Gå til innhold

D2 tulkete luftfjæring selvfølgelig


Klodrik78

Anbefalte innlegg

bil høyt oppe i lufta.

og det er mikroskopiske hull i belg H side bak som jeg kan finne, men dette er ikke hull hull, men mere at belgen er morken etter hva jeg kan se.

og da forklarer jo det seg med mye varmeforskjeller at den siger i tid og utide antakeligvis. 

Belg på V side bak viser ingen tegn til hull ved bruk av såpe. veldig merkelig da denne også har en tendens til å sige.

 

Men kan det hende rør fra kompressor til belger bak er gående at disse burde byttes. er det noen som har opplevd dette tidligere?

 bilen vil nå bare ikke løfte seg helt opp på H side bak. den løfter ca halvveis og blir der. pluss disse feilkodene. 

 

er det noen som vet hvor retur (luft ut) fra belg/kompressor går? for det kommer en sigende lyd som jeg ikke klarer å lokalisere til belgen. den lyden er konstant og lav men ikke en sånn typisk fislelyd.

 

 

skal gå over alle jordingspunkt og dynamo nå så skal sjekke om det kan være litt diverse av ting som spiller inn her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo hende. Godt tips. For når den er nede så kan man høre fisle lyd fra belg. Men det er også en lyd som er mer konstant. Hører den selvom bilen står på tomgang.

 

Er det noen som vet hvor røret som slipper ut luft ender?

Har prøvd meg google, verkstedhåndbok fra land rover (den gode i papirform) og prøve å følge rør, men etter at dette går igjennom en rund boks 50cm fra kompressoren så klarer jeg ikke lokalisere hva som er hva. 

 

Jeg MÅ finne retue

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trekker ut kontaktene til ventilblokken kan den ikke slippe ut luft vil jeg tro, og siger den fortsatt ned er det lekkasje. 

 

Kompressoren kan umulig være frisk siden den ikke løfter bilen, jeg ville byttet begge belgene og kompressor. Nye belger holder lenge, og bytter man begge vil de normalt holde lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene belgen er det lekkasje i. Ikke type hull men morken. Syntes ikke før glassrensen hadde fått stå i 10 min. Såpe og vann ga ikke noe resultat. 

 

Men blir å bestille repset til kompressor. 

Men årsaken til at den ikke løfter seg helt er nok fordi den har gått i nødmodus og låst lufta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt D2 i 6, snart 7 år nå. Er meget fornøyd med bilen, men de første 2 årene, så var det mye rææl med luftfjæringa, eg skiftet deler, sensorer og overtalte kompressor... men alltid en uro for denne luftfjæringa. Etter en del år på veien, så får man dårlige koplinger, dårlige kontakter osv..  Eg tenkte på å skifte ut ALT, og sette inn komplett nytt luftfjæring-system ifra Å til Å.. 

 men erstattet luftfjæringa med spiralfjærer i stedet  med +2" høyde og justerbare dempere. Like fornøyd og svikter aldri, og halve prisen..  har ikke angret et sekund.

Husk at det er tross alt spiralfjærer i front på D2en, så det funker jo...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag byttet jeg belger på begge sider bak. 

fulgte oppskriften helt etter boka. bortsett fra at jeg tok en side av gangen og ikke begge sider i en og samme operasjon.

når alt var sammen og litt luft i belgene satt jeg bilen pent ned på hjulene. satt meg inn og startet bilen.

 

bilen løftet seg som en engel på V side bak. H side løfter seg ikke helt opp.

og har selvfølgelig disse 2 varsellampene som lyser men får ikke ut noen feilkoder.

 

bilen står og går på tomgang. så sier det PANG og bilen detter i bakken.

 

da viser det seg at belgen har løsnet i den klemringen i metal opp mot falsen i toppen av belgen. dette kun på V side, (den siden som ikke har tullet)

belgen har ikke revnet men rett og slett løsnet og sklidd ut.

får nye belger i morgen så prøver på nytt. må også bytte høydesensorer da den på V side knakk når bilen falt i bakken.

 

Men nå så sitter jeg og leser verkstedhåndboka og legger merke til noe rart. 

 

på valve Block enheten ved kompressoren så er det vell sånn at den som er innerst/nærmest ramma er til H side og den som er ytterst er til V side. 

hvis man ser den ovenfra i kjøreretning så er det H og V side? 

for kan se ut som at di har byttet plass på bilen min. jeg har aldri tukla oppi der. men det burde vell være ett ganske stort problem??

 

jeg har vært så heldig å få låne nanocom inntil videre. er det noen som vet hvordan jeg får nullstil/slettet når den går i låst modus på fjeringa? for jeg får ikke ut noen feilkoder.

det er varsellampe gul bil med utropstegn og offroad modus gul bil med utropstegn som lyser.

 

Endret av Klodrik78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

di leser egentlig veldig rart. for tydligvis trur den H at den er lavere enn den skal være men nå begynner jeg og lure på om hvis di rørene har byttet plass så er det ikke rart den står skevt.

må lese ut nye verdier i morgen. må sette den på bukker så akslingen henger i lufta så får vi se hva sensorene leser da. 

men hvis den ene har lest 157 så har den andre lest 137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nye belger og nye høydesensorer montert og alt fungerer som det skal.

Må fin-calibrere høyden, men det får tas senere.

 

Men er det noen som har nanocom her som veit hvordan man evt sletter resetter når sls failure lampe lyser og sls offroad mode lyser?

klarer ikke lese ut noen feilkoder på Luftfjeringene. (da det nanocom sier det ikke finnes noen feilcoder)

får da ikke hevet bilen i offroad mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...