Bergengen Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 (endret) God morgen godtfolk Jeg totalvraket 04 D2 4.0 Aut V8'n min for et par uker siden og måtte derfor finne meg ny guttebil fort. Da havnet jeg selfølgelig ut på Skreia igjen og en RRC ble med hjem. 1988 RRC 3.6TD Aut Rekke 6, Volvo TD40 men min er vell båtversjonen med intercooler. Så her kommer noen spørsmål og sikkert litt påfølgende diskusjoner Det er altid morro 1. Er det noen som kjenner disse motorene eller har samme? 2. Denne motoren har jo litt Nm. Girkassa og/eller skulle vsistnok være forsterket, men aner ikke hvordan. Så pørsmålet er jo..... Har bra girkasse og transfer fra D2'n. Er det noe påeng og bytte? eventuelt forsterke den i D2'n og bytte. Kom med innspill. //Tore Endret 21. februar 2020 av Bergengen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Manuell eller automatkasse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Først må du finne ut hvilke girkasser du har. Fordelingsboksen er neppe sterkere på D2, kanskje er det samme boks om det er sperrefunksjon på rangeroveren. Har du revers på samme sted er det nok R380 og veldig lik boks på begge. Men om den passer overens kommer an på om boksen i rrc er fra bensin eller diesel. Du må under og lete etter nr på boksen, på siden til ashcroft finner du ut hva du har. Jeg ville nok ventet med utbytting fram til girbokser ikke gjør jobben lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 (endret) Kul motor i en RRC Dersom det er en original båtmotor som er brukt her og den er levert med intercooler, kan den fort hete TAMD40. (158 til 165 hk) disse motorene har vannkjølt eksoshus på turbo og sjøvannskjølt intercooler. Noe jeg vil tro er byttet ut på din motor. Motoren er som nevn på 3,6 liter og kom i MD40 med ca 80 HK til KAD 300 med 286 HK. Endret 21. februar 2020 av sondre b Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 21. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, Atle3 skrev: Manuell eller automatkasse? Automat! 1 time siden, lafterolf skrev: Først må du finne ut hvilke girkasser du har. Fordelingsboksen er neppe sterkere på D2, kanskje er det samme boks om det er sperrefunksjon på rangeroveren. Har du revers på samme sted er det nok R380 og veldig lik boks på begge. Men om den passer overens kommer an på om boksen i rrc er fra bensin eller diesel. Du må under og lete etter nr på boksen, på siden til ashcroft finner du ut hva du har. Jeg ville nok ventet med utbytting fram til girbokser ikke gjør jobben lenger. Jeg har ikke hat tid til å ligge under bilen mye ennå. Men det kommer Skal skjekke opp numrene. Det er automat og skal ha senter diff, selv om jeg synes den er noe rørepinne i forholdt til min D2 Automaten oppfører seg andeledes en på D2'n Jeg må gå av gassen for at den skal gire opp og såsse giret. Men det er jo bare vanesak. 49 minutter siden, sondre b skrev: Kul motor i en RRC Dersom det er en original båtmotor som er brukt her og den er levert med intercooler, kan den fort hete TAMD40. (158 til 165 hk) disse motorene har vannkjølt eksoshus på turbo og sjøvannskjølt intercooler. Noe jeg vil tro er byttet ut på din motor. Motoren er som nevn på 3,6 liter og kom i MD40 med ca 80 HK til KAD 300 med 286 HK. Jeg har googlet litt men ikke blitt helt klok på dette ennå, så takk Jeg har lest et sted at det orginalt burde være 165hk og 450Nm, Men den skal vist være oppjustert Så har hørt 200-250hk og ukjent med Nm Den drar godt når man treffer med girene og er merkbart sterkere og kjappere en D2'n med 186hk og 360Nm Intercooler er ikke vannkjøt, usikker på turbo Morsom bil uansett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Automaten vil ikke passe da den er el styrt på d2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 21. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, Atle3 skrev: Automaten vil ikke passe da den er el styrt på d2. Se der ja Det viste jeg ikke, da er det utelukket Hva med transfer passer den ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 (endret) Td40 motoren du har kommer nok fra en liten Volvo lastebil, brukt i Volvo F4 og F6. Motoren ble utviklet på 70 tallet, og brukt utover 80 tallet. I Sverige var det en periode populært å sette denne motoren i div Amcar og RR/LR, men det er en tung, saktegående motor, som passer best til å dra tungt lenge, og ikke helt den riktige motoren for en personbil. Diesel pumpen må skrus litt på, så man får mer turtall ut av motoren til personbil bruk, og da får man selvfølgelig også litt mer futt. Her i Norge ble den puttet i noen Range Rovere for å bøte på en tørst V8er, spesielt hos de som brukte RRn til å dra tunge hengere, men den var så tung, at mange ble litt overrasket over at kjøreegenskapene ble annerledes. I dag, finnes det mye bedre fjærer og dempere å få kjøpt, slik at man kan overleve den tunge motoren. Gikk en i Harstad i mange år, eieren var glad og fornøyd med bilen, men likte ikke kjøreegenskapene tom. Jeg personlig kunne tenkt meg en slik, bare for at den er et kult 80/90 talls fenomen Det finnes også noen RRa med Patrol 3.3l 6er, GM 6.2l V8, og iallefall en med en spesiel WM motori 3.6?l 6er. Endret 21. februar 2020 av Roar Moslet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 21. