Gå til innhold

Artige biler på Island.


Anbefalte innlegg

I disse coronatider trenger vi litt lystig lesing og litt å drømme om. Dagens 20-årsregel for avgiftsfri import kan kanskje gjøre drømmen litt mer realistisk, men å orientere seg på bilsalg der borte er ikke enkelt.

 

Er det noen her inne som kan lenke til et annonsested der de selger biler, gjerne ombygde med ordentlig heving og store hjul? Og de må være 20 år eller eldre.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til du må skifte til nye dekk,Rolf.

Sjekket for en kunde med Arctic Truck versjon 110er for endel år siden.

Tilogmed jeg som var forberedt på det verste fikk hakeslipp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Vil tro det koster mer i styring og drivlinjedeler etter hvert.

 

Jeg har etterhvert et ganske omfattende bilde, vha mange bekjente osv der oppe og svaret er faktisk ganske forbausende:
Nei: bilene tåler faktisk utrolig godt de belastningene de utsettes for. Selv med dekk helt opp i 54", fungerer bilene i årevis, med litt HD-komponenter i styrestag osv.

Forbløffende syns nå jeg. 

 

Hva Islandske bruktbiler angår,som er mer enn 20 år; nåja....

De er nå VELDIG godt brukt da, når de er blitt så gamle. Jeg syns det var mer intr. å se på annonser før jeg var der oppe å tok greiene i nærmere øyesyn, de er som regel brukt opp for å være brutalt ærlig...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, lafterolf skrev:

Om ombygging er godkjent av myndighetene der og dette står i papirene, så ja. 

 

Nei det er det ikke.

 

Om representanten fra Statens Vegvesen mener endringer eller ombygginger er trafikkfarlige så har vedkommende blankofullmakt til å nekte å registrere bilen i Norge.

Du har eventuelt mulighet for å klage, men den prosessen kjenner jeg ikke til.

 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Privat+import/Godkjenn+kjoretoyet/Slik+blir+et+kjoretoy+godkjent

 

Se spesielt på kapittel 10 i:

Veiledning til Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil

20. juni 2013

 

https://www.vegvesen.no/_attachment/490323/binary/797573?fast_title=Veiledning+til+godkjenningsforskriften.pdf

 

I vognkortet kan det i merknadsrubrikken, være bevis på at spesielle nasjonale krav er oppfylt eller fritatt fra opprinnelseslandet. Mange lands vognkort har merknadsrubrikker eller liknende som kan vise vilkår for godkjenningen. Dersom kjøretøyet bærer preg av å være ombygd etter godkjenning, kreves godkjenningsattest framlagt. Eksempler på ombygging som må dokumenteres ytterligere dersom disse ikke framgår av utenlandsk vognkort er motor byttet, heving, senking, større karosseriombygginger, skarpe kanter eller annen utforming som vurderes farlig. Er det merknader i vognkortet på fritak fra krav, må kontrolløren vurdere at kjøretøyet ikke representerer en alvorlig trafikksikkerhets-eller miljømessig fare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en selfølgelighet. Er kjøretøyet ombygd etter godkjenningen og/eller er trafikkfarlig vil den ikke bli godkjent. Det samme gjelder om den var ombygd her på berget også.

 

Poenget er, at om ombyggingen er godkjent der borte må den godkjennes her siden SVV ikke har myndighet til å overprøve EØS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Poenget er, at om ombyggingen er godkjent der borte må den godkjennes her siden SVV ikke har myndighet til å overprøve EØS. 

 

Er det vel ikke... Statens Vegvesen har all myndighet til å nekte å godkjenne hvilken som helst bil. Det er Norges vetorett.

Samme grunn til at et TUV papir ikke er en blankofullmakt, men et anbefalingsdokument. Det at man har TUV papirer på ett senkesett betyr ikke at bilen er godkjent. Det betyr at tyske TUV har testet det på bilen. Det er opp til  Statens Vegvesen i etterkant om de vil godkjenne senkesettet med TUV papirene som grunnlag, eller nekte ombyggingen hvis de mener det er trafikkfarlig.

 

Hvis det du sier er korrekt er det bare å hente seg ett sånt monster da...

Denne står på islandske skilter...

1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skjønte meg. De kan nekte om kjøretøyet er trafikkfarlig, opplagt det, men er ombyggingen godkjent, og kjøretøyet ikke på noen måte er trafikkfarlig har de ingen myndighet til ikke å akseptere ombyggingen.

 

Dette var det rettsak på og det var derfor denne regelen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg tror ikke du skjønte meg. De kan nekte om kjøretøyet er trafikkfarlig, opplagt det, men er ombyggingen godkjent, og kjøretøyet ikke på noen måte er trafikkfarlig har de ingen myndighet til ikke å akseptere ombyggingen.

 

Dette var det rettsak på og det var derfor denne regelen kom.

 

Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev lenger opp...

Hvilken regel er det du refererer til? Hvor står denne i lovteksten? Hvilken rettsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, radovan skrev:

Kor mykje ekstra drivstoff går det på ein slik bil i høve til originalbilen? Eller blir han berre veldig lat? :)

 

 

Det er nedgiret og gjerne påskrudd om det er diesel, er det bensin må du ikke bli forbausa om du finner en LS3 motor i en Suzuki Vitara der borte.

De søyt og bar seg at det var " blitt nesten umulig få godkjent ombygging " sist jeg var der. Jeg tror ikke helt gutta skjønte hva ordet " vanskelig " egentlig betyr....


Skjemaet så vel omtrent sånn ut:

 

" Er du sikker på at bilen er trygg " ?
Svar: JA

" Er du HELT sikker på at bilen er trygg ?
Svar: JA !

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, county skrev:

Ikke meningen og starte diskusjon om godkjenning i denne tråden...  Her er iallefall en jeg kunne dradd med meg hjem.... 

 

Da er vi to, men 150.000 NOK + frakt + MVA + + blir noe i overkant…

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Er det ikke slik at 40" er størst mulig dim og få godkjent her i Norge? 

 

i " gamle dager " var det noen få biler med 44" dekk godkjent. Noen få Hilux`er, etpar LandCruisere osv. Vet om både LC60 (går i Randaberg-området ) og en nyere sølvfarget LC, som går i den kategorien.

i " moderne tid " har jeg aldri sett biler godkjent med mer enn 38" dekk. Endel store Jeep Wrangler er bygget for 40" og går på 40", men de er meg bekjent uten unntak godkjent med 38" i vognkortet.

Ford`en på bildet der, ruller på 54" dekk vinterstid. Da sikrer man seg max framkommelighet, på snø
Pajeroen 2 hakk til H, er utstyrt med 38"

38783_452840756534_5026187_n.jpg

38783_452840761534_6789087_n.jpg

Jeg husker ikke helt, men mener den H1 har 56" dekk.
Defenderen ved siden av, har 38" AT 405 dekk....
 

DSC04163.jpg

DSC04420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...