Gå til innhold

Full stopp. Defender TD5 2001


Alvegg

Anbefalte innlegg

FPR : fuel pressure regulator.

Ligger i bakant av motor, bak innsugsmanifold.

 

Bilderesultater for fule pressure regulator td5

 

TD5`en er en pumpedysemotor.  Dysene med hver sin pumpe ligger under toppdekselet.

Disse er elektronisk styrt fra ECU og har eget ledningsnett.

Det finnes ingen dyserør/ koblinger. Det er kanaler i toppen hvor dieselen går men er innom denne FPR`en,

og en dieselkjøler som sitter under innsugsmanifolden

Har vært borte i at koblinga mellom engine harness og injector harness har  vært dårlig.

(Sitter i forkan av innsugsmanifolden.)

 

Bilderesultater for injector harness td5

 

Er det koblet på en tuningboks på motoren kan denne være koblet på her eller på 

ved ECU. Ta en sjekk.

 

Dersom du ikke får kontakt med ECU med rett diagnoseværktøy sjekk ledningsnett.

Koblingsjema/ ledningsnett skal være å finne på nettet.

 

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer diesel fra pumpa i lavtrykkssystemet kan det tyde på at injektorene ikke virker. Lukter det diesel ut av eksosrøret når du har kjørt den på startmotor en stund? Hvis nei - kan det være problemer med ECUs kommunikasjon med injektorene. Har du sjekket "injector harness", ledningene som gir signal fra ECU til injektorene at de skal injisere diesel i sylindrene? (dieselsøl i den røde connectoren på ECU er et kjent problem på Td5..). Hvis det lukter diesel - da kommer det diesel inn i sylindrene og jeg kan ikke forstå hva som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det diesel inn i sylindrene og motoren ikke tenner mangler den kompresjon..

Uten at jeg på noe vi tror det er problemet her, høres mer ut som noe elektrisk krøll (og jeg ville sett mer på den inertia switchen/"knappen på torpedoveggen").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt av gode råd fra denne tråden og i går fant en kar med skarpere blikk en meg en røket sikring. Det var en 30 amp som styrer reeler, denne sitter under pasasjersetet. Med ny sikring fungerte både gløding, motorlampe var synlig igjen og jeg satt i gang lufteprosedyre. Etter noen runder med lufting og en nesten start, det begynte å komme eksos ut bak og jeg fikk en intens god følelelse i magen røk sikringen igjen. Så nå har vi brukt opp ti 30 amp sikringer parallelt med at vi har gått over alle kontakter, byttet startbatteri mm.  Så nå håper jeg noen har et tips om en "klassisk feil" som vi kan rette for å komme videre?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en sikring går gjentatte ganger er det definitivt en feil i en elektrisk dings, kortslutning i ledningsnettet eller (huff) korrosjon et sted. Sjekk hvilken kurs sikringen dekker. Kjøp inn en drøss sikringer eller benytt et multimeter koblet i serie og gå *supernøye* over alle ledninger etter at du har frakoblet en etter en og benytt eliminasjonsmetoden til du finner ut hvor feilen ligger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor alle hyppige sikringsskift og  fortløpende avlesnininger av instrument finnes det et bedre alternativ.

21watts pære i sokkel med lange nok kabler så den er synlig fra alle vinkler.

Kobles inn i begge kontaktene der sikringen skulle stått.

Er du som hr. Wonder kan du montere horn istedenfor pære.

Så lenge det er full jord(kortslutning) vil pæra lyse sterkt.

Dimmer den eller slokker er du veldig nær feilkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Istedenfor alle hyppige sikringsskift og  fortløpende avlesnininger av instrument finnes det et bedre alternativ.

21watts pære i sokkel med lange nok kabler så den er synlig fra alle vinkler.

Kobles inn i begge kontaktene der sikringen skulle stått.

Er du som hr. Wonder kan du montere horn istedenfor pære.

Så lenge det er full jord(kortslutning) vil pæra lyse sterkt.

Dimmer den eller slokker er du veldig nær feilkilden.

Den der fremgangsmåten skal jeg huske! snedig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted som kan være lurt å sjekke for kortslutning er ledningene som kommer ut fra dashbord mellom luftfilterboks og abs blokka.

Hvis du har abs da ;)

Kommer en feit bunt med kabler ut av torpedoveggen som ofte ligger å gnisser på røra fra abs blokka.

Kan gi mange " morsomme" feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det omsider start i går kveld. Tusen takk for alle gode råd og tips. Vi brukte «Gautesmetode» med lyspære som sikring og fant manglende isolasjon på tre kabler rett ved ABS-blokka slik SmedenDy tipset om. Så nå skal  den få ny olje og filtere samt lokk på ekspansjontanken straks jeg har fått handlet hos EWS også blir det endelig hverdagsbilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alvegg skrev:

Da ble det omsider start i går kveld. Tusen takk for alle gode råd og tips. Vi brukte «Gautesmetode» med lyspære som sikring og fant manglende isolasjon på tre kabler rett ved ABS-blokka slik SmedenDy tipset om. Så nå skal  den få ny olje og filtere samt lokk på ekspansjontanken straks jeg har fått handlet hos EWS også blir det endelig hverdagsbilen igjen.

 

Phuuu, her har vi holdt pusten i flere dager nå. Godt det ordnet seg.

VBF dette :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Alvegg skrev:

Ha ha ja jeg gleder meg vilt selv om jeg tror jeg trenger en ny topp snart. Må spare til en spansk før jeg bytter.

 

Tro er andre steder best egnet til.

I verkstedet skal man feilsøke til man vet.

På den annen side drar noen etterhvert nytte av brukte og ok deler fra neste garasjerydding.:P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...