Gå til innhold

"Barnaby" 1971


Pederover

Anbefalte innlegg

Sevja stig! På tide med en prosjekttråd om nyanskaffelsen. Barnaby har stått trygt og godt i garasjen i vinter, men  nå skriver vi mars, så han har lyst til å stikke nesen fram!

Forrige eier har lagt ned en stor jobb med ramme og bremser++, så det er egentlig bare kosejobber som står igjen.

Første utfordring: Støtdemperne som fulgte med er for korte. Det er Boge-dempere fra Bearmarch (BR 1486) eller RTC4484. Disse skal iflg flere nettbutikker passe til seriebiler 109 (front), men det gjør de altså ikke. Jeg har strekt de helt ut og målt de , ca 45 cm lange, mens avstanden mellom festene på bilen er ca 48 cm fra senter til senter...

Høyden på bilen fra garasjegulv til toppen av framskjermen er ca 115 cm.

Snakker vi her om heavy duty e.l.? Sjaklene og opphenget ellers ser helt originalt sivilt ut...

Bør jeg kanskje bestille ekstra lange dempere..?  

 

88151915_2511699902492331_44827989074824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er en god idé. Har lenger dempere på serie bil med paraboler, og det er fint, når en kjører i litt ulendt terreng.

Gikk også fra lange dempere på Defenderen til std lengde, da på bil med "medium duty" fjærer, som gir litt heving/høyde, og det ville jeg ikke valgt, dersom jeg hadde vist hvor korte de var i forhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, da gjør jeg det!:) (Fun fact: Når jeg søker på "schock absorber" kommer det opp mange flotte bilder av sports bh´er, til stor forlystelse hos mine kvinnelige kollegaer på lærerværelset...blush )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Nye støtdempere pluss noe småtteri i går, og ny "innmat" i dørhengslene i dag. Alle tre dørene henger og slenger, så det var greit å fikse det. Men etter at bilen var plukket ned til ramma og bygget opp igjen, er det ikke alt så stemmer på mm nei... Så det måtte litt gladvold og boring til får å få ting til å henge skikkelig sammen!:D

 

117236495_3181052208641366_3289525003870

 

116849654_287152469037574_86975195540428

 

116868432_1642515975925567_6567242006275

 

I morgen kommer Lord Gunnar innom, så blir det lufting av bremser og litt skravling!B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladfjærene ble malt som resten av understellet under restaureringen, og det er null fleks, bilen hopper som ei fjellgeit! Får vel jekke opp og slå med ei slegge eller noe.

Finnes det noe penetrerende olje/spray som anbefales på gamle bladfjærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pederover skrev:

Bladfjærene ble malt som resten av understellet under restaureringen, og det er null fleks, bilen hopper som ei fjellgeit! Får vel jekke opp og slå med ei slegge eller noe.

Finnes det noe penetrerende olje/spray som anbefales på gamle bladfjærer?

Brukte noe grafitt fett for å få mer spenst på bladfjærer til S3 109 jeg hadde for svært lenge siden. Endte opp med parabolfjærer men det er en annen skål. Würth har denne sprayen som jeg tror kan være til hjelp: https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/smoring/sprayfett-svart#

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he! Ja, den er jo registrert for 8 personer, så en heisatur skal det nok bli! Men hele ramma pluss fjærene er sprøytelakkert, så jeg begynte med tynn meisel og hammer. Etterkvart løsna blad for blad, så det blir vel noen timer nede i grava....B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...