Gå til innhold

Guttebilen - Discovery 3 2005


lame

Anbefalte innlegg

Med tre bilglade gutter har vi kjøpt oss et drømmeprosjekt - en 2005 D3 med de tradisjonelle Disco utfordringene. Mye er allerede fikset av den gamle eieren. Av det vi kjenner til gjenstår det å få orden på luft fjæringen og fikse låsen på bakluken. Etter å fulgt med på mange av prosjektene på forumet er jeg relativt sikker på at det dukker opp en masse spennende utfordringer etter hvert!

 

Akkurat nå er det fokus på å få orden på luftfjæringen. Her er det nye høyde sensorer, ny kompressor og ventilblokk. Ved oppstart går kompressor inntil bilen står i offroad modus og feilmelding angående fjæringssystem dukker opp i displayet. Spørsmålet er om det er ledningsbrudd et eller annet sted. Vet heller ikke om gammel eier har kalibrert etter skift av høydesensorer.

Setter stor pris på tips om hvor startet søket etter eventuelle ledningsbrudd som kan påvirke luftfjæringen.

 

Må kalibrering av høydesensorer utføres før systemet funker OK? Håper å få orden på det originale "understellet". Hvis ikke må det bli spiralfjærer.

 

Utfordring nr 2 er at vi ikke får opp bakluken. Sentrallåsen fungerer på alle andre dører. Igjen - setter stor pris på noen tips!!

 

Forstår at et liv med D3 uten å ha riktig diagnoseverktøy i hus - blir et frustrerende liv. Hva skal man kjøpe - Hawkeye eller Iidtool? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iidtool ! 

Ang bakdør, er det knappen bak- eller låsen som er trøbbelet? 
Om noen holder inne låse-og låse opp inne i kupé skal bakdøra låse seg opp og du kan hjelpe den åpen. Da er det gåen knapp/ kabelbrudd. Om det ikke er knappen- er det aktuator eller dørlås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

Gratulerer med prosjekt!

 

Som @jorgenht nevner; IID-tool for feilsøking, tipper bilen hiver litt feilmeldinger. Det kan være en eller fler sensorer som kødder. De foran ender opp i en stor multikontakt innen plastikken i hjulbuen på venstre. Du / dere kan starte med å feilsøke brudd derifra. Gå også over ledningene til ventilblokken, ledningene til denne ligger utsatt til.

 

Ellers er det bare å fyre på med spørsmål. Mange, svært kompetente folk her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru kveld på guttebilen for å finne ut av hvorfor luftfjæringen ikke fungerer. Den blir stående i extended mode. Fant to historiske ledningsbrudd som var forsøkt utbedret med kabelsko og 6 ledninger som ikke var koblet opp mot noe under venstre innerskjerm. Det store spørsmålet er om det mangler noe på denne bilen eller er dette noe fabrikken har lagt inn som "reserve"?

 

Ledningene var grønn/svart, hvit/svart, blå/svart, Orange/svart og lilla/svart. Blå/svart har en påloddet bit som det ser ut som er kuttet på et tidspunkt.

 

Er det noen som vet om det skal være slik?

 

IMG_0813.jpg

IMG_0814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google for workshop manual for bilen og last ned denne. Da vil jeg tro dere finner svaret, men umiddelbart lukter dette større feil med luftfjæringen enn bare noen ledninger. De har sikkert jukset med dette for å få bilen til å holde seg på et nivå. Ren antagelse. Er kompressoren ok? Jeg har forstått det slik at 90% av feilene med luftfjæringen er relatert til kompressoren....

 

...og legg ut bilder av bilen. Vi vil jo se :-)

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Iidtool kom med Posten i dag. Prøver å kjøre luftfjæringen fra test modus. Får en feilmelding. Logget også Reservoir valve, trykk og compressor temperatur. Fyller luft bak - ikke foran. Noen tips?

