Gå til innhold

Noob vurderer Defender


Noffer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har "alltid" ønsket meg Defender, og nå vurderer jeg å kjøpe en. Har lest litt om bilen opp igjennom tiden, men føler meg ganske grønn til hvilken bil som passer for meg og familien.  Vi er en familie på fem, meg, kona, og tre barn på 2, 5 og 8 år. Så i utgangspunktet ønsker jeg en 7-seter, evt 9-seter. Vi har nå en Tesla Model X 6-seter(lite bagasjeplass og ingen mulighet for takboks) og en BMW i3. Usikker på hvilken bil vi skal bytte ut? Er en ganske aktive med endel kjøring med ski, telt, pulk osv, så drømmer om en bil med stor lastekapasitet som kan ta oss med ut på eventyr. Her kommer noen spørsmål til dere som har greie på og erfaring med Defender:

 

Er det noen årsmodeller hvor det skjedde "store" forandringer, hvor biler etter dette er å foretrekke? 

Er det mulig å omregistrere 5-setere til 7`seter? stor kostnad? 

Er forholdsvis handy, men har ikke skrudd mye bil de siste 20 årene. Kan jeg forvente høye verkstedregninger?

Ønsker bil med takgrind, ekstra lys og helst litt større hjul. Er dette dyre oppgraderinger om eventuell bil jeg finner ikke har dette fra før?

Og ikke minst, er det noen som har en fin(mest redd for rust) Defender til salgs som ikke ligger på Finn? 

Endret av Noffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vurderer Defender som familieskyss så kommer du veeldig mye nærmere å prøve en. Særlig om du er vant med Tesla X og BMW elbil til daglig nå. Defender fra 2007 og nyere (kalles Puma) er minst traktor, men likevel i en heeelt annen klasse enn alt annet av det som kan kalles bil. Prøv gjerne en Discovery 4 (ev 3) i samme slengen...da har du litt mer grunnlag for å finne ut hvs du er ute etter. Begge er fantastiske turbiler, men veeldig forskjellige. Disco er mange hakk bedre på det meste en familie normalt ønsker seg, bortsett fra sjel og sjarm (i en entusiasts øyne). 

 

Gjør et søk her på forumet om Defender som familiebil, så finner du mange tråder om dette temaet. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt og informativt svar. Regner med det blir å gå noen hakk mot "traktor", men så liker jeg også det mekaniske og ekte jeg synes en Defender representerer. Men skal helt klart prøve en Disco også(i den grad jeg greier å finne en Disco, eller Defender for den del, å prøvekjøre her i nærområdet). Kjøringen vår består hovedsakelig av til og fra jobb med tilhørende levering og henting i barnehage, samt helgeturer i omegn av Bodø (ca 1,5t radius). Når det kommer til frakting av barn, er jeg mest betenkt over sikkerhet. Her scorer kanskje ikke en 2000-ish Defender så høyt? 

Alternativene jeg ser for meg er:

1) Selge model X til fordel for Defender og beholde i3

2) Beholde model X og skifte i3 inn i Defender (anser kanskje dette som det beste alternativer. Kona kan beholde x og jeg kan få bilen jeg har drømt om)

 

Skal forøvrig søke på forumet mtp Defender som familiebil, takk for tips

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo god hende noen forumfolk i nærheten vil la deg prøve sin bil omdet er tynt på finn.no. Legg også en forspørsel på å prøve disco under discovery-forumet. 

 

Vi/jeg har Defender som vil nr2. Nyere passat stv som primærskyss for kone og barn og ellers sivilisert bruk og lengre turer på bra vei. Defender for fars ego og hobby og ikke minst til turbruk for hele gjengen når det er passende og stemning for det :-) Total mangel på moderne sikkerthetsstasj drar ikke opp på familiesida, men man får rimeliglugn og fin kjørestil med slik bil. Smågutta på 3 og 5 er veeldig for å kjøre pappabilen så ofte som mulig, men det samme kan ikke helt sies om det siste medlemmet i husstanden :-) Det ble riktignok noe lettere etter en seriøs runde med lydisolering av min 110 td5.

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en famile på 5 som har en Defender 1999-modell Td5 som primær langdistanse forflytningsmetode. Å eie og drifte en slik maskin er ikke vedlikeholdsfritt. På den annen side er det svært tilfredsstillende å vedlikeholde noe som er beregnet å vedlikeholdes  -  ikke være "bruk inntil alt går i stykker samtidig" med derpå følgene kast. Å være hjem for en Defender (eller seriebil) er nor du gjør fordi du liker å vedlikeholde tingene dine for at de skal vare lenge. Det du får i tillegg er å bli medlem i et unikt fellesskap.

