lafterolf Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 I disse coronatider trenger vi litt lystig lesing og litt å drømme om. Dagens 20-årsregel for avgiftsfri import kan kanskje gjøre drømmen litt mer realistisk, men å orientere seg på bilsalg der borte er ikke enkelt. Er det noen her inne som kan lenke til et annonsested der de selger biler, gjerne ombygde med ordentlig heving og store hjul? Og de må være 20 år eller eldre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Man kan jo leite litt her: https://auto-marketplace.net/car/all?r=iceland http://www.bilasolur.is Og man kan generelt google f.eks. cars for sale iceland Da dukker det jo opp masse bilgreier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Bare vent til du må skifte til nye dekk,Rolf. Sjekket for en kunde med Arctic Truck versjon 110er for endel år siden. Tilogmed jeg som var forberedt på det verste fikk hakeslipp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg kommer ikke til å kjøpe, og dekkene er alt for breie for min smak. Byttet på en Hummer H1 i fjor, 40" og de var ikke så hakkende dyre. Vil tro det koster mer i styring og drivlinjedeler etter hvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 (endret) 1 time siden, lafterolf skrev: Vil tro det koster mer i styring og drivlinjedeler etter hvert. Jeg har etterhvert et ganske omfattende bilde, vha mange bekjente osv der oppe og svaret er faktisk ganske forbausende: Nei: bilene tåler faktisk utrolig godt de belastningene de utsettes for. Selv med dekk helt opp i 54", fungerer bilene i årevis, med litt HD-komponenter i styrestag osv. Forbløffende syns nå jeg. Hva Islandske bruktbiler angår,som er mer enn 20 år; nåja.... De er nå VELDIG godt brukt da, når de er blitt så gamle. Jeg syns det var mer intr. å se på annonser før jeg var der oppe å tok greiene i nærmere øyesyn, de er som regel brukt opp for å være brutalt ærlig... Endret 14. mars 2020 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Er det bare og kjøpe/hente til Norge en 20 års gammel 110" godkjent på Island med heving ,44" tommere for så og kjøre her til lands?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Om ombygging er godkjent av myndighetene der og dette står i papirene, så ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 43 minutter siden, lafterolf skrev: Om ombygging er godkjent av myndighetene der og dette står i papirene, så ja. Nei det er det ikke. Om representanten fra Statens Vegvesen mener endringer eller ombygginger er trafikkfarlige så har vedkommende blankofullmakt til å nekte å registrere bilen i Norge. Du har eventuelt mulighet for å klage, men den prosessen kjenner jeg ikke til. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Privat+import/Godkjenn+kjoretoyet/Slik+blir+et+kjoretoy+godkjent Se spesielt på kapittel 10 i: Veiledning til Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil 20. juni 2013 https://www.vegvesen.no/_attachment/490323/binary/797573?fast_title=Veiledning+til+godkjenningsforskriften.pdf I vognkortet kan det i merknadsrubrikken, være bevis på at spesielle nasjonale krav er oppfylt eller fritatt fra opprinnelseslandet. Mange lands vognkort har merknadsrubrikker eller liknende som kan vise vilkår for godkjenningen. Dersom kjøretøyet bærer preg av å være ombygd etter godkjenning, kreves godkjenningsattest framlagt. Eksempler på ombygging som må dokumenteres ytterligere dersom disse ikke framgår av utenlandsk vognkort er motor byttet, heving, senking, større karosseriombygginger, skarpe kanter eller annen utforming som vurderes farlig. Er det merknader i vognkortet på fritak fra krav, må kontrolløren vurdere at kjøretøyet ikke representerer en alvorlig trafikksikkerhets-eller miljømessig fare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Det er jo en selfølgelighet. Er kjøretøyet ombygd etter godkjenningen og/eller er trafikkfarlig vil den ikke bli godkjent. Det samme gjelder om den var ombygd her på berget også. Poenget er, at om ombyggingen er godkjent der borte må den godkjennes her siden SVV ikke har myndighet til å overprøve EØS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, lafterolf