Gå til innhold

Begrenset ytelse / motorfeil lampe


KjetilB

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sliter litt med min D4 2010 3.0TDV6. Den har vært lite i bruk de siste 3 månedene. Dukket opp en service påkrevd tekst og rød trekant med "begrenset ytelse". Nå har jeg ikke diagnose verktøy tilgjengelig men prøver meg her for å se om det er noen som har opplevd lignende. Har søkt litt rundt men finner ikke helt match med min D4´s symptom. 

 

Det er ingen svart røyk ved gasspådrag. Verken før varsel eller ved kjøring etter begrenset ytelse. Et par dager kom og gikk denne feilen. 

 

Når jeg idag kjørte et par mil uten feil så fikk jeg feil da jeg startet bilen og skulle kjøre tilbake. Nå forsvant heller ikke feil ved stopp og start av bilen. Kjørte bilen hjem (ca 20km) med begrenset ytelse. Når jeg kom hjem begynte bilen å fjuske litt ved gasspådrag i neutral. og etterhvert kom også den gule motor lampen på. 

 

Kan det være så enkelt som Diesel filter? Hører ingen ulyder i motor / lukter / svart røyk eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkoder er nok en bra start. Du trenger vel uansett å få sletta feilkoder. 

 

Ville sjekka at luftfilteret er ok, så sett når dieselfilteret var sist bytta. 

 

Holder en knapp på;

- Sprekk i tykke turboslanger. Siden du har DPF vil du ikke få noe sort røyk ved pådrag. 

- EGR ventiler, med mindre disse er blendet og programmert vekk. Husker ikke om jeg fikk motorlys når mine takka for seg...

- Luftmengdemåler - feil på den får jo bilen til å gå som et vrak. Tror det er to av disse på D4, så du kan jo bytte om på de å se om det gjør noen forskjell i sløyfa. Denne gir i allefall motorlys.

 

 

 

BC

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. Har Faultmate MSV-2 extreme. Men den er for tiden lisensiert til bil nr 2 (2005 D3) som jeg tenker å selge. Bare typisk at det skulle dukke opp noe på den før jeg får solgt den.. Men er selvfølgelig enig at det er der en bør starte. Kan ikke se for meg å ha en slik bil uten skikkelig diagnose verktøy :) 

 

Trodde i går at jeg greide å lokalisere problem til skitne MAF sensorer. Motorfeilkode (Gul lampe) Forsvant og bilen fungerte som normalt. Så det var kommet noe oljesøl på filter fra høytrryksturbo røret. Skiftet filter i samme slengen og tok en QMI turborens. Desverre kom feil tilbake etterhvert (Skulle dra henger med mini graver) fikk redusert ytelse og etterhvert motorfeil lampe. Da jeg skulle sjekke luftfilter igjen så jeg at det var kommet noe olje på det nye filteret. Renset begge MAF på ny og alle feilmeldinger / Lys er nå borte og bilen virker som den skal. 

 

Ser ut for meg at grunn til feilkoder kommer pga MAF sensorer. Så da var det bare å finne ut av hvorfor de blir skitnet til :/ 

 

Fikk sprekk i turbo slange på D3 for en stund tilbake med en voldsomt til røyklegging av halve sør norge som resultat. I tilegg til tap av krefter. Den ser ut til å være hel på D4. Har full power på bilen når den virker som den skal. 

 

Det er ikke avblendet EGR på denne (D4 ) så kan nok være noe der. Men kjenner ikke igjen symptomer som jeg leser på nett. 

 

Vet ikke om det har noe betydning men det var en slags tikke lyd på bilen av og til. Som ikke kom fra toppen/ventiler. Denne lyden forsvant nå da jeg kjørte en Spa behandling på motor med:  biltema motor rens, byttet til Royal purple olje samt QMI motorbehandling.

 

Er det noe PCV ventil eller andre ventiler til turbosystem som kan forårsake oljen på filteret/MAF? Jeg tok en slags test ved å skru av olje påfylling lokket for å sjekke om det var sumptrykk.. (La lokket opp ned for å sjekke om det ble blåst av Det var det ikke, var heller en smule vakum her. )

 

Men blir vel bare å få byttet over lisens på faultmate tenker jeg. Satse på D3 holder seg feilfri :) 

 

 

 

IMG_20200318_132947.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noe crankcase breather filter som er tett og trenger kjærlighet. Hadde noe sånt kluss på den gamle freelanderen min. Da rant det olje fra utsiden av røret på målestaven. Greia var da at filteret var klogget, trykket i kammeret blei for stort siden det ikke blei ventilert  - og olje blei presset opp/motstrøms i systemet. Bytta da breather filter og bilen blei tilnærma fin og oljesølet stoppa. Hvordan dette er på en D4 aner jeg ikke. Men sjekk om det er oljesøl på utsiden av målestavrøret så kanskje du har noe å gå på her fra...

 

Men du har i allefall funnet hva som genererte nødmodus og motorlyset- det er da noe å gå etter da! Kan jo hende man kan ta en telefon til strømmen bil og/eller Sandmo i Drammen og forhøre seg på sånt. De har vært hjelpsomme med tips til meg før.

 

Bc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Frigjør armen på csov ventil. Om den henger, kan filteret ditt sjå slik ut.  Den har kanskje rusta fast i leddet siden bilen fikk stå noen mnd..  Det var ein service bulletin på den, med bytte av ledd til anna type. Du når inn via det vesle dekselet i hjulhus på H.s, eller av med alt under.   Den er foresten vacuum styrt, så det kan også vere slangene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har hatt noen feilmeldinger på motoren noen ganger jeg også.

