Odd Bjørn Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg tror dieselmatepumpa på bilen min er gåen. Er det noen som vet om det går greit å kjøre selv om den er ødelagt? Bilen er litt tungstartet nå, men går greit når man først får start.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hvorfor tror du pumpa er gåen? Lager den unormal lyd? Hadde pumpa vært gåen, så hadde du ikke fått start..Når du slår på tenningen, hører du den 'vanlige' summelyden? Hvordan står det til med dieselfilteret? Egentlig så er det vel bare å stille på verksted i morgen tidlig og legge dette frem som en garantisak... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Bjørn Skrevet 17. april 2005 Forfatter Del Skrevet 17. april 2005 Den lager en ulyd.. en skrikende lyd i stedet for den vanlige summingen. Og bilen er som sagt tungstartet, men går greit når den først starter. Er det da sånn at dieselpumpa i motoren da må jobbe litt mer, dersom matepumpa i tanken er ødelagt? Og er det da farlig å kjøre langt? Må kjøre 30 mil i dag.. Jeg har ikke sjekket dieselfiltret, men skal ha bilen på service på tirsdag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pertdfem Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Den lager en ulyd.. en skrikende lyd i stedet for den vanlige summingen. Og bilen er som sagt tungstartet, men går greit når den først starter. Er det da sånn at dieselpumpa i motoren da må jobbe litt mer, dersom matepumpa i tanken er ødelagt? Og er det da farlig å kjøre langt? Må kjøre 30 mil i dag.. Jeg har ikke sjekket dieselfiltret, men skal ha bilen på service på tirsdag. 91517[/snapback] td5 har ingen dieselpumpe så det er helt usannsynlig. Det som derimot skjer er at jetpumpa i tanken (som lager trykk i ststemet går på high flow 180 lit per time i steden for 30 som er normalt. Medfører dette unormalt slitasje. Ja det gjør nok det og spørsmålet er hvor lenge det anbefalles å kjøre med jet pumpen på full guffe. Om du kan få et svar på dette forumet om det blir jeg skikkelig imponert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pertdfem Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 td5 er en avansert sak og vi som prøver oss på å svare er amatører hele gjengen i hvert fall på td5. Men det kan etter mitt sjønn være flere feil som lager problemer for deg; 1. tett diesel filter (mest sannsynlig på vintertid og da som is) 2. en dyse som har rykit. På en vanlig common rail diesel er ikke dysene like avanserte som på td5, som har en sensor per dyse som regulerer trykk og flow. (dysene opererer hver for seg isteden for som en enhet.) 3. lite sannsynlig men alikevel mulig er at glødinga ikke fungerer helt 100% Den er avansert og direkte styrt av ECM 4. skit i filteret i tanken som sitter før jetpumpa. 5. ecu, ecm kabel problemer. Må testes mot dataanlegg hos forhandlere. Enig med Dagfinn, dette er en garantisak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 For å få et innblikk i hvor avansert denne Td5 motoren egentlig er, les her.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Den bråker ofte fordi den suger luft. Får tanken en smell i bånn eller bil har bulket,slått rundt o.l. ryker det ofte noen plastdeler i bunnen av pumpa. Dette har vært feilen på 2-3 bråkete pumper hittil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Bjørn Skrevet 18. april 2005 Forfatter Del Skrevet 18. april 2005 Jeg prøvde og kjøre... Da skjønner dere vel at jeg ikke kom helt frem.... Bilen begynte etter litt over en times kjøring å fuske. Og gikk da etterhvert på 4 sylindre.. Da jeg da kjørte inn til siden stoppet den med en gang og jeg fikk ikke startet den igjen med en gang, men fikk start etterhvert.. Valgte selvsagt å ikke kjøre lengre.. Bilen står nå på Bilia, hvor de sier at jetpumpa må skiftes.. Bilen min har akkurat gått 100000km, og er således ikke dekket av garanti.. Men dette er da en del som skal holde betraktelig lengre enn 100000km? Den har ikke såvidt jeg vet vært hverken bulket eller kjørt offroad slik at det slått opp i dieseltanken. Leste om pumpa i dag selv.. Relativt avansert.. Takk for gode råd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Bilen står nå på Bilia, hvor de sier at jetpumpa må skiftes.. Bilen min har akkurat gått 100000km, og er således ikke dekket av garanti.. Men dette er da en del som skal holde betraktelig lengre enn 100000km? Den har ikke såvidt jeg vet vært hverken bulket eller kjørt offroad slik at det slått opp i dieseltanken. Leste om pumpa i dag selv.. Relativt avansert.. Takk for gode råd! 91666[/snapback] Hvordan gikk det med jetpumpa og garanti? Har en Discovery II Td5 med samme feilen også den gått 100 000 km, men reprasjonen skulle forsøkes dekkes på garanti hos importør . Men hva koster en slik pumpe + repreasjon ? Når det gjelder garanti ta ikke et nei for et nei, har god betaling for å krangle litt ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Bjørn Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 Fikk det på garantien. Trengte ikke en gang og krangle. Positivt overrasket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarosso Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Løfter denne frem igjen. Jeg skifta dieselpumpa på min Defender 2001 fordi den hadde hylt et par år. Jeg burde kanskje ikke blitt overrasket, men den nye pumpa hylte akkurat like mye som den gamle... Kan det være at dieselfilteret er tett? Har tømt det med jevne mellomrom. Men rent teoretisk sett så burde det jo være mulig at pumpa kaviterer på grunn av et for stort trykkfall over filteret??? Har vent meg til lyden for lenge siden, og vil bli adskillig mer bekymret dersom den forsvinner, men det er jo dårlig reklame for en ellers problemfri bil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Det holder ikke bare med å tømme filteret.Det trenger å byttes med jevne mellomrom. Du kan ha problemer med ventilene i filterhuset også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom R Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 her venter vi spent på en løsning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarosso Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Spennende... Her må nok filteret ut en tur. Det hadde vært kult å få til en bypass-løsning mens den overhales. Noen forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Filter byttes på noen minutter, og uansett vil en passereforbiløsning bare sørge for at dritt føres framover til motoren der følgeskader får titusenlapper til å fly ut. Filter byttes minst hver eneste høst. Endret 24. april 2013 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarosso Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Åja... Hver eneste høst!!! Ikke hver tolvte år altså... Her må jeg nok lese servicehåndboka bedre! Den som burde vært på omlag tusen sider per år bilen har vært i drift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarosso Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Gaute: Ventilene i filterhuset, er de gjenget fast i toppen? Eller må jeg prøve å rense dem med trykkluft der de står? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarosso Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) For en gangs skyld mangler jeg ord. Defenderen min har hylt som en fjortis på Justin Bieber-konsert - i fire år... Jeg har bytta dieselpumpe en gang (og selvsagt saga et digert hull i bagasjerommet for å slippe å demontere hele bakparten). Alt uten å få has på lyden. Og så skifter jeg et dieselfilter til 380,- kroner... Bilen er stille som en korgutt på sitt første strippeshow. Hadde bare polet vært åpent skulle jeg ha vaska bilen i champagne!!! Jeg er en tosk som ikke har tenkt på dette før! Selvsagt står filteret på sugesiden av pumpa, og pumpa kaviterer på grunn av trykkfallet. Endret 26. april 2013 av Barbarosso Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.