Gå til innhold

D2 tulkete luftfjæring selvfølgelig


Klodrik78

Anbefalte innlegg

discovery 2 Td5 2000

Manuel.

 

Bilen har dått en lei tendens til å slippe seg ned på luftjæringen mens jeg kjører. 

Det skjedde første gang for ca 2mnd siden. 

 

Den slipper seg også ned i tid å utide når jeg parkerer men hever seg igjen når jeg starter. 

Så det er forsåvidt innafor. 

 

Når dette skjer mens jeg kjører så vil ikke bilen opp igjen. Så nå har jeg kjørt 3 turer etter den har sluppet seg ned uten luft i belgene. Kjempemorsomt...... 

 

Har sjekket belgene for lekkasje men det finnes ikke. 

Hva kan dette være? 

Ny ventilblokk? 

Høydesensorer+kontakter? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strekt belgen helt ut slik lafterolf sier?

Blir som regel hull helt inne i folden på belgen.

Slipp ut lufta ,  løs belgen nederst , strekk ut ,pump opp 

og bruk såpevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLS på D2 er ganske enkel egentlig selv om det ikke alltid er like enkelt å finne ut hvor feilen ligger. Hvis du får utelukket belgene og bilen senker seg jevnt på begge sider så er det nok ikke høydesensorene. Da ville jeg sjekket resten av luftrørene, spesielt mellom ventilblokk og kompressor. Det er jo ikke lufttank på D2 :) 

Lurt å finne ut av dette så fort som mulig så du ikke ødelegger kompressor. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ikke belgen helt opp. 

Men sprayet på belgen med med sånn spray som er til å sjekke lekkasje og null reaksjon. 

Så antar at det ikke er belgene. Da dem også ser helt nye ut. 

 

Og hadde det bært lekkase ville den vell siget sammen uansett? Men den kan fungere helt fint over lengre perioder. Og kan stå alt fra 4 dager til flere uker uten at den siger og uten at bilen blir brukt.

 

Får vell sjekke ut ventilblokk om kanskje den blir stående i posisjon luft ut så kompressoren bare kjører seg varm. 

 

Første gabg dette kjedde så hørte jeg at den slapp ut luft og regnet med lekkasje. Men luft ut rørene går vell ut i bakkant av bilen mener jeg å huske så er nok det som lurte meg da. 

 

Håper den løfter seg imorgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Rolf.Sjekk belger veeeldig nøye.

Sett jekk på hengerfestet og jekk til hjula er litt over bakken og sjekk lekk igjen.

Lett å bli lurt og leite alle andre steder og bytte masse deler først.

Ligger belgen med hullet inn mot kraven lekker det sjelden synlig.

Noen millimeter i forskjell på innfjæring ved parkering gir høy eller lav bil neste morgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før mine gikk så holdt de luft i ca 2 måneder når de stod i normal høyde. Som nevnt ovenfor så er det som regel i bretten de lekker og bilen hever seg litt når motor er i gang og senker seg litt når den parkeres, i.e. da lekker de som regel mindre etter at den er parkert.

 

Har sikkert nevnt det før men hvis man har D2 og ikke vet når belger og høydesensorer er byttet sist så er det ikke fryktelig dyrt å bytte alle sammen (og evt beholde en belg som reserve). Du får vel alt for under prisen av 1 D3/D4 belg :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oddsen for at begge belgene lekker likt og synker sammen på likt?

Hva er oddsen for at begge høydesensorene trøbler synkront?

 

Og ja, har man D2 har man alltid en belg eller 2 liggende i reserve, og en sensor. Jeg har alltid en ekstra liggende i bilen, det tar ikke rare tiden å bytte den i veikanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sjekket ledningsnett til hlydesensorer, men en ting jeg forsåvidt har lagt merke til men glemte å nevne. 

 

Når jeg lukker opp bakluka. Og den er åpen over litt lengre periode. Altså 3min ++

Da siver bilen fint og forsiktig ned. 

 

Ny lås til bakluke??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte bilen maks opp med lufta. Sjekket med 3m glassrens.

Har ikke høy nok jekk for øyeblikket for å jekke den helt opp. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være lekkasje i belgen.

Når den senker seg når jeg lukker opp bakluke?

Så og si HVER gang. 

 

Og jeg kan kjøre i 2-3 timer uten at noe skjer. 

 

Men laster jeg inn ting baki med bakluka åpen. Detter bilen ned. Så hever den seg. Og 2 ganger har den detti ned mens jeg har kjørt. Da vil den ikke opp igjen før flere timer etterpå. 

 

Den detter også ned når den står ellers etter små turer og eller bare har stått veldig lenge. 

Men det er noe med bakluke-dette ned-kjøring-dette ned jeg ikke klarer å forstå. 

Det finnes ikke noe fast system så er umulig å få funnet ut hva som utgjør dette. 

 

Får bygge opp med paller å se om det finnes noen lekkasje. Må isåfall få bilen høyt nok opp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke var at når dørene står åpne vil ikke kompressor starte, og er det lekkasje vil den synke. 

 

Om du fjerner deksel rundt kompressoren og lytter, hører du om ventilene åpner og slipper ut luft? Prøv gjerne med bakdøra åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter litt feilsøking og masse prøvekjøring har jeg nok kommet frem til at bilen fortjener nye høydesensorer.

 

ved å kjøre over fartsdumper så bilen fjærer litt høyt bak og får en liten svai i rævva på vei ned så virker det som at den starter å slippe seg ned.

90% av gangene så løfter den seg pent, men kan merka at bile sægger litt.

dette kan også merkes litt ved normal kjøring på humpete vei. ved mye jevn fin fjøring.

 

stort sett så henter den seg inn igjen.

så får bytte sensorer å se hvordan den oppfører seg da.

Forhåpentligvis vil den fungere som den skal frem til jeg får nye ekstra lange belger for heving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter masse prøvekjøringer hvor bilen har fungert og alt bare er helt topp så skjer det.

En liten snartur opp mot bolkeskjø/hoving i går og 1km fra destinasjon så detter bilen ned bak.

tar av sprutdeksel på kompressor. den starter i 2 sek og skrur seg av. 

trykker på heveknapp og da går den i 5 sek og skrur seg av.

 

kobler på nanokom. leser ut feil, men ingen feil.

leser måling på høydesensorer. og di stemmer med at bilen er nede.

tvangskjører kompressor og bilen løfter seg.

 

så nå lyser det 2 gule lamper.

Heve/offroad lampe (den med pil opp)

lampe med pil opp og pil ned.

 

leser ut feil= ingne feil.

 

nå slipper den seg ned og opp mens jeg kjører. mens den henger på H side bak og V side bak er normal.

men den henger ikke på bumpstop. den er vell ca halvfull med luft.

 

la også merke til i natt på vei hjem at det kan virke som at lysene plutselig blir litt svakere ett halvt sekund. litt blaffring

så nå tenker jeg...… kan det være at det er dårlig kontakt fra batteri?

eller kan det kanskje være en del av problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...