Alvegg Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Min gromme Defender TD5 har stått en tid etter den sluknet på vei til en barnebursdag med full bil. Har omsider fått den under tak og lagt ut på en ekspedisjon i problemløsning. Startet med å sjekke ECU for olje men den ser fin og ren ut , det er kun noen år siden den fikk nye "dysematte", prøvde å tvangskjøre dieselpumpe ved hjelp av en kabestump, mye rare lyder i pumpa så nå er den byttet med ny pumpe fra EWS. Har også byttet releet men pumpa kjører fortsatt kun når jeg tvangskjører den. Byttet også dieselfilteret. Oppdager så at det ikke lyser i symbolet for gløding når jeg skal prøve å starte den ei heller får jeg opp "motorsymbolet" så da tenker jeg at det er noe elektrisk som har sluttet å virke? Har selvsagt sjekket alle sikringene uten å finne noen som er ødelagt. Ja og den sorte resetknappen på torpedoveggen i motorrommet er også trykket på en rekke ganger. Den er hard dvs den glir ikke ned når jeg trykker så da tror jeg at det er en knapp som skal sprette opp når den løser ut. Bilen har ikke alarm så det kan heller ikke være feilkilden. Bilen står koblet bå en kraftig lader så det skulle være strøm nok på begge batteriene. Så nå håper jeg at det er noen voksene her som har et godt tips om hvor jeg skal begyne å feilsøke. Har dessverre ikke noen Nanocom eller annet diagnoseutstyr. Med hilsen Frank Alvegg Åsa Ringerike Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Har ikke noe konkret, men en bil som har stått får ofte korrosjon i kontakter. Start med jordingspunkt. Under passasjersetet er det jording i setekassebunnen. Løsne og gjør rent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvegg Skrevet 13. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2020 Har sprayet alt jeg kommer til med electrorensespray, men følger ditt tips og løsner for rengjøring i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Elektrorens er dessverre intet vidundermiddel. Man må ofte til med elbow grease. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 (endret) Er det ingen som kan hjelp deg med å få lest ut feilkoder fra ecu’en? Blir ellers litt som å famle i blind Endret 13. mars 2020 av joran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Hm. Her trenger vi litt mere info. Du sier "sloknet". Hva mener du med det? Hvordan sluknet den? Espen Huff.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvegg Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Ja det hadde hvert kjekt å få lest ut noen feilkoder så om noen har en Nanocom eller lignende tar jeg gjerne turen for å låne? Når det gjelder hva jeg mener med sloknet så kjørte jeg i en 40 sone altså nesten uten gasspådrag og motoren skrudde seg bare av. Prøvde å starte den en rekke ganger uten resultat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Går starteren rundt, eller er den helt død. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HaakonK Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Har nanocom i Oslo, men tror lafterolfs tips er det beste. Er gjerne jordingsproblem når du ikke får opp motor/glødelampe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvegg Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Startmotor går rundt og bilen starter på startgass i noen sekunder før gassen er forbrent. Prøver først med Lafte sitt råd og tar så gjerne turen til Oslo for å låne Nanocom om det ikke skulle dukke opp et tilbud om lån nærmere Hønefoss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Har hørt at det ikke anbefales å bruke startgass på diesel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvegg Skrevet 14. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2020 Det har jeg også hørt, men i nøden spiser fanden fluer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Silikon spray fungerer som startgass på diesel motorer - skal være snillere siden den også gir noe smøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 Kan startsperren ha blitt engasjert av en eller annen grunn tro?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 En del motorer har startgass istedet for gløding. MB brukte det mye. Har hørt at det er forkammermotorer som ikke liker startgass, men jeg vet ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 14. mars 2020 Del Skrevet 14. mars 2020 3 timer siden, lafterolf skrev: Har hørt at det er forkammermotorer som ikke liker startgass, men jeg vet ikke. Du er inne på noe der, Rolf Gullfisk og 4-sylindret 35 likte hverken startgass eller å starte, og de har forkammer-motor. Vår 35 måtte vi taue i gang et par hundre meter, med støtvis spraying i filterboksen med startgass. Den var som en gammel narkoman; intravenøst gjorde den ikke noe bedre med tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 De firesylindret Fergusonmotorene var berømt ja. Den værste traktoren vi hadde var en 50 mod Bolinder Munktel 10. Planken ble den kallt fordi den var smal og høy i panser. Faderen kjørte plog på snøbrøyting med den, og for å starte den måtte vi varme med propanbrenner på sylinderhodet til det nesten var rødt. Med bål under bunnpanna samtidig. Den traktoren ble startet på høsten og kjørt til våren uten atden ble stoppet. Husker enda den sto og putret om natten. Hørtes ut som motoren fra en sjark. Tror det var totakter, for om man nesten kvalte motoren snudde den og gikk vrangveien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvegg Skrevet 15. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2020 Hadde det i bakhodet at jeg ikke burde ha nevnt startgass og ser at det hadde hvert klokt å la være for tråden sporet av fullstendig. Har nå renset jordingspunktet som Lafte foreslo uten at jeg har fått noe suksess med start eller gliding. En kompis er nå på vei for å hente en feilkodeleser håper den hjelper oss videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Ta en runde på batterisko også. Og startmotor, for plussledningen går fra starter og videre til resten av bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Når en dieselmotor er helt død uten andre symptomer slik du beskriver her er det vel bare en ting som kan være årsaken: Mangel på drivstoff i sylindrene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Skippy- Skrevet 15. mars 2020 Del Skrevet 15. mars 2020 Om ikke dieselpumpa starter på trinn 2 på tenningen, og samtidig mangler du motor-check lampa og gløding, ville jeg sjekket forbindelser til og fra ecu. Får den signal fra tenning, har den jording og driftspenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvegg Skrevet 15. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2020 Byttet ECU i dag i tilfelle den skulle være synderen uten at det hjalp. Prøvde også med et diagnoseapparat som ikke klarte å få kontakt, en kompis skulle prøve et annet i kveld men tipper det blir det samme resultatet så da er det å begynne å lete etter hvor i det elektriske det svikter. Har en tenningslås fra 300tdi liggende og tenkte å se om den er den samme som på TD5 for så å koble på den i tilfelle det er selve tenningslåsen som er synderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 Var borti en 110 som hadde så mye korrosjon at jordingen under passasjersetet ikke ga nok. Mål spenningsfall fra battpol - til ymse jordpunkt du vet om. Har du sjekket at dieselspruten står når du tar av slange ved FPU? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 16. mars 2020 Del Skrevet 16. mars 2020 8 timer siden, Alvegg skrev: Byttet ECU i dag i tilfelle den skulle være synderen uten at det hjalp Du får vel ikke start med en annen ECU dersom ikke injektor (dysene ) kodene er programmert inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvegg Skrevet 16. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2020 FPU hva er det Gaute? Men har sjekket at det spruter ut diesel av dieselfilteret som er nytt. ECU jeg testet med stod originalt i bilen så den skulle fungere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.