Gå til innhold

Service traktor.


jorgenht

Anbefalte innlegg

Jeg handlet en liten traktor til nyttår- og regnet med at olje og filter kom til å holde gjennom vinteren. 
Er vel derfor det ikke kom snø her hos oss, jeg ville brøyte :lol:

Uansett. Har en servicemanual på vei fra Øya, og sendte en forespørsel til noen i «nærheten» som fører merket. Men jeg blir ikke klok. Jeg vil gjerne ta en runde på alle oljer og filter, så jeg vet ståa. 
Noen her som kan peke meg i rett retning? Hva slags olje trenger jeg på en Lamborghini 774-80. Motor, gear og bakstuss osv. Kan jeg komme unna med noe det ikke står merkets navn på. Samt, sliter med alle filtrene. Nå parkerte jeg i garasjen ikveld, og tenkte forsøke finne alle nummer på filtrene som står der idag. 
 

Kan VBF bistå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@radovan Takk for tips om Fosen AS. Utrolig hyggelig type å handle med. Ringte ham i går ettermiddag, idag når jeg kom inn på kontoret ved arbeidsdagens slutt stod det 80l å ventet på meg. Det var kjapt levert. Samme med Økonomideler @lafterolf, pakken kan hentes på posten idag. 
Mangler bare rem nå, så får ringe tess imorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tess ligger her i området. 
 

Synes vel ofte, som mange andre at jeg bør bruke noen lokale forretninger. Spesielt de som fører det ingen andre har. Ikke til enhver pris selvsagt. Tess har hjulpet meg før :D
 

Undersøker rekvisit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Ikke nok med jeg fikk hjelp med alt- av snille folk! Alle filter passet. Klart- det vanlige oljekaret er ikke dimensjonert for hydraulikkolje ut av en traktor. Badebåten fra da barna var små måtte kalles inn til tjeneste. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg dundrer på med en ny undring her jeg. Bremsene siger/tar ikke. 
Har fått trent beina til fruen, og luftet til den bremser og stopper på stive hjul. Det er såkalte våte bremser på denne. 
Men, etter en liten stund er det ingen pedal, og jeg finner ingen lekkasje. Minker ikke væske i beholder. 2stk master- en for hver side. Kan det være at væsken slipper forbi? Forklarer det manglende pedal og ikke minkende væske i beholder? 
 

Håper på fornuftige svar. Selv om det sjeldent går fort i svingene her på gården er det kjekt med fungerende bremser. 
/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulikkolje ut av traktor gjør man enklest med en slange med kobling bare i ene enden. Stikk koblingen inn i et uttak og la traktor rusle på tomgang og åpne for hydraulikken, fyll samledunk, stopp pumpe, stikk slangen i en ny dunk og fortsett til det ikke kommer mer olje. Stopp traktor og tapp siste skvetten gjennom bunnplugg. Pumpa tar ikke skade av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2020 den 19.59, jorgenht skrev:

 Klart- det vanlige oljekaret er ikke dimensjonert for hydraulikkolje ut av en traktor. :lol:

 

Har ikke hydraulikkuttak det ble den logiske bilmekanikerløsningen.

Tappet ut av liten tappeplugg på Gråtass og lot det gå over natten pga treg tømming.

Fant ut dagen etter at trau på 15 liter er mye for lite for en bakkropp på Gråtasser.blush

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jorgenht skrev:

Jeg dundrer på med en ny undring her jeg. Bremsene siger/tar ikke. 
Har fått trent beina til fruen, og luftet til den bremser og stopper på stive hjul. Det er såkalte våte bremser på denne. 
Men, etter en liten stund er det ingen pedal, og jeg finner ingen lekkasje. Minker ikke væske i beholder. 2stk master- en for hver side. Kan det være at væsken slipper forbi? Forklarer det manglende pedal og ikke minkende væske i beholder? 
 

Håper på fornuftige svar. Selv om det sjeldent går fort i svingene her på gården er det kjekt med fungerende bremser. 
/Jørgen. 

Er nok pakningene som er gåen på masteren da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, gautes said:

Underlig at begge masterne er gått føyka samtidig.

Men du har kanskje kjørt med bare brems på ett hjul en stund?

Ja- nei. Ene sida har nok vært defekt en stund. Vil jeg tro. 
Kjøpte jo godt brukt. Og er nok bare andre siden jeg har fått pumpet hard pedal på. 
 

Satse på at det er master med dårlige pakninger. Hadde vært fint med bremser igjen. 

24 minutes ago, lafterolf said:

Sitter det ikke en ventil under hytta som fordeler til begge hjul tro?

Det var det leste ut av verkstedsmanual- men sitter ingen velger på den. Ser bare ut som en splitt. Skal kunne velge å bare bremse bak. For å eventuelt svinge litt krappere. Litt som på den gamle forden når den er tungt lastet bak og nesa peker opp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke brems på foraksling, i såfall er den nesten forut for sin tid. Forakselen bremser når 4 hjulstrekk er lagt inn. Er ikke bremsepedalen delt? I så fall bremser du på et hjul med å slå over spaka som kobler pedalene sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...