skrev: Poenget er, at om ombyggingen er godkjent der borte må den godkjennes her siden SVV ikke har myndighet til å overprøve EØS. Er det vel ikke... Statens Vegvesen har all myndighet til å nekte å godkjenne hvilken som helst bil. Det er Norges vetorett. Samme grunn til at et TUV papir ikke er en blankofullmakt, men et anbefalingsdokument. Det at man har TUV papirer på ett senkesett betyr ikke at bilen er godkjent. Det betyr at tyske TUV har testet det på bilen. Det er opp til Statens Vegvesen i etterkant om de vil godkjenne senkesettet med TUV papirene som grunnlag, eller nekte ombyggingen hvis de mener det er trafikkfarlig. Hvis det du sier er korrekt er det bare å hente seg ett sånt monster da... Denne står på islandske skilter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg tror ikke du skjønte meg. De kan nekte om kjøretøyet er trafikkfarlig, opplagt det, men er ombyggingen godkjent, og kjøretøyet ikke på noen måte er trafikkfarlig har de ingen myndighet til ikke å akseptere ombyggingen. Dette var det rettsak på og det var derfor denne regelen kom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 9 minutter siden, lafterolf skrev: Jeg tror ikke du skjønte meg. De kan nekte om kjøretøyet er trafikkfarlig, opplagt det, men er ombyggingen godkjent, og kjøretøyet ikke på noen måte er trafikkfarlig har de ingen myndighet til ikke å akseptere ombyggingen. Dette var det rettsak på og det var derfor denne regelen kom. Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev lenger opp... Hvilken regel er det du refererer til? Hvor står denne i lovteksten? Hvilken rettsak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Glem hele greia. Jeg gidder ikke bruke helga dette. Edit: Jeg skal grave fram stoff om hvorfor senere. Nå kan vi glede oss litt over å se på Islandske biler i stedet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Kor mykje ekstra drivstoff går det på ein slik bil i høve til originalbilen? Eller blir han berre veldig lat? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, radovan skrev: Kor mykje ekstra drivstoff går det på ein slik bil i høve til originalbilen? Eller blir han berre veldig lat? Det er nedgiret og gjerne påskrudd om det er diesel, er det bensin må du ikke bli forbausa om du finner en LS3 motor i en Suzuki Vitara der borte. De søyt og bar seg at det var " blitt nesten umulig få godkjent ombygging " sist jeg var der. Jeg tror ikke helt gutta skjønte hva ordet " vanskelig " egentlig betyr.... Skjemaet så vel omtrent sånn ut: " Er du sikker på at bilen er trygg " ? Svar: JA " Er du HELT sikker på at bilen er trygg ? Svar: JA ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Ikke meningen og starte diskusjon om godkjenning i denne tråden... Her er iallefall en jeg kunne dradd med meg hjem.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EiRRik 4.6HSE Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 2 timer siden, county skrev: Ikke meningen og starte diskusjon om godkjenning i denne tråden... Her er iallefall en jeg kunne dradd med meg hjem.... Da er vi to, men 150.000 NOK + frakt + MVA + + blir noe i overkant… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 Er det ikke slik at 40" er størst mulig dim og få godkjent her i Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 6 timer siden, Land Rover for alle penga skrev: Er det ikke slik at 40" er størst mulig dim og få godkjent her i Norge? i " gamle dager " var det noen få biler med 44" dekk godkjent. Noen få Hilux`er, etpar LandCruisere osv. Vet om både LC60 (går i Randaberg-området ) og en nyere sølvfarget LC, som går i den kategorien. i " moderne tid " har jeg aldri sett biler godkjent med mer enn 38" dekk. Endel store Jeep Wrangler er bygget for 40" og går på 40", men de er meg bekjent uten unntak godkjent med 38" i vognkortet. Ford`en på bildet der, ruller på 54" dekk vinterstid. Da sikrer man seg max framkommelighet, på snø Pajeroen 2 hakk til H, er utstyrt med 38" Jeg husker ikke helt, men mener den H1 har 56" dekk. Defenderen ved siden av, har 38" AT 405 dekk.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.