Gå til innhold

Sommerdekk - Discovery 3! Kjør debatt


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Sikkert masse ulike meninger vedr sommerdekk og dekk generelt. Må ha meg nye sommersko nå til sommeren. Sett meg ut Goodyear Wrangler Duratrac 255/55/19. Ser for meg at disse må være nydelige til eventyr på skogsbilveier og fjellveier.  Er andre dekk som bør vurderes før jeg drar kortet på disse?

 

Kjørt BF Goodrich AT på freelanderen en gang i tia - de var helt nydelige, men får jo ikke de i 19’ og nye felger er styrete. 

 

Kjør debatt.

 

Bc

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian Hakka Black2SUV - herlige dekk som gir deg topp komfort og sikkerhet på veier der vi tilbringer 95 % av tiden - og som også er med oss på skogsbil- og fjellveier - i allefall like langt som vi tør gå med bilene våre...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snart brukt opp eit sett Duratrack i 255 55 19.  Holdt i ca 50 000 km - og hadde nok holdt lengre hadde verkstedet skrudd fast boltene etter hjulstillingskontroll og ikkje berre fingertighta nedre framre bærearmar.. 
Alltid følt meg trygg (mtp fremkommelighet) når eg har kjørt oppover smalare og smalare skogsvegar på jakt etter ein overnattingsplass, sjølv godt slitt har dei gitt fornuftig grep på vått gras i bratte bakker. Hadde General grabber før - dei er litt snillere i mønsteret - bråkte mindre som nye og meir som slitte, syns (men hukommelsen e sjelden presis) Duratrac har vore uforandra i levetida. Men hos meg er det uansett vindstøy som dominere frå 90 kmh .  Eg skal handle nye dekk ila sommaren, og har prisjaktvarsel på Pirelli ATR  - dei gjer det meste like godt (unntatt djup gjørme) men har rullemotstand C og passer mitt behov egentlig bedre.  Lykke til med dekkjakt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å kjøre mer enn ca 10’ på mine GGAT3. Men synes dekkene er fine, og prisen var fin hos dekkpusheren her i fjorden. 8000,- Montert,avbalansert og byttet på bil med manuell jekk- og uten slagtrekker. Dette var 265/60-18 da. Men dekkene finnes i 255 19 og.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på ett sett Duratrac i fjor og de støyet for mye. Skal sies at de nok var litt slitt men vet ikke akkurat hvor mye da jeg kjøpte dem brukt. Tror du får omtrent like egenskaper i mange av AT dekkene men da med litt mindre rullemotstand og støy. Endte opp med nye GGAT3 og er veldig fornøyd.

 

Fikk noen andre anbefalinger også: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du hadde kjøpte jeg nye og brukte dem kanskje 2 måneder.

Fryktelig dårlige dekk. De fikk raskt slitasje, vibrerte mye og fikk trappeslitasje og med det mye bråk. Byttet til andre dekk og sparte 2dl pr mil.

Elendig framkommelighet da de ikke rensker seg og livsfarlig på snøføre.

Bare en gang før har jeg blitt så skuffet over dekk. 

 

Men sånn synes jeg nesten alt av grove dekk er, og noen er kjempefornøyd med disse. Kanskje hadde jeg for store forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger flere tråder på dette, med masse tips og meninger. 

GG AT 3 her også. 

Meget fornøyd til mitt bruk. Støysvake, litt mykere enn AT 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Pirelli Scorpion ATR i dimmensjon 255/55R19 til min D3 i fjor. Trengte noen for bruk på vanlig landevei, men samtidig noen som fungerte bra i innlandet på Island. Veldig fornøyd med valget. Lite støy og fine dekk å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lafterolf skrev:

De du hadde kjøpte jeg nye og brukte dem kanskje 2 måneder.

Fryktelig dårlige dekk. De fikk raskt slitasje, vibrerte mye og fikk trappeslitasje og med det mye bråk. Byttet til andre dekk og sparte 2dl pr mil.

Elendig framkommelighet da de ikke rensker seg og livsfarlig på snøføre.

Bare en gang før har jeg blitt så skuffet over dekk. 

 

Men sånn synes jeg nesten alt av grove dekk er, og noen er kjempefornøyd med disse. Kanskje hadde jeg for store forventninger.

Glemte at de var så lite slitt. Uansett skikkelig kule dekk men tror det henger sammen med den lave profilen. I andre dimensjoner så kan det hende de fungerer bedre. Ville valgt noe annet hvis jegvar deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne dimensjonen er det lite mønsterdybde på Duratrac. Husker ikke i farten, men samme dekk i 75-profil hadde vesentlig dypere mønster, og noen hevder de fikk annen gummiblanding også.

 

Har sambygdinger som duratrac i stor størrelse og er kjempefornøyd, og som har brukt det på årsvis. Dette dette har hull for pigging, det er det ikke i 255/55-19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subber ikke BF i 18’’? Er det bedre med 17’’? Blei usikker jeg på om jeg burde gå ned til 17’’ nå. Dekk med mer gummi inn til felg må jo være en fordel på eventyr på fjellveier.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være dekkbredden som bestemmer om dekk vil knuffe mot karosseri/konstruksjonen, forutsatt rett innpress på felg. 

 

Jeg foretrekker så smale dekk som mulig så hva som vil knipe mot bilen vet jeg ikke. Jeg kjører på 245 bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 18.01, isak skrev:

Nokian Hakka Black2SUV - herlige dekk som gir deg topp komfort og sikkerhet på veier der vi tilbringer 95 % av tiden - og som også er med oss på skogsbil- og fjellveier - i allefall like langt som vi tør gå med bilene våre...  B)

 

Har de dekkene jeg også og de er supre. Har ikke blitt stående på skogsbil eller fjellveier pga dekkene jeg heller slik at så lenge man holder seg på en eller annen form for vei så skulle disse fungere bra. Er etter hva jeg forstår ekstra forsterket også slik at de tåler en trøkk eller tre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så forferdelig lik ut i mønsteret som de Pirellidekka som står på min nå. Synes de sporer innimellom og var slitt ned etter to somre på veien. Mulig de Hakka dekka er mer slitesterke. 

 

Jeg landa på å beholde original felg, og teste General Grabber  AT3 255/55/19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2020 den 22.38, Glue skrev:

De så forferdelig lik ut i mønsteret som de Pirellidekka som står på min nå. Synes de sporer innimellom og var slitt ned etter to somre på veien. Mulig de Hakka dekka er mer slitesterke. 

 

Jeg landa på å beholde original felg, og teste General Grabber  AT3 255/55/19. 


Jeg hadde litt slitte Pirelli Scorpion på min D4 og da sporet bilen ganske mye. Med Hakka Black SUV2 ble bilen helt forandret, nå er den superstabil, sporer ingenting og alt er fryd og gammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var jeg som kjøpte disse dekkene det snakkes om, nå står de på min "budget build D2. Er jo nok av lyder i en D2, men etter en liten runde i dag tidlig synes jeg de virker helt suverene.. Weekend bil dette så her er det mange mil igjen.. cool:D

Litt hvit skrift har de fått og, sikkert ikke alle som liker det... 

 

 

IMG_20200317_100659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...