  

På 12.2.2020 den 10.17, Siggen skrev:

Sendt deg SMS

 

//S

Den gikk antagelig til et av mine barn med meg som host på mobil..  Meg 48958289..  Ketchup er godt på alt - unntatt svidd havregrøt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Defender, gå for en Puma. Komfortmessig den beste av de. 6 trinns kasse, varmeapparat som gir varme, bedre seter etc etc. Legg litt penger i en som er godt vedlikeholdt. Bruk litt ekstra på å evt etterisolere den. Dill dall kan kjøpes etterhvert.

Så må du regne med endel preventivt vedlikehold, men det er endel av sjarmen.

På min har jeg hatt litt trøbbel med sentrallås, som skyldes tynne sprø ledninger i dører. Lett og fikse. Jeg har byttet luftmengdemåler og EGR-ventil. (Det siste var knotete) Har og byttet ryggelysbryter, dim/dip og lysbryter. Nå fungerer den brillefint. (Bank i bordet..) Så bør den oljebehandles jevnlig. Eget utstyr for Diagonose er og et must.

Defender er verdens herligste bil. (Og ja, jeg er helfrelst. En dag uten føles meningsløs..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førermiljøet, altså sittestilling, rattstilling, reguleringsmuligheter, støy, luft- og vannlekkasjer, har ikke endret seg nevneverdig siden -50 tallet så jeg vil absolutt anbefale en prøvetur med en eller annen som er fra omtrent det tiåret du sikter deg inn på. På ALLE måter er jo Defender en diametral motsetning til Tesla/i3. Og hvis det ikke skal være en ren guttebil, ta med madammen på prøvetur og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for gode tips og erfaringer! Da skjønner jeg det slik at jeg burde se etter en Puma, og må påberegne litt småpjusk. Det er forsåvidt nesten bare bonus å måtte tilbringe litt tid i garasjen. Hadde i utgangspunktet siktet meg inn på bil fra tidlig 2000-tall til et sted mellom 200 og 300k. Er litt skeptisk til å legge 600k+ på en dieselbil i disse tider. Samtidig så er man jo egentlig ikke garantert noe som helst, uansett hvilken drivlinje/energilagringsmedium man velger å kjøpe. Og Defendere synes å holde seg godt i pris.

 Kjørte en 300 for endel år tilbake, men må nok som flere av dere påpeker ta meg en prøvetur før jeg bestemmer meg(fortrinnsvis sammen med kona). Så da gjenstår det "bare" å finne en i nærområdet som er villig til å slippe meg (og kona) til i bilen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å ta med kona på en tur før dere går til innkjøp ja! :)

Det er forresten ingenting sånn sikkerhetsmessig som skiller en 1983 modell fra siste 2015/2016 utgaven forutenom ABS. Så det er jo noe å tenke på det også med tanke på småbarn. Airbag og isofix hadde vært å foretrekke. :)

Puma (2007 og nyere) er mest komfort, men selv liker jeg TD5 best. Oppgradert giring, varmeapparat og seter gjør den like bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2007 Puma stående vinterlagret i Lofoten. Bilen er i veldig god stand og kjørt forholdsvis lite til en 2007 å være (102000km). Den er ikke annonsert men vurderer å selge den da det rett og slett ikke blir tid til å bruke den.

 

Kjører Tesla X i det daglige og overgangen til Defender går veldig fint - ingen tvil om hvilken jeg trives best i men som pendlerbil så blir nok Teslaen likevel en vinner av økonomiske hensyn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det samme som du i mange år! Valget falt til slutt på en Range Rover Sport tdv8. Grunnen til det var primært sikkerhet til ungene. Jeg innså at jeg ville aldri leve godt med meg selv om en kjørte inn i siden på oss å skadet en eller begge barna stygt. 

 

Når det er sagt. Så har jeg i dag nettopp hentet en defender. Det blir bil nr2. Og RRS blir om ikke lenge byttet ut med en E-tron, som jeg får en latterlig god deal på gjennom jobb. Den klarer det meste av turer vi er på bortsett fra et par fjellturer hvert år. På de turene blir defender familie bilen.

