Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg lokaliserte en liten lekkasje der slangen til høyre front belg gikk inn i valve blocken, så tok jeg ut både kompressor og valve block. Kjøpte rep sett til begge deler, som besto av mye o-ringer blant annet. Byttet dette og satte inn igjen. Kompressoren blåser bra med luft tror jeg, men virker som om det ikke blir nok trøkk i systemet til å ville heve seg fra bump-stoppa. Eneste feilmeldingen jeg får er på høydesensor foran høyre side. Denne er slettet, men ingenting skjer. Kompressoren går i ett, noe jeg regner med den må for å fylle systemet med luft igjen. Har latt bilen stå i 30 min +, uten at dette hjelper. Eneste "porten" som blåser luft fra valve blocka er den merket med 7( rett i underkant av lyddemperen).

Noen som har noen anelse, retning å sende meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg på at kompressoren kan være sliten og ikke klarer å levere luft når motstanden (trykket) blir litt høyt.  Videre at enveisventilene ikke fungerer som de skal.  Se denne tråden.  

Jeg skal se om jeg finner noen illustrasjoner som viser ventilblokken gjennomsiktig.  De skal ligge her på forumet men jeg har original 3D modellen også.  Da blir det litt lettere å se hvor luften kan ta veien.

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et manometer på Clas Ohlson som går til minst 10 bar. Kjøp noen hurtigkoblinger på tess og koble til slangen som går til lufttanken. Da kan du følge med på om kompressoren klarer å bygge trykk og hva eventuelt trykket i tanken er. Jeg hadde problemer med EAS og da kunne jeg se hva trykket var og hva som forgikk. 
 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Mye gode forslag som jeg skal prøve i morgen.

1 time siden, Tore Kjernmoen skrev:

Umiddelbart tenker jeg på at kompressoren kan være sliten og ikke klarer å levere luft når motstanden (trykket) blir litt høyt.  Videre at enveisventilene ikke fungerer som de skal.  Se denne tråden.  

Jeg skal se om jeg finner noen illustrasjoner som viser ventilblokken gjennomsiktig.  De skal ligge her på forumet men jeg har original 3D modellen også.  Da blir det litt lettere å se hvor luften kan ta veien.

Vet ikke hvor stort trykk det skal være fra kompressoren, men jeg klarer ikke stoppe det med fingeren, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sjekket og det kan da høres ut som om kompressoren er brukbar.  Intern lekkasje i ventilblokka (enveisventilene er involvert her) er mulig.  Ellers så kan det være at trykkbryteren ikke kobler ut nå trykket er høyt nok.  MartinM sitt tips er midt i blinken, vil gi svar og eventuelt utelukke en feilkilde.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg forsøke m en annen kompressor som jeg har stående, for å se...Men usikker på om den er noe bedre enn den jeg har.

Har ihvertfall funnet ut at det ikke kommer luft til tanken. Lufta går igjennom filteret/luft tørkeren, men der klarer jeg å holde for med en finger uten at det slipper ut. 
 

Kjærlighet til bil ass........ Med de pengene som er brukt de 9 årene jeg har hatt denne, så kunne man jo kjøpt en hvilken som helst menneskebil, og sannsynligvis sitti med penger på banken i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre kompressoren var vesentlig dårligere.

 

Er et manometer i bilen, som er koblet til port 6. Som jeg regner m går videre til tanken. Denne har ikke vist noe utslag når alt har vært koblet til.

Koblet manometeret om direkte i kompressoren. Viser psi, og viste da 20, som jeg regner om til i underkant av 1,4 bar. Ikke sikkert jeg har klart å få det 100% tett, men dette er jo uansett alt for lite. Så da kan det jo være kompressoren som ikke er i nærheten av å gi det den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med å få luft til tanken fra ventilblokka, har 2 kompressorer (1 ny og 1 brukt) og 2 blokker (den ene med nye O-ringer og membran). Har prøvd alle kombinasjoner her og den beste kombinasjonen gir 6,5 bar ut til tanken og kompressoren jobber fulltid ++

Har koblet en Schrader ventil på slangen mellom blokk og tank for å sjekke med manometer eventuellt fylle tanken fra ekstern kompressor for å avhjelpe kompressoren litt under testing. Tanken tar i mot det den får.