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2020 7 minutter siden, Roar Moslet skrev: Td40 motoren du har kommer nok fra en liten Volvo lastebil, brukt i Volvo F4 og F6. Motoren ble utviklet på 70 tallet, og brukt utover 80 tallet. I Sverige var det en periode populært å sette denne motoren i div Amcar og RR/LR, men det er en tung, saktegående motor, som passer best til å dra tungt lenge, og ikke helt den riktige motoren for en personbil. Diesel pumpen må skrus litt på, så man får mer turtall ut av motoren til personbil bruk, og da får man selvfølgelig også litt mer futt. Her i Norge ble den puttet i noen Range Rovere for å bøte på en tørst V8er, spesielt hos de som brukte RRn til å dra tunge hengere, men den var så tung, at mange ble litt overrasket over at kjøreegenskapene ble annerledes. I dag, finnes det mye bedre fjærer og dempere å få kjøpt, slik at man kan overleve den tunge motoren. Gikk en i Harstad i mange år, eieren var glad og fornøyd med bilen, men likte ikke kjøreegenskapene tom. Jeg personlig kunne tenkt meg en slik, bare for at den er et kult 80/90 talls fenomen Det finnes også noen RRa med Patrol 3.3l 6er, GM 6.2l V8, og iallefall en med en spesiel WM motori 3.6?l 6er. Takk for utfyllende svar. Jeg har ikke kjørt så mye med den ennå, og har liit jobb med styring og foringer før jeg skal utale meg om kjøreegenskapene. Denne er jo hevet og godkjent med 35" så noen klassisk RRC kjøreegenskaper får den ikke. Men kommer jeg på Defender nivå så er jeg fornøyd Dette blir en jakt/fiske/tur og Off-Road bil for meg og da blir den bra tenker jeg. Det sitter noen solide dempere med justerbart ekstern kammer forran (ukjent merke) Men synes den håterer fronten bra. Bak er den litt stumpete nå, usikker på årsak ennå, Skal få inn bakseter, vinsjen m/batteri bak, recovery utstyr, verktøy somt litt grunnutrustning så får vi se. Den er høyt giret på 4 giret, så det jeg har funnet ut til nå er at jeg må opp i 85-90 ish og ca 1500 o/min før den låser og det er med 33" Blir en tur i morgen så da finner jeg ut mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 4 timer siden, Bergengen skrev: Den er høyt giret på 4 giret, så det jeg har funnet ut til nå er at jeg må opp i 85-90 ish og ca 1500 o/min før den låser og det er med 33" Blir en tur i morgen så da finner jeg ut mer. Du skulle kanskje vært under og sett hvilken utveksling du har på fordelerkassa. Original RRC fordeler med 1,22:1 eller lavere blir nok tungt for 33" og 35". Ideelt sett skulle du hatt Defender-fordelerkasse med utveksling på 1,4:1. Det skal stå en merkelapp på kassa til venstre for håndbrekktrommelen når du ser på den bakfra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Og gjerne 1,66 som de eldste hadde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 29. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2020 I dag blir det kose tid i varm garasjen da den faktisk gikk inn Så får vi se hva jeg har av girkasse og transfer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 28. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2020 Fikk ulyd mellom motor og auto i går. Tok av den lille runde lokket på kassa inn mot svinghjulet. Da kom det ut 2 skruer gitt Det satt 3 (nå 1) skruer på ei tynn plate in på girkasse siden!!! Og plata var knekt i ved skruefestene. Så nå blir det demontering av transfer og automat for å se hva som må byttes. Noen som vet ????? Tenker da å bytte til en Defender transfer for å få opp turtallet litt. ROP!!! Om noen har en til overs!!!! Godt det er korona tider og permittert 40% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 Flexplata som har gått?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 (endret) Har nok Defenderreduksjonskasse liggende. 1,4 : 1 var ønsket ? Ta evt. kontakt på PM. Endret 28. mars 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 28. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2020 28 minutter siden, Erik Iversen skrev: Flexplata som har gått?! Det kan være, første gang jeg ser oppi der Men regnet med at jeg både transfer og auto må ut ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. mars 2020 Del Skrevet 28. mars 2020 1 time siden, Bergengen skrev: Det kan være, første gang jeg ser oppi der Men regnet med at jeg både transfer og auto må ut ? Om du ikke har tilgang på løftebukk er det kanskje lettere å plukke ut motoren på denne?! Men om du uansett skal bytte transfer så kan du jo ta det i samme slengen og ta alt nedenfra.. Du bestemmer litt selv tenker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 28. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2020 31 minutter siden, Erik Iversen skrev: Om du ikke har tilgang på løftebukk er det kanskje lettere å plukke ut motoren på denne?! Men om du uansett skal bytte transfer så kan du jo ta det i samme slengen og ta alt nedenfra.. Du bestemmer litt selv tenker jeg. Har ikke tilgang på løftebukk, men denne er så høy at jeg tenkte det gikk greit å ta dem ned i garasjen. Bytter til Defender transfer også tenker jeg, tror det blir bra med 33¨ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.