:

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ivers skrev:

 

Har ikke Nanocom selv, men generelt er det ikke så farlig å gå inn i programmer for å kikke, så lenge du ikke gjør endringer og lagrer.^_^

Bare å trykke avbryt om du blir redd. Du kan jo se hvordan menyene ser ut i emulatoren her:

 

https://nanoint.nanocom-diagnostics.com/index.html?rand=990

 

Er programvaren up to date og menyene like som i emulatoren, ser det ut til at interiørlys ligger under menyene: TD5>AS10>SETTINGS>SETTINGS GROUP 1>INTERIOR LIGHT

Men det får evt noen voksne med nanocom irettesette meg på.

 

 

 

Evt selg den til meg, så kan jeg tukle med den:lol:

Takk for tips - jeg skal gjøre et forsøk. Mulig det kommer en DEF på billigsalg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant oppskriften og endret til "normal" men det hjalp ikke så mye.

Må man lagre endringene på noe vis?

 

Det er ikke akkurat IOS grensesnitt på dette greiene her :-)

 

Endret av tigergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man må bruke EKA-koden for å fjerne startsperren, og om man ikke har sentrallås, kommer kupelyset til sin rett.

Mellom hver tallkode må døren åpnes slik at kupelyset aktiveres og registreres i ecu så man kan gå videre med neste tallkode.

 

Praktisk.. Til kupelyset ikke virker mer.

Jeg har en sånn bil.:lol:

 

Og jeg trenger ikke nevne at startsperren virker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...