Gå til innhold

Nytt liv til 1993 HCPU


tele109

Anbefalte innlegg

For 12 år siden restaurerte jeg en 109 stasjonsvogn. Sa til meg selv, aldri mer! Var sinnsykt mye jobb, kjøpte bilen i deler, var mange deler jeg ikke helt visste hvor skulle.Å for å være ærlig ble det ikke særlig bra heller.

 

Men tiden leger alle sår.

Kjøpte en 1993 mod for et par år siden. Var veldig fornøyd med bilen! Superpraktisk bil for mitt bruk.

Begynte å bli en god del plukk på den( bremser, håndbrekk, bremserør, rust på ramme og torpedovegg +++). Kunne sikkert ha holdt den på vegen en EU kontroll til, men det hadde bare vært å utsatt problemene. Hvis jeg hadde parkert den for å restaurere den på et senere(diffust) tidspunkt, hadde bilen fort blitt stående å forfalle. Å tilslutt solgt videre  Har prøvd det. Sikkert noen andre her inne med samme erfaring.

 

Ble til at jeg hoppet i det. Skrudde bilen i atomer å bestillte alt av deler.

Viste seg å være ganske mye som var greit å bytte når en først hadde den i deler.

Fritt etter hukommelsen ble det , ramme, torpedovegg, alt av lager og simmringer i akslingene, swivelball, alt som har med bremser, alt som har med fjærer, alt av foringer i ramma, nytt register på motoren, radiator, dynamo,formstøpt gummi i kupeen, eksos, samtlige ledninger ++++  clutch og dieseltank ble byttet i fjor.

Planen var å ha en teknisk sett bra bil, så ikke noe lakkering eller lignende i utrengsmål.

Har blitt mere og mere glad i å holde ting originalt. Eneste oppgraderingen jeg har gjort er et ekstra varmeapparat under førersete. 

 

Uansett.  Jeg er i utgangspunktet en litt under middels flink mekaniker, men dette gikk mye lettere en fryktet.

Har puslet på i verkstedet, kvelder og helger siden nyåret. Hadde en liten kjøretur med den på gården idag. Det som gjenstår er ledningsnettet. Viste seg å være 10 uker bestilling hos Autosparks. Har det forhåpentligvis her om en uke eller to. Er i ikke noe flink med bilstrøm, men hvis jeg husker å puste med magen går vel det og.

 

 

Kjøpte en 109 hcpu i fjor, så mye av motivasjonen med å få defenderen ferdig er å få serie bilen inn i verkstedet. Så hvis det blir corona karantene kan jeg pusle med den. Er betydlig mere jobb med her.

20200307_141522.jpg

20200208_104642.jpg

20200212_200058.jpg

20200215_170748.jpg

20200221_215751.jpg

20200221_140516.jpg

20200212_200129.jpg

20200208_182222.jpg

20200211_192723.jpg

20200221_215805.jpg

20200126_175727.jpg

20200102_134756.jpg

20200211_192732.jpg

20200207_201644.jpg

20200211_192739.jpg

20200315_185031.jpg

20200102_134831.jpg

20200126_175657.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 timer siden, tele109 skrev:

Jepp. 2015 Heritage. Når jeg kjøpte den var planen å ha den stående på låven om vintrene. Men i vinter måtte den til pers.River i brystet hver gang jeg møter saltbilen. 

 

Regner med at den også tas godt vare på med er sauebad i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, tele109 said:

Jepp. 2015 Heritage. Når jeg kjøpte den var planen å ha den stående på låven om vintrene. Men i vinter måtte den til pers.River i brystet hver gang jeg møter saltbilen. 

Har ikke hatt en en solskinnstur til bamble om sommeren vel? Nemlig sett en slik stående ved sjøen her. Men- er vel fler av dem kanskje..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...