Gå til innhold

Bensin på diseltanken


jvs

Anbefalte innlegg

Disco 4.   Har tabbet meg ut og fylt 40l bensin på tanken. Det var halv tank da jeg så det var billig disel på pumpa hjemme, 

sviga innom og fylte like godt opp med dyr bensin.  

 

Hva gjør jeg no, er det en lettvint måte å tømme tanken på. Det går ikke med slange ned i tankfyllinga, har prøvd. 

Kan jeg ta vekk diselfilteret og tømme tanken med pumpa som forsyner filteret, eller tåler ikke den det.... noen som har gjort tabben og kan fortelle om ossen di 

tømte tanken.

Har ikke kjørt etter fyllinga, så regner med at om jeg får tømt tanken og kjørt noe disel gjennom frem til filteret(har nytt filter så det blir skifta) regner ikke med det

er kommet bensin til filteret da jeg ikke har kjørt etter fyllinga.

Endret av jvs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ligger en oppskrift på å bruke lavtrykkspumpen til å tømme tanken på disco3.co.uk : https://www.disco3.co.uk/forum/rectifying-misfuel-diy-petrol-station-photos-70004.html?highlight=misfuel

 

Jeg har ikke prøvd metoden selv, men den ventilen på fotpumpen som de benytter i artikkelen har jeg kjøpt på Jula i forbindelse med lufting etter dieselfilterbytte.

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/luftpafyllere/ventilklype-021023/

I tillegg til den trenger du da en ledningsstump og litt slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort dette på D4 før, men vil tro at det enkleste er å løsne påfyllingsrøret ved "Item 7" for å gå inn med en hevert eller en slange med biltemapumpe der.

Kanskje "Item 2" må fjernes for tilgang.

 

 

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom greit til item 7 uten å ta ned beskyttelsen til tanken. Tømte den med en pumpe ca 80l. 

Tanka opp ny  disel, tok av diselfilter og kjørte ut fersk disel med tankpumpa, så tok jeg av retur på diselkjøleren og kjørte tankpumpa igjen. 

Så satte jeg i nytt diselfilter som jeg fulte opp med disel og noe stoff som jeg fikk av verkstedet.  Husker ikke nett hva det heter, men det var for slike tilfeller der folk tanker opp bensin på diselbiler. 

Startet greit og kjørte der etter 10 mil. Alt virker ok2020-03-06 11.16.19-1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det ikke føler som oppdager feil drivstoff på disse bilene våre da jeg mener det står  en plass at det er føler som oppdager dette å stenger motoren. Antagelig der du fyller mener jeg 

Endret av helge77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mekanisme som skal blokkere hullet om man stikker ned feil type pistol. Men - om det ikke er "riktig" type pumpemunnstykke på bensinpumpa, så kan man sikkert risikere å fylle bensin på tanken. Men det er ikke sikkert at denne mekanismen finnes på alle modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...