Defender 300 tdi Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Historie: Bilen ble kjøpt ny i Danmark 1996. Kjøpt opp av ett engelsk firma for 10-12 år siden som spesialiserte seg på Defender med venstre ratt. Målgruppen var Sveits og mellom østen. Problemer var bare at selger i England hadde lite papirer på bilen og den var vanskelig å få registrert. Land Rover hadde ingen papirer da bilen var en 96 modell, og de etter å blitt solgt til Ford og så til BMW, ikke hadde gamle registre før 97. Vi kjøpte bilen usett, fortollet den inn og håpte at dette kunne løses. Og etter ca ett år, løste det seg, utrolig nok! Men den historien kan fortelles en annen gang. Kilometer telleren er uoriginal, så hva bilen har rundet, har vi ingen snøre om. Bilen er enkel og original innvendig, mao shabby, men sjarmerende. Understellsbehandlet både med Lanolin og kjediolje, litt om hverandre, ca annet hvert år i vår 9 år gamle eie. Dør, vinduer og lås fungerer, men har til tider måtte fikles med. Motoren starter alltid og har aldri været til bekymring. Olje og filter, diesel filter og glødeplugger skiftet i vårt eie. Registerreima skiftet sammen med begge pokalene foran og alle lagre på fire hjul byttet for ni år siden. Sommer og vinterdekk, også dem nye for ni år siden. Ikke rust ! Bilen har vært i Gamletrehus.Coms eie og har stort sett vært brukt til å hente gamle dører. Skal jeg tippe har bilen kjørt 40-50 000 km i vårt eie. Innen 31. mars må den godkjennes og vi er litt usikre på om den vil gå gjennom testen. Alt virker, lys og bremser skal være ok. Stag og foringer mener vi er ok. Men bilen drypper litt. Dieseltanken drypper, litt motorolje fra lufte kanalen til registerreima drypper ca 1 dråpe pr 2 minutter når bilen er varm. Kan se ut som det svetter noen flere plasser også, men det er her vi kommer til kort og ser at vi kanskje skal vurdere å gi den videre til noen som kan sakene sine. Forøvrig har vi kjøpt inn fult repp sett til registerreim skifte. Så, kan noen hjelpe oss å prissette bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Ni år siden pokaler og hjullager ble byttet. Jeg vil tro at den jobben må gjøres om igjen nå kanskje? Og oljedryppingen var i overkant. Med andre ord blir det litt påkost. Skal dette gjøres på verksted vil jeg tro bare arbeidspenger raskt vil komme på rundt tretti tusen. Dette er drømmebilen for mange, men ikke riktig så mange som en bil med bakseter kanskje, så litt snever kjøpegruppe. Men du trenger bare en kjøper. Det er vanskelig å prissette en bil man hverken har prøvd eller sett. Slakke i drivverk osv er det ikke nevnt noe om. Ei heller hvor lange oljeintervall på pokaler, differ og girbokser. På en annen side er det kanskje den mest populære Defender uten elektronikk, 300tdi er en velkjent og solid motor. Bilen trenger jobb, sjarm koster ikke noe, så jeg synes rett pris kan ligge mellom 70-80 tusen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Det er noen usikkerhetsmomenter med denne bilen, som km stand, og litt rep. Regreim ikke byttet på 9 år, det er i overkant lenge. Pga usikker kmstand vet man heller ikke om det snart er clutchbytte på tur, og må nok regne med hjullagerbytte, bremseoverhaling og full service på bilen. Kan høres ut som dieseltank også må byttes. Lafte er ikke helt på jordet, men det er en 24 år gammel bil med dårlig plass inni. Trekker opp at den er så original. Jeg ville kanskje sagt 60+. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Med oljebehandlingen den har fått opp gjennom årene burde ikke rust være tema. Men æ må spørre likevel: Rust? I ramme, torpedovegg, fotbrønner, dører? Hvis dieseltank er i stål, og lekker, så er den enten rustet eller kjørt hull i mot spiss gjenstand. Intervall for reg-reim-skifte er vel 5 år på disse? Eller? Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 Orginalt 6 år og 120.000 km om jeg husker riktig fra den gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tele109 Skrevet 2. mars 2020 Del Skrevet 2. mars 2020 Ser original ut og hvis det er lite eller ingen rust!? Burde bikke 100 spør du meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 2. mars 2020 Del Skrevet 2. mars 2020 5 timer siden, tele109 skrev: Ser original ut og hvis det er lite eller ingen rust!? Burde bikke 100 spør du meg. Hva man synes er en ting. Hva folk er villig til å gi er noe annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tele109 Skrevet 2. mars 2020 Del Skrevet 2. mars 2020 11 minutter siden, Tom Rossing skrev: Hva man synes er en ting. Hva folk er villig til å gi er noe annet. Helt riktig, men defender prising er noe rare greier! Hvis en sammenligner denne bilen med en del 2002ish td5er som har ligget på Finn, til betydelig mer.. Da synes jeg det ikke er så ille. Men igjen, det hele koker vel ned til rust. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. mars 2020 Del Skrevet 2. mars 2020 Det hele koker ned til tilstand, dvs påkost. Hvorfor skal en bil med store mekaniske utfordringer prises som en bil i fullgod stand? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adventure Skrevet 2. mars 2020 Del Skrevet 2. mars 2020 Som det skrives over her så vil tilstanden være viktigst. Men 50+ men over 100.000 for defendere som ofte ser ut som sarv (ref finn.no) er jo helt bak mål. Rust i dører er -25 000kr pr dør om de må byttes, kan de repareres er det noe annet, blir kanskje litt billigere om du gjør det selv. Det inkludere bestilling, priming, pakninger, lakkering, montering og mer deler. Sveise jobb regnes 1200-1400kr pr time på verksted. Det jeg vil frem til, det skal være en utrolig bra rustfri Defender for at den skal være verdt over 100.000kr mvh Andreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. mars 2020 Del Skrevet 2. mars 2020 Summerer vi uttalelsene her er det tilstand og etterspørsel som gjelder. Seriebiler og Defendere er nesten umulig å sette riktig pris på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 2. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2020 Takk for mange bidrag. Vi har kjørt bilen problemfritt i ni år. Husker jeg ringte Gaute (da han fremdeles hadde Garasje) og fikk mange tips mht hvor bilen skulle rustbeskyttelse. Et av stedene han mente var svært viktig var i kanalen under frontruten. Som før nevntt, aldri noen rust kommentarer på PKK, og olje-behandlet etter alle Gautes råd, annet verdt år. Vi installerte motorvarmer i den, ikke på slangen, men på blokka, ble gjort hos MECA i Årjäng for ni år siden, med kontakt til varmevifte i kupeen. Forsterkede fjære. Forholdsvis ny potte bak, batteri, nye hendler både til retningslys og lys, og repareres en lekkasje ved hydraulikk pumpa for et år siden. Inne i er den original (tre seter) det midterste har vi tatt ut (men tatt vare på) og en cubby boks er plassert der. Inne i er den original (tre seter) det midterste har vi tatt ut (men tatt vare på) og en cubby boks er plassert. Er ikke direkte vakker innvendig, men full av sjarm. Har forøvrig fått bud på 40 og 60 tusen, men vi har vel ikke avklart om vi beholder den eller ei. Vi er veldig glad i bilen og som sagt, den starter som et skudd, selv i kuldegrader. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.