Gå til innhold

lekkasje i bensintank


solbakk

Anbefalte innlegg

Nå er det mange innlegg fra meg om dagen.

Var og fylte opp tanken i dag. Fylte til rett over halv tank. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at det rant bensin fra bensintanken. Ser ut som om det kommer fra oversiden, renner langs slangene og ned på undersiden av tanken.

 Rant ganske bra, så jeg fant frem slange og kanner for å forsøke å tømme tanken. Fikk ikke til hevertsystemet, men oppdaget at mens jeg holdt på. hadde det sluttet å renne. Kan det skyldes at det ikke var trykk i tanken lenger? 

Og hva kan problemet være?

Ser på en del videoer at folk skjærer hull i bilen for å nå tanken ovenfra. Men det må vel være mulig å ta ned tanken fra undersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekk i slanger høyt opp på tanken eller kobling på pumpa da? 

 

Tømme tanken: Kjør en god lang tur og kos deg (om bilen går) eller finn en pumpe/hevert løsning som virker. 

Tømte 80 liter på siste måten med håndpumpe når pumpa havarerte…

Hadde ikke lyst å lage hull i gulvet, burde gjort det når tanken var nede…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lekker sikkert fra kobliner og eller pakning ved pumpa.  Det er mulig å fylle tanken en del over dette nivået.  Som du ser av bildet under er det noen koblinger ganske mye lavere også.

p38a_fuel_tank_1w-jpg.5575

Jeg tror du bør ta ut tanken.  Hull i gulvet er bare aktuelt om du vet at lekkasjen er ved pumpa eller om pumpa er defekt.

Det er ikke så vanskelig men om tanken er full må den tømmes.  100 liter drivstoff + selve tanken veier over 100kg - tror jeg...  

Du må løfte bilen på ramma slik at avstanden mot akselen er stor nok til å manøvrere tanken ut.  Det hele kan gjøres av en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål. Når jeg søker på LRcat så kommer det opp at slangene med o-ringer og slangefester kommer som et sett, men finner ikke dette noe sted. Noen som vet delenr for dette settet? Med slangene, så mener jeg slangene fra pumpa og til filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det forskjellige delenummer og sikkert løsninger avhengig av chassisnummeret.

Jeg fikk noe feil her og måtte improvisere litt.

 

Legger ved de 3 sidene i delekatalogen som forhåpentligvis vil hjelpe deg :)

IMG_9807.jpg

 

IMG_1341.jpg

 

IMG_1247.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fuel rørene på oversiden og fremover fra tanke. Som er rustet i filler. Har byttet på er par biler og delene har jeg kun fått tak i original på. De koster ca 2500 for hele settet og når du er på LR og bestiller må du sørge for og få med alle koplinger og O ringer da alt kommer som løse biter. Du bør bytte alle bitene d du aldri kommer til og ville ta ned tanken en gang til !!

Det er bare og rigge seg med jekk og ta den ned.Det er greit med lang slange og pumpe og prøve og få ut noe fra tanken først. Alternativt kan du suge forfra via fuel rør der eller henge på en slange fra fuel røret og kjøre fuelpumpe manuelt fra sikringsboksen og håpe det er returrøret som er Værste bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...