Gå til innhold

Enkelt td5 svinghjul?


BBernt

Anbefalte innlegg

Orienterer meg om alternativene ved skifte av svinghjul nå som clutchen må skiftes. Min 110 fra 2005 har gått 250 000 km uten utfordringer. Jeg har detfor sluppet lett unna i mitt bilhold og vil også i fremtiden gjøre det enkleste og beste både for bilen og meg selv. Fokuserte på kit fra LOF, men fant ikke med DMF. Kom i googling over denne siden

 

https://lofclutches.com/blog/product-news/does-a-solid-mass-damage-a-td5-engine-pros-and-cons/

 

Selskapet sier her at deres SMF har gode nok egenskaper til å erstatte DMF. Er det noen erfaringer på forumet med et slikt alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 250.000. så er det nok lurt å skifte svinghjulet hvis du skal skifte clutch. Men på dette området er der mange meninger ;-) . Fornuftig det som skrives på linken til LOF - men de skal jo selge...  Hvis standard har fungert i 250.000. km så kanskje lurt å skifte til nytt DMF fra Valeo?  Skifter du til et solid hjul fra LOF og finner noe du ikke er fornøyd med så kommer du til å angre stort...  Vi har en Td5 som er sprekere enn de fleste - men jeg valgte DMF sist jeg skiftet og det er noen år siden og er fornøyd med det - kanskje jeg skifter til et solid hjul neste gang bare for å teste.  Men der kommer nok flere meninger og kommentarer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvil i min sjel . DMF. Holder ting 250 000 km er jeg fornøyd med delene.

Et svinghjul med ditto kmstand trenger ofte å dreies pga slitasje okke som.

 

Reklamen biter seg selv i halen med :

#Replacing it with the SMF gives a more ‘direct drive’ almost as if the gearbox and engine are more connected together, there is a noticeable difference in how quick the Torque from the engine can be transmitted to the wheels! #

Og :

# The LOF Driven plate also has a 2 stage dampening system which acts to provide the same dampening as provided by the Valeo DMF. The springs used in our plate have the same torque Vs Angular displacement as the DMF meaning it absorbs the vibrations created by the Td5 engine. #

 

I klartekst flekser systemet deres likt med DMF og demper ujevn rotasjon UTEN å gi så mye fleks ved igangsetting.

 

Men DMF tåler mindre sluring på clutchen pga mindre varmeavledningsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det tatt en konservativ beslutning. Turte ikke å gå for det nyutviklede SMF fra LOF, etter hvert kommer nok vurderinger om dette er gode løsninger. Paddock selger kun SMF i sitt LOF kit og det ligger sikkert noen vurderinger bak dette. Men altså ikke fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt singel mass i over 100k km. Var meget skuffet först pga vibrasjoner men gradvist fikk jeg bukt med alle vibrasjonene pånær noe raslen fra gearkasse når i nautral. Ville ikke bytte tilbake til dual mass nu, idet single mass er som en drøm i køkjørsel i Bergen, den er så lett at dosere med td5 i tomgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...