Gå til innhold

Full stopp. Defender TD5 2001


Alvegg

Anbefalte innlegg

Min gromme Defender TD5  har stått en tid etter den sluknet på vei til en barnebursdag med full bil. Har omsider fått den under tak og lagt ut på en ekspedisjon i problemløsning. Startet med å sjekke ECU for olje men den ser  fin og ren ut , det er kun noen år siden den fikk nye "dysematte", prøvde å tvangskjøre dieselpumpe ved hjelp av en kabestump, mye rare lyder i pumpa så nå er den byttet med ny pumpe fra EWS. Har også byttet releet men pumpa kjører fortsatt kun når jeg tvangskjører den. Byttet også dieselfilteret. Oppdager så at det ikke lyser i symbolet for gløding når jeg skal prøve å starte den ei heller får jeg opp "motorsymbolet" så da tenker jeg at det er noe elektrisk som har sluttet å virke? Har selvsagt sjekket alle sikringene uten å finne noen som er ødelagt. Ja og den sorte resetknappen på torpedoveggen i motorrommet er også trykket på en rekke ganger. Den er hard dvs den glir ikke ned når jeg trykker så da tror jeg at det er en knapp som skal sprette opp når den løser ut.  Bilen har ikke alarm så det kan heller ikke være feilkilden.  Bilen står koblet bå en kraftig lader så det skulle være strøm nok på begge batteriene.  Så nå håper jeg at det er noen voksene her som har et godt tips om hvor jeg skal begyne å feilsøke. Har dessverre ikke noen Nanocom eller annet diagnoseutstyr.

 

Med hilsen

 

Frank Alvegg

 

Åsa Ringerike

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde hvert kjekt å få lest ut noen feilkoder så om noen har en Nanocom eller lignende tar jeg gjerne turen for å låne? 
 

Når det gjelder hva jeg mener med sloknet så kjørte jeg i en 40 sone altså nesten uten gasspådrag og motoren skrudde seg bare av. Prøvde å starte den en rekke ganger uten resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startmotor går rundt og bilen starter på startgass i noen sekunder før gassen er forbrent. Prøver først med Lafte sitt råd og tar så gjerne turen til Oslo for å låne Nanocom om det ikke skulle dukke opp et tilbud om lån nærmere Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

 

Har hørt at det er forkammermotorer som ikke liker startgass, men jeg vet ikke.


Du er inne på noe der, Rolf ^_^ Gullfisk og 4-sylindret 35 likte hverken startgass eller å starte, og de har forkammer-motor. Vår 35 måtte vi taue i gang et par hundre meter, med støtvis spraying i filterboksen med startgass. Den var som en gammel narkoman; intravenøst gjorde den ikke noe bedre med tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De firesylindret Fergusonmotorene var berømt ja:lol:

 

Den værste traktoren vi hadde var en 50 mod Bolinder Munktel 10. Planken ble den kallt fordi den var smal og høy i panser. Faderen kjørte plog på snøbrøyting med den, og for å starte den måtte vi varme med propanbrenner på sylinderhodet til det nesten var rødt. Med bål under bunnpanna samtidig.

Den traktoren ble startet på høsten og kjørt til våren uten atden ble stoppet.

Husker enda den sto og putret om natten. Hørtes ut som motoren fra en sjark. Tror det var totakter, for om man nesten kvalte motoren snudde den og gikk vrangveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det i bakhodet at jeg ikke burde ha nevnt startgass og ser at det hadde hvert klokt å la være for tråden sporet av fullstendig. 
 

Har nå renset jordingspunktet som Lafte foreslo uten at jeg har fått noe suksess med start eller gliding. En kompis er nå på vei for å hente en feilkodeleser håper den hjelper oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ECU i dag i tilfelle den skulle være synderen uten at det hjalp. Prøvde også med et diagnoseapparat som ikke klarte å få kontakt, en kompis skulle prøve et annet i kveld men tipper det blir det samme resultatet så da er det å begynne å lete etter hvor i det elektriske det svikter. Har en tenningslås fra 300tdi liggende og tenkte å se om den er den samme som på TD5 for så å koble på den i tilfelle det er selve tenningslåsen som er synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti en 110 som hadde så mye korrosjon at jordingen under passasjersetet ikke ga nok.

Mål spenningsfall fra battpol - til ymse jordpunkt du vet om.

Har du sjekket at dieselspruten står når du tar av slange ved FPU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Alvegg skrev:

Byttet ECU i dag i tilfelle den skulle være synderen uten at det hjalp

 

Du får vel ikke start med en annen ECU dersom ikke injektor (dysene ) kodene

er programmert  inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...