 

Later til at trykkbryteren ikke slår ut ved nok trykk på tanken, gjelder begge blokkene. Nekter nærmest å tro at bryterne er kaputt på begge. 

Hvor andre plasser kan disse påvirkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjørte jeg på m trykkluft inn i tanken. Fikk den opp til ca 45 psi, satte på bilen og trykket fortsetter å øke. Er nå oppe i 105 psi. Kompressoren har kjørt i ett siden jeg startet den for ca 15 min siden. Bilen har hevet seg til normal høyde. Spent på om kompressoren snart har tenkt til å hvile, og om bilen i så fall synker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren stoppet mens jeg var ute og kjørte i går, men tror den gikk oftere enn den burde.

 

Bilen er fortsatt i normal høyde i dag, noe som tyder på at det ikke er/evt kun er en liten lekkasje til belgene. Trykket i manometeret er sunket med 30 til ca 70 psi. Dette tyder vel på en lekkasje til eller fra tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvis bilen ikke har sunket sammen kan du utelukke lekkasje fra belgene. Jeg har et manometer på min bil. Trykket i tanken skal ligge stabilt på 10 bar. Hvis trykket faller er kompressoren kjapt ute med å bygge opp trykk. Den stopper igjen når 10 bar er nådd. Hvis du herjer litt opp og ned med luftfjeringen faller trykket noe, men jeg ser sjelden noe lavere trykk enn 8 bar.

 

Tror du må ha en lekkasje enten i trykktanken, slangene til tanken eller i ventilblokka.

 

Lite tips; Hvis du har en stengeventil kan du koble slik at du isolerer slange til lufttank og selve tanken. Fyll tanken til 10 bars trykk, steng ventilen og observer over natt om du har noe trykkfall. Hvis du har det må det bety at det enten er lekkasje i slangene, koblinger eller selve tanken. Hvis ikke er det kanskje blokka som lekker?

 

Martin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Oppdatering, men leter fortsatt etter løsning på problemet. 

Har kjøpt og montert "EAS-emergency kit". Dette har gjort at jeg kan utelukke lekkasje til fra belgene.

Jeg har kjøpt ny kompressor, så denne er iorden. 

Har ikke klart å finne noen lekkasje i forbindelse med valve blocka, ei heller ved luft inn/ut av lufttanken eller ved "lufteskrua" på denne.

 

På meg virker det som om problemet er lufttanken, og lekkasje ett eller annet sted i tilknytning denne. Fikk fylt tanken til ca 8bar, men denne klarer ikke å holde trykket. Trykket var i dag da jeg dro på jobb ca 7,5 og var nede i 2,5 ca 8 timer senere. Da har bilen vært i bruk og kompressoren har jobbet.

 

Noen forlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tanken skal holde 10 bar. Dette er trykket som kompressoren stopper på når tanken er full. Hvis du har under 10 bar vil kompressoren gå kontinuerlig til den enten blir for varm eller går istykker. Problemet er nok knyttet til tanken. Bruk lekkasjetester og sjekk.

 

Forslag 1.

Hvis du mistenker lekkasje i lufttanken: Kan du koble deg på slangen som går fra ventilblokka til tanken? Koble utenom ventilblokka slik at det er et isolert system med kun selve slangen til tanken og selve tanken. Sett på et manometer og se om du har noe trykk tap. Hvis ikke noe tap....

 

Koble deg via ventilblokka og se om du har noe tap. Hvis ja er det i blokka feilen ligger.

 

Forslag 2.

Jeg hadde et rart problem på min bil hvor det så ut til at det ble sluppet ut for mye luft når bilen justerte høyde. Mulig en treghet i solenoidene eller noe feil med driver unit. Når bilen justerte seg fikk jeg et uforholdsmessig stort trykk tap. Sjekk dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg forstår nok ikke systemet helt, men har nå kjørt trykkluft direkte inn til tanken. Merker da at det lekker fra «silenceren». Den slipper ut trykk til tanken er tom. Den skal vel kun slippe ut trykk som er til overs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...