Pluss at jeg kan kose meg med defenderen på alle mine turer uten barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lenger Defender for tiden, men er på utkikk jeg også! Men fra tidligere erfaringer med den som familiebil, velg Pumaen. Mindre støy og noe bedre komfort mtp seter og et ekstra gir hadde endel å si for vår del. Kidsa elsket den høye sittestillingen, og det å kunne se ned på alle andre biler! :lol: Pluss at mor og far ikke trengte å bekymre seg for unger med møkkete støvler på dørpanel eller seterygger. Som alle andre sier her, ta med kona på prøvekjøring. Snakk pent om Defender og legg ut om hvordan følelsen av å være på oppdrag hver gang man kjører den vil være, at dere mest sannsynlig vil være de som hjelper andre biler ut av kniper osv osv..  :rolleyes: Samboeren likte vår 07 Puma stasjonsvogn bedre enn 02 110 DC PickUp TD5. Det pga som nevnt mindre støy, bedre komfort, og ekstra giret. Ville nok valgt å beholde Tesla X, mtp de gangene dere vil trenge en noenlunde turbil,  når Defenderen trenger litt TLC. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gå for en 2006 td5, generellt en del billigere end 2007 Puma. Ville ikke være uten luftingskanalene under front vindu. Virker bedre end aircon på en varm sommer dag :)  Den luxus som puma har ut over td5 er marginal. Defender er og vil altid være lidt av en traktor i forhold til mere moderne biler.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 10.3.2020 den 20.50, OAE skrev:

Jeg har en 2007 Puma stående vinterlagret i Lofoten. Bilen er i veldig god stand og kjørt forholdsvis lite til en 2007 å være (102000km). Den er ikke annonsert men vurderer å selge den da det rett og slett ikke blir tid til å bruke den.

 

Kjører Tesla X i det daglige og overgangen til Defender går veldig fint - ingen tvil om hvilken jeg trives best i men som pendlerbil så blir nok Teslaen likevel en vinner av økonomiske hensyn.

 

 

 

Har hus i Lofoten (født og oppvokst der), og har hatt som plan å sette bilen der som hyttebil om et par år. Kjekt med 9 seter om man har feriegjester som vil se seg rundt i nærområdet der oppe. 

 

På 14.3.2020 den 1.56, E-Hammer skrev:

Jeg har tenkt på det samme som du i mange år! Valget falt til slutt på en Range Rover Sport tdv8. Grunnen til det var primært sikkerhet til ungene. Jeg innså at jeg ville aldri leve godt med meg selv om en kjørte inn i siden på oss å skadet en eller begge barna stygt. 

 

Når det er sagt. Så har jeg i dag nettopp hentet en defender. Det blir bil nr2. Og RRS blir om ikke lenge byttet ut med en E-tron, som jeg får en latterlig god deal på gjennom jobb. Den klarer det meste av turer vi er på bortsett fra et par fjellturer hvert år. På de turene blir defender familie bilen.

Pluss at jeg kan kose meg med defenderen på alle mine turer uten barn :)

 

Etter noen runder med bl.a innspillene som grunnlag, har gjort samme vurderingene som deg. Ønsker ikke ha en Defender som langtur-bil. Sitter nå og ser på Discovery. Sett på disco 3, disco 4 og den siste utgaven. Disco 3 blir litt for gammel, og den siste versjonen har jeg avskskrevet pga utseendet(beklager til dem som måtte like den). Heller nå mot en disco 4 >2012. Dukker kanskje opp en tråd ala denne på discoforumet :)

Apropos e-tron: prøvekjørte denne og det var en veldig bra bil. Dessverre ikke en like god el-bil. De har rett og slett gjort den for fossil, og ikke utnyttet fordelene som en elektrisk drivlinje har. For oss med behov for plass til en haug med barnestoler, ble bilen for liten også.(men som sagt, en veldig god bil å kjøre!)

