TrondHaverstad Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Hei, etter 2 år som Land Rover eier må jeg nå endelig spørre guruene her på forumet. Vår Discovery 3 2.7 tdv6 er tungstartet noen ganger. Dette begynte i Mars ifjor og da antydet vi glødepluggene og skiftet de (ingen knakk!). Hele sommeren var den feilfri, men nå over vinteren har den begynt på ny. Hadde mistanke at det var gløderele da dette skjedde som regel over natten når det var veldig kaldt. Nå derimot skjedde dette når bilen fortsatt var varm og det var plus grader. Bilen vil da ikke starte, men er etter. Virker rett og slett ut som den ikke får diesel. Etter et par minutter på starteren så går den på tomgang, men null respons på pedal. Etter noen minutter på tomgang så får jeg tvingt den gjennom turtallet. Når den da treffer 4000rpm så forsvinner feilen, og bilen går som den skal til neste gang problemet oppstår. Er det noen som har vært borti lignende? Mistenker (og er redd for at det er) dieselpumpa. Har prøvd diagnose, men finner ingen feil. - Trond Haverstad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 4. mars 2020 Del Skrevet 4. mars 2020 Få lest av feilkoder. Kan være mye, f.eks EGR hvis de ikke er blendet. Du bør også fortelle hvilken årsmodell det er og hvor langt den har gått. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 4. mars 2020 Del Skrevet 4. mars 2020 Slår lafterolf på mållinjen og spør om drivstoff-filteret? Byttet eller gammelt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondHaverstad Skrevet 4. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2020 Beklager, det er en 2007 modell som har gått 173000km. Prøvd Diagnose, men det ligger ingen feilkoder inne. Dieselfilteret var skiftet for 2 år siden på 149000km . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. mars 2020 Del Skrevet 4. mars 2020 Ikke alle feil legger igjen feilmelding. Ofte må man inn og lese av verdier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondHaverstad Skrevet 4. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2020 Samme problemet idag. Plukket av spjellet her og da startet den med en gang. Kan det da være egr? Eller er det mest sannsynlig spjellet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 4. mars 2020 Del Skrevet 4. mars 2020 Tror du vil finne litt info om dette på disco3.co.uk. Husker ikke helt hva du bør søke på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 4. mars 2020 Del Skrevet 4. mars 2020 1 time siden, TrondHaverstad skrev: Samme problemet idag. Plukket av spjellet her og da startet den med en gang. Kan det da være egr? Eller er det mest sannsynlig spjellet? Hvilket "spjell" har du plukket av? Det som sitter i den store åpningen nederst på bildet ovenfor? Hvis så, kan det tyde på EGR kanskje så står åpen, da blir luft/diesel forholdet feil og jeg tror dette endrer seg når du kommer opp i høyt turtall. Opplevde det samme for noen få måneder siden, når ene EGR tok kvelden. "Null respons" på pedalen er også et tegn på at EGR roter det til (er min erfaring). Forøvrig kjører aldri jeg så langt mellom bytte av dieselfilter på en så gammel bil. Her kan det komme en del rusk fra tanken. En annen sak er luftfilteret også, fort å sjekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondHaverstad Skrevet 4. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2020 Med spjellet mente jeg hele greia. Begynner å peke mer og mer mot egr ja.. Dette er vell typen som man ikke kan blende uten å få feilkode også... Har kjøpt nytt dieselfilter idag, luftfilteret var byttet likt med oljeskift ifjor sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 4. mars 2020 Del Skrevet 4. mars 2020 Synes det var rart at du fikk start med hele den av, fordi da må måleverdiene luft/diesel bli feil for map-sensor som sitter i det y-innsuget. Hvis du har vin med 7A i, sp kan du ikke blende uten p få gul motorlampe. Men det kan programmerws bort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondHaverstad Skrevet 4. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2020 (endret) Vell, den startet med avbildet del på benken, så jeg fikk flyttet den! Er i kontakt med tuningservice, de vil prøve å kode den. 8a i vin så er faktisk en 08 mod såg jeg idag. Endret 4. mars 2020 av TrondHaverstad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fossnes Skrevet 8. mars 2020 Del Skrevet 8. mars 2020 Er vell hele innsuget(plast manifolen) du har tatt av. Nå går motoren som en gammel suge diesel. Du bør blende EGR ventilene med en plate, som sikkert er tette.Foran i innsuget (motsatt side av Y -en)sitter en Butterfly ventil som stenger av innsuget når egr ventil åpner. Den kan du fjerne, slik at motoren får max luft hele tiden. Muligens det vil ordne feilen du har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.