 

IMG_0840.PNG

IMG_0841.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten kompressor, lekkasje i tank, lekkasje i belger, lekkasje i ventilblokkene osv. Du kan nok blande deg en god flaske med zalo og sprutet på de ulike stedene. Rett og slett en «bobletest».

 

Finner du ingen lekkasjer kan du snu fokuset mot kompressor, denne har et «innsug» med masse gel-pærler for å tørke luften før den kommer inn i systemet. Disse pærlene kan etterhvert smuldre opp, som gjør at kompressoren ikke får «puste» og dermed ingen mulighet for å bygge trykk :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt noen kosetimer med bilen i helgen. Overhalt kompressor og sjekket ledningsnettet mellom styre enhet og kompressor. Alt ser greit ut - foruten feilmeldingene. Har fått en ny feimelding i samlingen!

 

Noen tips?

IMG_0891.jpgIMG_0894.PNGIMG_0872.PNGIMG_0892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes - da fungerer luftfjæringen som den skal. Hva skulle man gjort uten Iidtool og nettet! Nå står parkeringsbrems for tur. Det lyser rødt i instrumentpanelet. Spørsmålet er om det er selve parkbrems mekanikken som har en feil eller om det er noe elektrisk. Spennende med D3 !! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er EPB på plass igjen. Nye drev i gir og justerte håndbrekkwire. Kjekt når det virker igjen!

 

Ikke akkurat lettskrudd bil dette her. Vinkelsliper, meisel, hammer og stikksag er en nødvendig for å få bilen i fra hverandre! Trangt er det og!

 

Nå står nederste ledd på rattstammen for tur. For mye dødgang på rattet. Noen som har erfaring med å skifte dette på en D3? Har jeg en ny øvelse med hudløse fingre i vente?

 

IMG_1041.jpgIMG_1043.jpgIMG_1042.jpgIMG_1048.jpgIMG_1075.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - løsnet EPB enheten fra braketten og fjernet hele braketten. Snudde EPB enheten rundt slik at jeg kom til skruene gjennom reservehjulsbrønnen. Åpnet enheten og koblet av wire for høyre bak fra vektcellen i EPB enheten. Enkelt - kun en liten plast klips. Gir koblet jeg løs ved å skru ut gjengestang som var festet til venstre wire. Bytte gir tok bare noen minutter. Utfordringen var i få løs braketten som holdt EPB'en. Den satt som bare he…! Vinkelsliper og meisel ble redningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har vi fått gjort litt mer arbeid på bilen. Nytt styreledd er endelig på plass. Det var både klundrete og trangt å få dette på plass. Det var enkelt å fjerne det gamle - men et h...… å få det nye å plass. Selve klemhylsen på det nye leddet passet dårlig med akslingen på tannstangen. Det er mulig at jeg kjøpte styreledd fra feil produsent. Fikk det på plass tilslutt og dødgangen i rattet forsvant. Fikk noen  få grader vinkel på rattet i nøytral posisjon med nytt ledd - så det må jeg nok se nærmere på.

Ellers har vi fikset 4-5 mindre 2'er feil fra EU kontrollen og satt på nye dekk. Bilen gikk gjennom uten anmerkninger og skilt bestilt.

Nå blir det puss og vask - før skiltene settes på!

 

Gutta er klar for å teste ut hva Discovery'en står for !

IMG_1126.jpgIMG_1127.jpgIMG_1128.jpgIMG_1131.jpg

IMG_1130.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Junior annekterte bilen så snart skiltene var på for flytting til Bergen. De første 1000 km kjørt uten feilmeldinger. Nå står AC service for tur. Blir fylling av gass i løpet av dagen.

 

 

IMG_1182.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr Tranny på girkassen ! Skikkelig trylle stoff.

All vibrasjon under akselerasjon forvant med en tube på girkassen. Bilen girer også lettere. Det blir spennende å se hvor lenge vi er i paradis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...