 

På 14.3.2020 den 7.48, Mr.T skrev:

Har ikke lenger Defender for tiden, men er på utkikk jeg også! Men fra tidligere erfaringer med den som familiebil, velg Pumaen. Mindre støy og noe bedre komfort mtp seter og et ekstra gir hadde endel å si for vår del. Kidsa elsket den høye sittestillingen, og det å kunne se ned på alle andre biler! :lol: Pluss at mor og far ikke trengte å bekymre seg for unger med møkkete støvler på dørpanel eller seterygger. Som alle andre sier her, ta med kona på prøvekjøring. Snakk pent om Defender og legg ut om hvordan følelsen av å være på oppdrag hver gang man kjører den vil være, at dere mest sannsynlig vil være de som hjelper andre biler ut av kniper osv osv..  :rolleyes: Samboeren likte vår 07 Puma stasjonsvogn bedre enn 02 110 DC PickUp TD5. Det pga som nevnt mindre støy, bedre komfort, og ekstra giret. Ville nok valgt å beholde Tesla X, mtp de gangene dere vil trenge en noenlunde turbil,  når Defenderen trenger litt TLC. Løp og kjøp!

 

 

På 14.3.2020 den 16.38, kjartanb skrev:

Jeg ville gå for en 2006 td5, generellt en del billigere end 2007 Puma. Ville ikke være uten luftingskanalene under front vindu. Virker bedre end aircon på en varm sommer dag :)  Den luxus som puma har ut over td5 er marginal. Defender er og vil altid være lidt av en traktor i forhold til mere moderne biler.

 

Har tenkt meg vekk fra Defender pga manglende sikkerhet. Men, det frister fortsatt. Den er tross alt den tøffeste Land Roveren. Men takk for informative svar!

Endret av Noffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter disse `presentasjonene`, så er jeg enda mer glad for å være en  `Land Rover Defender `eier og bruker:)

Bruker min -13 mod.110 som den skal brukes ( hver dag), og kjører 25-30000 km i året.

Og hva måtte angå kritikere  (av de som ikke kan kjøre biler som ikke e STAPPFULL av elektroniske duppeditter), så har æ bærre en ting å si : Æ gir fullstendig fan:lol::lol:

Som våre danske venners motto sier, når de treffes etter veien  : BLINK og VINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, runekristoffersen skrev:

Og hva måtte angå kritikere  (av de som ikke kan kjøre biler som ikke e STAPPFULL av elektroniske duppeditter),

Nettopp derfor jeg kjøpte meg en 90-modell 90: INGENTING elektronisk, motor fullstendig mekanisk, eneste som er i nærheten av elektronikk er temperatur og tankmåler og det er nå ganske i grenseland å kalle det elektronikk også da. Og jeg er ikke redd for elektronikk, har jobbet med slikt i 40 år.

 

Poenget med å dele den videoen er at den er ganske reell, en må vite at disse bilen ER slik. Der har skjedd lite siden 1948 selv om der var et generasjonsskifte i 1983 så var det ganske beskjedne saker og oppgraderingen til Puma i 2007 var jo heller ikke noen stor revolusjon... Slik er de, på godt og vondt, etter sammenhengende produksjon i 67 år, take it or leave it... Enten blir en forelsket... :wub: eller ikke... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en optimist og kjører LR og men har med plaster når ungdommen leker.

Insh-Allah er for meg et godt uttrykk.

Men hører at andre vurderer anderledes.

Og det er nok godt for nybilsalget og prisnivået på gamle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.5.2020 den 7.51, runekristoffersen skrev:

Etter disse `presentasjonene`, så er jeg enda mer glad for å være en  `Land Rover Defender `eier og bruker:)

Bruker min -13 mod.110 som den skal brukes ( hver dag), og kjører 25-30000 km i året.

Og hva måtte angå kritikere  (av de som ikke kan kjøre biler som ikke e STAPPFULL av elektroniske duppeditter), så har æ bærre en ting å si : Æ gir fullstendig fan:lol::lol:

Som våre danske venners motto sier, når de treffes etter veien  : BLINK og VINK

 

Har ingen betenkeligheter med å kjøre bil uten "elektroniske duppeditter", men hadde satt pris på deformasjonsoner om ikke annet. Nytter ikke hvor god man er til å kjøre om det kommer en bil eller et vogntog over i din kjørebane. Akkurat nå ser jeg meg nødt til å prioritere egen og barnas sikkerhet høyest. Men må innrømme at jeg er på Finn og titter på Defendere  mer enn en gang i uken. Frister fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som anskaffer Defender fordi dem anser den som en kul "lifestyle accsessory" blir raskt skuffet.  Om man i tillegg mangler praktisk sans og litt verktøy - Glem det!  Trådstarter lister innledningsvis noen behov som like greit dekkes av en moderne japse eller Amarok.  Da står forhandleren klar til å ta alt vedlikehold og eventuelle feil, det borger for en bekymringsfri bilhverdag.