 

Første gangen var i den perioden jeg pendlet til Stockholm. På veien hjem fikk jeg "Engine System Failure", rød trekant og veeeeeldig daff bil på veien hjem. Haltet av E18. Motoren gikk pent, og i motorrommet var det ingen tegn til feil. Stopp og start fjernet ikke feilen, men jeg fikk tilbake ytelsen og kunne kjøre hjem i fartsgrensehastighet (med en klump i magen).

 

Satte den inn på et LR-verksted i Stockholm som mente at dette var en programvarefeil, og ikke noe fysisk feil. Etter litt frem og tilbake og en programvareoppdatering fikk jeg bilen tilbake uten feilmeldinger. Kostet den nette sum av 375 SEK den gangen.

 

I sommer kom det _gul_ lampe i dashen og begrenset ytelse. Laaaangt inne i Sverige. Haltet oss frem til asfaltert vei. Stopp og start hjalp ikke. Koblet til IIDTool, men bilen hadde ikke noen feilmeldinger som tilsa at motoren skulle ha det vondt. Slettet feilkodene (med motoren i gang) - og vips så var alt i vater. Fruen har fått tilsvarende feilmelding en gang etterpå, men den forsvant med en stopp og en start.

 

Så - konklusjonen er: Få noen til å lese ut og slette feilkoder før du begynner å mekke på ting. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for tips :) Bilen ser nå ut til å fungere optimalt. Litt usikker på om det kom seg etter service (Med rensing av både turbo/motor + qmi dieselforbedrer i forholdsvis høy dose.) Skal poste feilkoder lagret når jeg får lest av koder. Evt så var det en periodisk feil av et eller annet. Stemmer nok at den CSOV ventilen kunne ha hengt da bilen nesten ikke har vært startet siste 5mnd.

 

Er det flere som har prøvd ut Royal Purple / QMI Motorbehandling kombinasjon? Har altid brukt Castrol sin dedikerte med hyppige oljeskift. Etter bytte var det markant økning i ytelse. føles vesentlig kvikkere. Støynivå på motor ble også redusert.. 

 

BC: Ingen peilepinne på D4, men tror jeg skulle sett det trykket når motor i gang uten oljepåfyllingslokk? Det var heller et lite vakum der. Skal få sjekket den breather saken i morgen :) 

 

Disco4: Fikk sjekket CSOV i dag. Sjekket og om det var olje i intercooler slange. Det var litt men bare noen drypp.. Sprayet med 556 og movet arm og lett. Så ser ut som den går fritt nå ihvertfall. Men kan jo være den har hengt.. Ihvertfall greit å få den sjekket og rengjort/smørt :) var ingen rust å se men ser jeg ikke har det oppdaterte leddet.. 

 

Trondsjh: Ja gleder meg til å få diagnosen opp å gå! Uunværlig uansett bil, men har tjent inn faultmate sikkert 10ganger med min D3.Uansett greit å få renset ,sjekket og smørt litt rundt :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhhh my, en bil uten peilepinne:o:D Da er man jo i en helt anna verden med D4! 
 

Godt det ordna seg etterhvert. Nå skal jeg i allefall lufte min D3 litt så den får strekt seg litt etter å ha stått ei uke. 

 

På den har jeg aldri kjørt noe tilsetninger i dieselen til nå - har det noen effekt og er det verdt penga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glue: Jeg kan ikke gi noe kvalifisert råd om det virker.. Men har stor tro på qmi produktene. begynte å bruke det offshore på boreriggen jeg jobbet og det var merkbart bedre oppetid på utstyr etterpå. Når det gjelder D3 jeg har så hadde den gått 250000km når jeg kjøpte den og den hadde ikke brukt noen tilsettningsstoffer til da som jeg vet. Når jeg begynte å tilsette så ble det mindre tikke lyder og motor generelt mer stille. Har aldri hatt verken motorfeilampe/begrenset ytelse på den. Når nevnte turbo boost slange sprakk så trodde jeg først det kunne være egr pga symptomer. Kjøpte derfor blendingskit til egr og demonterte egr systemet. bet meg merke i at det var veldig rent og fint de delene jeg tok av. Bilen har gått 360000km nå. Mulig det kan være tilsetting som hjelper å rense/holde feil unna? Når det kommer til D4 så var det meget med kakling/tikking når jeg kjøpte den. Den kom fra service når jeg kjøpte den så byttet derfor ikke olje på den før nå 8mnd etter  jeg kjøpte den. Etter runde med motor cleaner (Biltema) og bytte til Royal Purple samt QMI motorbehandling og dieseltilsetting så ble bilen ikke til å kjenne igjen :) alle ulyder forsvant og bilen ble merkbart kvikkere. Nesten samme følelsen som etter å ha chippet bilen. :) Finnes mye info på youtube ang disse produktene. Jeg er ihvertfall overbevist om at jeg får utbytte av disse produktene :) koster litt men velger å tro at det er verdt det i det lange løp. Motorbehandling (koster 500,-) skal brukes ca hver 50000km ellers så koster RP olje ca 1100,- for et skift. Dieseltilsettning koster 800,- for en 5liter dunk. og den varer lenge.. slenger oppi ca 1,5dl pr full tank. Har forøvrig prøvd å provosere frem motorfeil med grisekjøring siste dagene men feillamper kommer heldigvis ikke tilbake nå. Knock wood :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...