Gå til innhold

Verkstedsopphold ved garantisak


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har i dag min bil på verksted pga feil på AdBlue systemet. Bilen er en 2016 mod, så dette er en garantisak.

Men jeg stusser veldig på hvordan verkstedet håndterer denne saken. 

 

Bilen har vært på verksted i 7 uker nå og jeg får kun beskjed om at de ikke finner ut hva som trigger feil i systemet. Alle andre jeg har snakket med ang dette sier med en gang at det er en feil på sensoren i tanken eller noe med pumpen (at dette er en kjent feil på 2016 Disco Sport). Verkstedet gir all skyld på tech. support innad i LR, at de er treig med tilbakemelding på hva de ska gjøre videre. 

Har ikke verkstedet lov å utføre noe eller tenker selv uten at det skal godkjennes i fra høyestehold hos dem som har med garantisaker å gjøre? 

 

Noen erfaring med garantisaker? Pleier det å ta så lang tid? Noen erfaring/tips ang AdBlue system? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi hadde noe grums på bilen til kona helt i starten. Den hadde gått et år som administrasjonsbil, og stått en liten stund før vi kjøpte den. Fikk en forklaring på at en dyse kunne tette seg om den sto lenge, så den ble byttett, etter det ingen problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner hvordan lovverket er på dette området, så burde det vel ikke være urimelig å kunne forvente en lånebil når bilen blir stående i nær to måneder.

Det burde være i både verkstedet og LR Norge sin interesse.

 

Når det gjelder tilbakemeldingen fra verksted, så er det ikke sikkert at problemet er av teknisk art, men av administrativ art. Du kan jo høre med verkstedet om de ikke har fått tilbakemelding på hvordan problemet skal løses, eller om det er et problem av en annen art. Kan være at verkstedet er fanget mellom barken og veden, eller at verkstedet kanskje har gjort noe annet mer eller mindre "lurt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ikke LR, men samme konsern og samme serviceorganisasjon.

Min F-PACE har vært inn og ut av verksted siden sommeren i fjor.  Dette er en 2017 F-PACE 3.0D.  Samme motor som i diverse LR.

 

Startet på fereitur i Østerrike.  Gul motorlampe og etter hvert melding om regenereing av partikkelfilter.  Etterhvert melding om fullt filter og rød lampe.

 

Kontaktet Jaguar assistanse, og de sendte tauebil og leiebil.

Hyggelig verksted i Østerrike forsøkte å regenerere, men måtte gi opp.  2 ukers ventetid å nytt filter.

 

Vel hjemme kom motorlampa etter hvert tilbake.

Lokalt verksted mente det var manglende kalibrering av sensorer etter filterbytte.

 

Nærmere jul kom motorlampa tilbake igjen.  Ny tur til verksted.  Mente det kunne skyldes lekkasje i slange i avgassystemet.

Midlertidig reparasjon i påvente av deler.

 

I april kom motorlampa tilbake igjen.  Nye diagnosetimer fulgte.  Snakk om "brukerfeil" og for mye småkjøring.

Byttet en sensor.  

 

Juni og ferietid.  Gul lampe på nytt.  Inn på verksted.  Fikset sier de.  Gul lampe og påfølgende rød lampe.  Inn på verksted på flakbil, leiebil fra Jaguar Assistanse.  Dro på ferie i Volvo i stedet for Jaguar.  Tilbake etter 4 uker.  Bilen fortsatt på verksted.  

 

Byttet MAP sensoor og "Gass spjeld".  Totalt 6 uker på verksted.

 

Kontaktet daglig leder hos forhandler.  Han skylder på JLRs service og garantipolicy.  Jeg mener det er manglende kompetanse og innsats lokalt også.

 

Nå er bilen bra - håper det varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vår tidligere DS 2017 mod inne MYE pga problemer med noe som til slutt viste seg å være fabrikkfeil. Fikk ikke leiebil for alle gangene den var inne, men kun etter det var påvist fra LR-techsupport at det var feil fikk vi lånebil. Hadde da en strøken Evoque til låns. En ny D5 jeg fikk "låne" tidligere i prosessen, måtte jeg betale leie for, da dette var FØR påvist fabrikkfeil. Refusjonskrav av dette ble blankt avvist. Så nybilgaranti er ikke så enkelt som man skulle tro, i alle fall ikke hos JLR synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant. Norge har veldige gode rettigheter for private forbrukere. Og næringslivet forklarer at det er en av grunnene til det høye prisnivået.

Men folk bruker stort sett aldri disse rettighetene, det er derfor næringslivet synes de er topp.

Se hva som skjedde når folk begynte å reklamere på mobiltelefoner, et større lobbyapparat har Norge aldri sett i sving og vippe, 2års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Men prisene gikk ikke ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...