Gå til innhold

Startvansker disco 3


Anbefalte innlegg

Hei, etter 2 år som Land Rover eier må jeg nå endelig spørre guruene her på forumet. 

 

Vår Discovery 3 2.7 tdv6 er tungstartet noen ganger. Dette begynte i Mars ifjor og da antydet vi glødepluggene og skiftet de (ingen knakk!). Hele sommeren var den feilfri, men nå over vinteren har den begynt på ny. Hadde mistanke at det var gløderele da dette skjedde som regel over natten når det var veldig kaldt. Nå derimot skjedde dette når bilen fortsatt var varm og det var plus grader. Bilen vil da ikke starte, men er etter. Virker rett og slett ut som den ikke får diesel. Etter et par minutter på starteren så går den på tomgang, men null respons på pedal. Etter noen minutter på tomgang så får jeg tvingt den gjennom turtallet. Når den da treffer 4000rpm så forsvinner feilen, og bilen går som den skal til neste gang problemet oppstår. Er det noen som har vært borti lignende? Mistenker (og er redd for at det er) dieselpumpa.

 

Har prøvd diagnose, men finner ingen feil. 

 

- Trond Haverstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TrondHaverstad skrev:

Samme problemet idag. Plukket av spjellet her og da startet den med en gang. Kan det da være egr? Eller er det mest sannsynlig spjellet? 

1583318646352244990587036807872.jpg

Hvilket "spjell" har du plukket av? Det som sitter i den store åpningen nederst på bildet ovenfor? Hvis så, kan det tyde på EGR kanskje så står åpen, da blir luft/diesel forholdet feil og jeg tror dette endrer seg når du kommer opp i høyt turtall. Opplevde det samme for noen få måneder siden, når ene EGR tok kvelden. "Null respons" på pedalen er også et tegn på at EGR roter det til (er min erfaring).

Forøvrig kjører aldri jeg så langt mellom bytte av dieselfilter på en så gammel bil. Her kan det komme en del rusk fra tanken.

En annen sak er luftfilteret også, fort å sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var rart at du fikk start med hele den av, fordi da må måleverdiene luft/diesel bli feil for map-sensor som sitter i det y-innsuget.

Hvis du har vin med 7A i, sp kan du ikke blende uten p få gul motorlampe. Men det kan programmerws bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell hele innsuget(plast manifolen) du har tatt av. Nå går motoren som en gammel suge diesel. Du bør blende EGR ventilene med en plate, som sikkert er tette.Foran i innsuget (motsatt side av Y -en)sitter en Butterfly ventil som stenger av innsuget når egr ventil åpner. Den  kan du fjerne, slik at motoren får max luft hele tiden.  Muligens det vil ordne feilen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...