Jump to content
LRforum
Adrian

2014 Discovery 4 all rounder

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei, har fulgt med på forumet i det stille og siklet på Discovery 4 i mange år. I slutten av januar fant jeg endelig en med riktig farge og utstyr kombinasjon og slo til. Jeg kjøpte meg en grønn 2014 HSE med mørkebrunt skinninteriør, ganske mye utstyr og alle servicer er fulgt. Er super fornøyd til nå og har allerede kjørt ca 5000km. Har mange drømmer og planer, men bilen er i daglig bruk og oppgraderingene må følge lommeboka litt også. Planen er å rigge den for langtur, men samtidig beholde komforten og det praktiske til daglig. Om det blir langtur eller ei for tiden vise, men vil at den skal se litt rigga ut.

 

Første turen hjem. Ca 50 mil i passende Discovery vær. 

 IMG_1524.JPG

 

Første oppgradering. General grabber AT3 255/55/20

IMG_1526.JPG

 

Gul film på tåkelysene. Inspirert av Kasper Høglund på Instagram. Fortsatt litt usikker, men blir foreløpig værende.

IMG_1540.JPG

 

Noen tur bilder. Leter fortsatt etter skogsbilveier som er åpne for ferdsel i Vestfold:)

IMG_1655.JPG

 

IMG_1657.JPG

 

Edited by Adrian
Feil med bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Velkommen på forumet og med valg av fin bil og farge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med staselig vogn. Flott farge, som kledde bilen veldig godt. 

 

Ingen grunn til å være beskjeden med bildene. Vi tar i mot bilder av både interiør og eksteriør med glede. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for det:) Sliter litt med å laste opp bildene fra IPad. Noen er i jpg format og går greit, mens de fleste er i HEIC format? Og funket dårlig. Har faktisk ingen bilder fra interiøret, men det skal jeg fikse;)

 

IMG_1547.JPGIMG_1658.JPGIMG_1656.JPG60606156634__4D6EFC97-3636-403E-8674-3B395907177F.JPG

IMG_1661.HEIC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feit bil! Ang. Bilder, gå inn på innstillinger, kamera, formater, og huk av for mest kompatibelt. Bildene kommer da i pdf.

Ang general grabber, hvordan er støyen ift. Vanlige 20?

Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Da skal det bli flere bilder etterhvert;)

 

Kjørte kun en liten testtur med slitte 20 tommers sommerdekk. De la om til steingamle og slitte 19 toms piggdekk når jeg hentet den. Kjøpte derfor nye dekk med en gang og litt vanskelig å sammenligne, men de går mye stillere enn piggdekkene og tviler sterkt på at man hører noe særlig forskjell. Det er mindre dekkstøy med disse dekkene enn gode piggfrie dekk på V60 jeg hadde før. Over 80 så tar vindstøyen over. Jeg er veldig fornøyd med dekkene. 

 

Fant noen interiør bilder fra annonsen

 

IMG_0191.PNG

 

IMG_0192.PNGIMG_0193.PNG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer. Det ser ut som en deilig bil. Digger de  trepanelene på dørene Og setene ser utrolig bra ut. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk omsider montert litt ekstralys. Ble mye styr og Reodor Fælgen løsninger, men gikk til slutt. Beslagene blir nok brukt som mal til nye i syrefast etterhvert. Lysene passet ikke så godt på facelift grill, men ble bra skjult;) Lyser mye bedre enn originalt, men ikke helt optimal montering med tanke på mest mulig lys.

IMG_1681.JPG

 

IMG_1688.JPG

 

IMG_1696.JPG

 

IMG_1699.JPG

 

IMG_1704.JPG

 

Knakk plastfjæra når jeg byttet pære i skiltlyset og når den andre pære gikk uka etter så bestilte jeg like godt skiltlys i led.

Ser fint ut, men lyser veldig kraftig. Skulle nesten tro det var ryggelys. Skal prøve å legge en sotfilm på og se om det kan dempe lyset litt, ellers blir det kjøpt nye originale etterhvert.

IMG_1707.JPG

 

IMG_1708.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter nesten 14000 km på de snaue 4 månedene i mitt eie, så er jeg strålende fornøyd. Bilen har fungert perfekt som turbil, trekkbil og til daglige gjøremål.

 

Har fundert mye på takstativ. Vil helst ha en roofbasket i 2/3 lengde og med 32 toms led bar montert på. Har sånn ca bestemt meg for hvordan det skal bli, men vil helst montere den så nærme taket som overhodet mulig. Har derfor sett på disse crossbarene http://strutracks.com/ i slim utgave. Har lyst til å lage noe tilsvarende selv, men lurt litt på hvordan de festes. Kan man gjøre det så enkelt som å ha en bolt med tilpasset skive (rektangulær) med på sveiset mutter? Skiven og mutteren vil da ligge inne i railsen og tighte crossbaren ned mot railsen. Sikkert litt dårlig forklart, men ser ut som at det er sånn strutrack corssbaren er festet. Denne vil da kunne justeres nesten ubegrenset i lengderetning og være veldig enkel å lage. Disse crossbarene vil bli brukt til montering av både roof basketen og taktelt.  

