Mr Rover 75 Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 Hei, Noen som vet hvilken type fett en bør bruke på clutchspline ved montering av ny clutch? Hører det blir nevnt høy-temp grease, men det er forsåvidt et vidt begrep. Noen anbefalinger/erfaringer, eller er dette ikke så nøye? Vil anta at det bør brukes en seig/sticky variant som ikke stikker avgårde etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 Tørt og rent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 11. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2020 18 timer siden, gautes skrev: Tørt og rent. Hmm.. Dette er vel stikk i strid med det mange andre anbefaler... Får sjekke litt mer rundtom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 Hmmm. Interessant det der. Jeg er ikke mekaniker slik som Gaute, men har hørt begge deler. Sachs anbefaler fett. «Lightly grease all around the hub spline of the clutch disk and the transmission input shaft with SACHS high-performance grease. Now the clutch disk is moved back and forth along the transmission input shaft, and then the excess grease is removed from the transmission input shaft and from the hub spline» Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Skulle ikke smøres den gang jeg lærte håndverket. Har aldri smurt annet enn utløserlagerets og armens opplagring og evt. svinghjulsforing. Vet at eldre gruvetog og andre kjøretøy i fuktige/våte klima skal smøres. Men verden går kanskje fremover ? Bevegelsen på akselen er veldig liten på konvensjonell clutch men den er nok større på moderne biler med dual-mass svinghjul. Edit: Mulig overgang fra asbestbelegg til ............. spiller en rolle. Endret 12. mars 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 Jeg har ikke smurt fordi det vil komne støv og dritt som legger seg på fettet. Men hva som skal gjøres vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 (endret) Det var også svaret den gang jeg lurte,husker jeg nå. Godt du er mindre hodeløs enn meg ,Rolf. Endret 11. mars 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2020 Del Skrevet 11. mars 2020 22 minutter siden, gautes skrev: Det var også svaret den gang jeg lurte,husker jeg nå. Godt du er mindre hodeløs enn meg ,Rolf. Jeg håper inderlig ikke min kone leser dette. Er redd det komner store protester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 12. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2020 (endret) Hei, Riktige tanker rundt temaet her! Selvom det er veldig liten bevegelse mellom delene her, så vil det likevel være noe (mikroskopisk) for å tilpasse avstander når ting slites samt at vibrasjon også skaper bevegelse. Her er det høyt flatetrykk i inngrepet, slik at helt tørre flater vil være ugunstig. På sikt kan kanskje korrosjon gjøre at ting setter seg også. Jeg har aldri hørt om en clutch hvor spline forbindelsen har røket, men vet om andre spline forbindelser i drivverk som har blitt spist opp over tid og "snappet" over tenna. Feks spline hylsa mellom PTU og girkassen på FL2 (skal smøres ved montering ihht manualen). Jeg mener også å ha lest at motorkoblingen på Tesla hadde en tilsvarende løsning som kun holdt 30tkm da denne var tørr fra fabrikk. Jeg tenker at det viktigste med smøring på clutch spline er å ha så lite på som mulig. smør på, skli clutchlammelem over etpar ganger og tørk av. Da har en kun et tynt lag igjen som ligger bare på anleggsflatene med liten fare for å bli slynget ut. (ihht anbefaling fra SACHS sine nettsider: https://www.sachsperformance.com/en/sachs-service-greasing-clutch-disc-hub-spline ) Jeg handlet dette, tror ihvertfall ikke det er langt unna korrekt type for en slik forbindelse: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/universalmoring-001972/ Endret 12. mars 2020 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. mars 2020 Del Skrevet 12. mars 2020 Tror ikke slitasje på splines kan sammenlignes med splines bakover i drivverket. Dette er splines nær motor og den får ikke smellen fra slakke i resten av drivverket slik det blir videre bakover. Det er summen av slakke som slår og utgjør slitasje. Skal du bruke fett ville jeg brukt fett til smøring av bolter på anleggsmaskiner. Den trekkes mot friksjon og ikke motsatt slik vanlig fett er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 12. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2020 7 timer siden, lafterolf skrev: Tror ikke slitasje på splines kan sammenlignes med splines bakover i drivverket. Dette er splines nær motor og den får ikke smellen fra slakke i resten av drivverket slik det blir videre bakover. Det er summen av slakke som slår og utgjør slitasje. Skal du bruke fett ville jeg brukt fett til smøring av bolter på anleggsmaskiner. Den trekkes mot friksjon og ikke motsatt slik vanlig fett er. Tror du treffer noe viktig der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 13. mars 2020 Del Skrevet 13. mars 2020 Jeg har også hørt /lest delte meninger ang smøring elle ikke smøring . Men har selv hatt et tynt lag fett på og dratt clutch platen fram og tilbake på akslingen og tørket av overskudsfett. Mener det har stått i veiledning som har fulgt med nye clutch sett også. Så snakker jeg om biler generelt og ikke nødvendigvis LR . Men ser jo stort sett likt ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.