Gå til innhold

defekt dieselpumpe


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

Jeg tror dieselmatepumpa på bilen min er gåen. Er det noen som vet om det går greit å kjøre selv om den er ødelagt? Bilen er litt tungstartet nå, men går greit når man først får start.. sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du pumpa er gåen? Lager den unormal lyd? Hadde pumpa vært gåen, så hadde du ikke fått start..Når du slår på tenningen, hører du den 'vanlige' summelyden?

Hvordan står det til med dieselfilteret? Egentlig så er det vel bare å stille på verksted i morgen tidlig og legge dette frem som en garantisak... dry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lager en ulyd.. en skrikende lyd i stedet for den vanlige summingen. Og bilen er som sagt tungstartet, men går greit når den først starter. Er det da sånn at dieselpumpa i motoren da må jobbe litt mer, dersom matepumpa i tanken er ødelagt? Og er det da farlig å kjøre langt? Må kjøre 30 mil i dag.. Jeg har ikke sjekket dieselfiltret, men skal ha bilen på service på tirsdag. sad.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lager en ulyd.. en skrikende lyd i stedet for den vanlige summingen. Og bilen er som sagt tungstartet, men går greit når den først starter. Er det da sånn at dieselpumpa i motoren da må jobbe litt mer, dersom matepumpa i tanken er ødelagt? Og er det da farlig å kjøre langt? Må kjøre 30 mil i dag.. Jeg har ikke sjekket dieselfiltret, men skal ha bilen på service på tirsdag. sad.gif

91517[/snapback]

 

td5 har ingen dieselpumpe så det er helt usannsynlig. Det som derimot skjer er at jetpumpa i tanken (som lager trykk i ststemet går på high flow 180 lit per time i steden for 30 som er normalt. Medfører dette unormalt slitasje. Ja det gjør nok det og spørsmålet er hvor lenge det anbefalles å kjøre med jet pumpen på full guffe. Om du kan få et svar på dette forumet om det blir jeg skikkelig imponert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

td5 er en avansert sak og vi som prøver oss på å svare er amatører hele gjengen i hvert fall på td5.

 

Men det kan etter mitt sjønn være flere feil som lager problemer for deg;

1. tett diesel filter (mest sannsynlig på vintertid og da som is)

2. en dyse som har rykit. På en vanlig common rail diesel er ikke dysene like avanserte som på td5, som har en sensor per dyse som regulerer trykk og flow. (dysene opererer hver for seg isteden for som en enhet.)

3. lite sannsynlig men alikevel mulig er at glødinga ikke fungerer helt 100%

Den er avansert og direkte styrt av ECM

4. skit i filteret i tanken som sitter før jetpumpa.

5. ecu, ecm kabel problemer. Må testes mot dataanlegg hos forhandlere.

 

Enig med Dagfinn, dette er en garantisak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bråker ofte fordi den suger luft.

Får tanken en smell i bånn eller bil

har bulket,slått rundt o.l. ryker det

ofte noen plastdeler i bunnen av pumpa.

Dette har vært feilen på 2-3 bråkete

pumper hittil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde og kjøre... Da skjønner dere vel at jeg ikke kom helt frem.... Bilen begynte etter litt over en times kjøring å fuske. Og gikk da etterhvert på 4 sylindre.. Da jeg da kjørte inn til siden stoppet den med en gang og jeg fikk ikke startet den igjen med en gang, men fikk start etterhvert.. Valgte selvsagt å ikke kjøre lengre.. Bilen står nå på Bilia, hvor de sier at jetpumpa må skiftes.. Bilen min har akkurat gått 100000km, og er således ikke dekket av garanti.. Men dette er da en del som skal holde betraktelig lengre enn 100000km? Den har ikke såvidt jeg vet vært hverken bulket eller kjørt offroad slik at det slått opp i dieseltanken. Leste om pumpa i dag selv.. Relativt avansert.. Takk for gode råd! unsure.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Bilen står nå på Bilia, hvor de sier at jetpumpa må skiftes.. Bilen min har akkurat gått 100000km, og er således ikke dekket av garanti.. Men dette er da en del som skal holde betraktelig lengre enn 100000km? Den har ikke såvidt jeg vet vært hverken bulket eller kjørt offroad slik at det slått opp i dieseltanken. Leste om pumpa i dag selv.. Relativt avansert.. Takk for gode råd! unsure.gif

91666[/snapback]

Hvordan gikk det med jetpumpa og garanti? Har en Discovery II Td5 med samme feilen også den gått 100 000 km, men reprasjonen skulle forsøkes dekkes på garanti hos importør unsure.gif. Men hva koster en slik pumpe + repreasjon ?

Når det gjelder garanti ta ikke et nei for et nei, har god betaling for å krangle litt ph34r.gif !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Løfter denne frem igjen.

 

Jeg skifta dieselpumpa på min Defender 2001 fordi den hadde hylt et par år. Jeg burde kanskje ikke blitt overrasket, men den nye pumpa hylte akkurat like mye som den gamle... Kan det være at dieselfilteret er tett? Har tømt det med jevne mellomrom. Men rent teoretisk sett så burde det jo være mulig at pumpa kaviterer på grunn av et for stort trykkfall over filteret???

 

Har vent meg til lyden for lenge siden, og vil bli adskillig mer bekymret dersom den forsvinner, men det er jo dårlig reklame for en ellers problemfri bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Filter byttes på noen minutter, og uansett vil en passereforbiløsning bare sørge for at dritt føres framover til motoren der følgeskader får titusenlapper til å fly ut.

 

Filter byttes minst hver eneste høst.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld mangler jeg ord. Defenderen min har hylt som en fjortis på Justin Bieber-konsert - i fire år... Jeg har bytta dieselpumpe en gang (og selvsagt saga et digert hull i bagasjerommet for å slippe å demontere hele bakparten). Alt uten å få has på lyden. Og så skifter jeg et dieselfilter til 380,- kroner... Bilen er stille som en korgutt på sitt første strippeshow. Hadde bare polet vært åpent skulle jeg ha vaska bilen i champagne!!! Jeg er en tosk som ikke har tenkt på dette før! Selvsagt står filteret på sugesiden av pumpa, og pumpa kaviterer på grunn av trykkfallet.

Endret av Barbarosso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...