 

Venter på litt dill fra ebay og er på jakt etter stige til bakluken. Tanken er at crossbarene, roof basketen og stigen vil bli lakkert i raptor bedliner lakk. Tror det vil bli en mer allsidig og mye rimeligere løsning for mitt bruk i forhold til modelltilpasset takstativ eks. Prospeed.

 

Fikk sotet skiltlysene, så de gir riktig mengde lys. Har også lakkert sideventiler, grillen, chromeringene rundt tåkelysene og bokstavene på panser og bakluke sort. Neste blir skjermbredderne og muligens felgene. Lakken er biltema gummilakk. Virker helt lik som plastidip og var veldig lett å jobbe med og var enkel å fjerne. Litt usikker på hvor lenge det holder, men virker veldig bra til nå.

 

Er litt for dårlig til å ta bilder, men her er noen fra diverse turer og før og etterbilder fra lakkeringen.

 

IMG_1717.JPG

 

IMG_1718.JPG

 

IMG_1802.JPG

 

IMG_1729.JPG

 

IMG_1832.JPG

 

IMG_1819.JPG

 

IMG_1838.JPG

 

IMG_1853.JPG

 

IMG_1821.JPG

 

IMG_1854.JPG

 

IMG_1856.JPG

IMG_1818.JPG

Edited by Adrian
Slettet dobbelt bilde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul bil! Flott bil på tur dette :D

 

Vær forsiktig med petrokjemisk avfetting ved vask- så holder gummilakken lenger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, MS86 skrev:

Fin bil!

likte også dekkene. Har selv 20" men med std dekk. Hva ga du for dine ca?

893E50A1-C47D-44C8-B804-7384AA9C2425.jpeg


Takk for det:) Jeg gav 7308kr for fire dekk levert på døra, pluss omlegging. 

 

15 timer siden, jorgenht skrev:

Kul bil! Flott bil på tur dette :D

 

Vær forsiktig med petrokjemisk avfetting ved vask- så holder gummilakken lenger. 


Takk:) Ja, har lest det. Bruker endel selvvaskstasjoner, litt usikker på om det er petrokjemisk avfetting de bruker der. Noen som vet?


Ellers er jeg veldig interessert i hva dere erfarne mener om monteringsmåten av hjemmelagde crossbarer som forklart i min forrige post. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skummet er i hvertfall alkalisk, og trygt. Usikker på valget som heter avfetting, er kanskje ymse hva som nyttes. Det pleier lukte whitespirit i hvertfall. 
 

Voks bilen godt, så slipper du petrokjemisk i sommermnd. Evnt bare på felger. Pleier ikke bruke sånn felgrens som blør lilla mens hjulene står på. Det spiser bremsekalipper. 
 

På takstativet mitt, prospeed- så ligger det noen litt store, flate muttere nedi railen. Som stativet så boltes i. Vil gi deg god justering lengdemessig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lag noen plater i 2mm som passer ned i rails'ene (ca på midten, der er det et spor du legger dem nedi), og sveis på en bolt. Platene skyver du så til der stagene skal stå og så skrur du dem fast. Ville kanskje lagt på noe skiver som hevet stagene så de ikke bøyer seg ved last og legger seg ned på glasstaket. Vær obs på at avstanden mellom rails ikke er samme foran og bak.

 

De enkleste stagene fra Thule tåler en del og du kan enkelt kappe til riktig lengde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takfestene er dårlig forklart i det heile tatt. Eg sto i samme situasjon i 2017, men endte opp med heilårs skiboks istedet.  Det du trenger heiter Stauff klammerfester, og er fra Tyskland.

Det er egentlit til rørklammer, men når øynene kun ser etter LR muligheiter kvar dag, så dukker det opp nokon gode ideer inniellom.   Passer som hånd i hanske nedi railsa på D3/D4 etter en kjapp runde over flapdisken.  M6 gjenger, men må sikkert ha Ø10 hull nederst, for å flukte den påsveisa delen.

 

www.stauff.com  

 

typiske levrandører i norge vil vere flowtech, hydroscand eller tess.  Vi har desse i alle diemensjoner i rustfritt og svartstål, der nokon har doble muttere og nokon har enkle, avhengig i dimensjon.

20171129_132145.jpg

20171129_132229.jpg

Edited by Disco4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for kjempe gode tips alle sammen! Var akkurat noe lignende jeg hadde tenkt å lage, men nå tar jeg turen innom tess og får garantert ett bedre resultat;) Har tenkt å bruke tre eller fire crossbarer for å gi det nok styrke til. Sannsynligvis holder det med tre. Disse stauff klemmene blir jo perfekt for montering av basket også. Borrer jeg hull tilsvarende den påsveiste mutteren på undersiden av crossbaren, så bygger den kun ett par millimeter ned mot glasstaket og vil gi grei klaring. Må sannsynligvis legge på noen skiver mellom crossbarene og railsen for montering av takteltet da dette har en annen montering som bygger litt mer på undersiden. Roof basketen vil være montert meste parten av året, og takteltet låner jeg bare for noen uker i sommer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...