 

Kraft-uttaket som tilbys med Defender er hos nesten alle eiere oversett.  Det sitter i bakkant av fordelingskassa gir mulighet for å få motorkraft ut på roterende aksling.  
Noen få bruker det til overdrive for bedre motorveikjøring.  Her er det mulig å montere generator, hydraulikk, ekstra giring, osv.

 

Defender er å anse som et halvfabrikat.  Den kan tilpasses eierens behov, men noen kompromisser må inngås.  Grovt sett to alternativer: Langtur - da er det giring og støydemping som må tilpasses; Offroad - med understellstilpasninger (heving etc).  Opplistingen er på ingen måte komplett, men poenget er at her må eieren inn å ta en aktiv rolle i sine tilpasninger.  Utrolig gøy, masse muligheter, uendelig med terapautisk filosofering over hva blir neste forbedring.  Og da må man være rede til å sette seg inn i dette.  I Ben Fogle sin bok om bilmerket, man må bli kjent med "The cottage industry".  Små, lokale entrepenører (for det meste i UK) som produserer spesialtilpassede bolt-on ekstrautstyr, forbedringer og petter-smart-dingser.

 

Helt avgjørende for et Defender - eierskap er Mekanisk kompetanse, eller motivasjon for å erverve dette.  Et oljeskift, for eksempel, kan by på en hel dag med skruing og egenutdanning.  En Td5 har minst sju reservoarer, som skal tappes, innhold analyseres, og fylles med nøye valgt olje av riktig kvalitet.  Dernest rustbehandling, et stort emne, søk&les!  Med mer, fantasien setter grenser.

 

For å dele min personlige innfallsvinkel:  Kraftuttak med hydraulikk.  Foran i fanger sitter hydraulisk vinsj (som blir brukt alt for sjeldent) med trådløs styring.  Koblingene blir ved behov brutt, og vinsj blendes.  Vedmaskin blir koblet inn og kjørt med fjernkontrollen.  I løpet av en helg blir etpar års brenselsforbruk produsert som vedkubber, kappet i 35cm og kløyvet i en operasjon (se PW vedklipp).  Inspirasjon fra to Skotter, se log-rover.co.uk.  Siden 2008 har bilen dekt barnehagekjøring med 1 stor og 2 små i framsetet, campingvogn-trekker med en bunsj tenåringer, dagligvarehandling osv osv.  Mange langturer med storfamilie, da i to-bils operasjon med RRC for å få nok passasjerkapasitet.  CB-radio er et must til sånt.

Endret av Velar
Edit: Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velar , noen ord fra en Kilbotn`ing  :) :

Det var som æ skulle skrevet det sjøl  :D

Og vi e vel alle enige om , at når en Defender forlot fabrikken i Sollihull , då var den fortsatt bare 50 % ferdig :lol: Resten var opp til ny eier, og entusiastene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2020 den 16.32, SveinHa skrev:

Førermiljøet, altså sittestilling, rattstilling, reguleringsmuligheter, støy, luft- og vannlekkasjer, har ikke endret seg nevneverdig siden -50 tallet så jeg vil absolutt anbefale en prøvetur med en eller annen som er fra omtrent det tiåret du sikter deg inn på. På ALLE måter er jo Defender en diametral motsetning til Tesla/i3. Og hvis det ikke skal være en ren guttebil, ta med madammen på prøvetur og :P

Har både 110 og model 3. Synes de er veldig like hva angår vindstøy,  lekkasjer og byggekvaliteten. Synes panelgliper og slikt er bedre på 110 vs tesla. Like lette å skru på er de og ;)

Volvoen fra 1983 med 300 km slår jo disse to hva gjelder alt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette er jeg overbevist om at valget om og selge D3n til fordel for Defendern er riktig.

 

Samtidig ser jeg det er mange områder jeg har feilet på som Defender eier.  Kraftuttak er et av dem ;)

 

Fra spøk til revolver.. jeg har en "gammel" Defender fra 1996 og en D3 fra 2005.  Dette er to foskjellige verdener og jeg trives best i den gamle.. uten elektronikk med pip og pling.  Sjarmen med en Defender er uomtvistelig større, mens komfort og sikkerhet er rimelig fraværende.

 

D3n er en kongebil på alle områder. På mange måter kan den likestilles med Defendern, men i mitt hode mangler den sjarm og identitet.

 

Defendern bør absolutt prøvekjøres før du bestemmer deg for modell.

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...