Gå til innhold

88 RRC 3,6TD40 Spørsmål og diskusjon :)


Bergengen

Anbefalte innlegg

God morgen godtfolk :)
Jeg totalvraket 04 D2 4.0 Aut V8'n  min for et par uker siden:( og måtte derfor finne meg ny guttebil fort. Da havnet jeg selfølgelig ut på Skreia igjen :rolleyes: og en RRC ble med hjem.

1988 RRC 3.6TD Aut Rekke 6, Volvo TD40 men min er vell båtversjonen med intercooler. 
Så her kommer noen spørsmål og sikkert litt påfølgende diskusjoner :D Det er altid morro :D
1.  Er det noen som kjenner disse motorene eller har samme?

2.  Denne motoren har jo litt Nm. Girkassa og/eller skulle vsistnok være forsterket, men aner ikke hvordan. Så pørsmålet er jo..... Har bra girkasse og transfer fra D2'n. Er det noe påeng og bytte? eventuelt  forsterke den i D2'n og bytte. Kom med innspill.

//Tore

Endret av Bergengen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut hvilke girkasser du har. Fordelingsboksen er neppe sterkere på D2, kanskje er det samme boks om det er sperrefunksjon på rangeroveren.

 

Har du revers på samme sted er det nok R380 og veldig lik boks på begge.

Men om den passer overens kommer an på om boksen i rrc er fra bensin eller diesel. 

 

Du må under og lete etter nr på boksen, på siden til ashcroft finner du ut hva du har.

 

Jeg ville nok ventet med utbytting fram til girbokser ikke gjør jobben lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul motor i en RRC :)

Dersom det er en original båtmotor som er brukt her og den er levert med intercooler,

kan den fort hete TAMD40.  (158 til 165 hk) disse motorene har vannkjølt eksoshus på turbo

og sjøvannskjølt intercooler. Noe jeg vil tro er byttet ut på din motor.

Motoren er som nevn på 3,6 liter og kom i MD40 med ca 80 HK til KAD 300 med 286 HK.

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atle3 skrev:

Manuell eller automatkasse? 

Automat!

1 time siden, lafterolf skrev:

Først må du finne ut hvilke girkasser du har. Fordelingsboksen er neppe sterkere på D2, kanskje er det samme boks om det er sperrefunksjon på rangeroveren.

 

Har du revers på samme sted er det nok R380 og veldig lik boks på begge.

Men om den passer overens kommer an på om boksen i rrc er fra bensin eller diesel. 

 

Du må under og lete etter nr på boksen, på siden til ashcroft finner du ut hva du har.

 

Jeg ville nok ventet med utbytting fram til girbokser ikke gjør jobben lenger.

Jeg har ikke hat tid til å ligge under bilen mye ennå. Men det kommer :) Skal skjekke opp numrene. Det er automat og skal ha senter diff, selv om jeg synes den er noe rørepinne i forholdt til min D2
Automaten oppfører seg andeledes en på D2'n Jeg må gå av gassen for at den skal gire opp og såsse giret. Men det er jo bare vanesak.

49 minutter siden, sondre b skrev:

Kul motor i en RRC :)

Dersom det er en original båtmotor som er brukt her og den er levert med intercooler,

kan den fort hete TAMD40.  (158 til 165 hk) disse motorene har vannkjølt eksoshus på turbo

og sjøvannskjølt intercooler. Noe jeg vil tro er byttet ut på din motor.

Motoren er som nevn på 3,6 liter og kom i MD40 med ca 80 HK til KAD 300 med 286 HK.

 

Jeg har googlet litt men ikke blitt helt klok på dette ennå, så takk :)
Jeg har lest et sted at det orginalt burde være 165hk og 450Nm, Men den skal vist være oppjustert:rolleyes: Så har hørt 200-250hk og ukjent med Nm 
Den drar godt når man treffer med girene og er merkbart sterkere og kjappere en D2'n med 186hk og 360Nm
Intercooler er ikke vannkjøt, usikker på turbo :huh:
Morsom bil uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Td40 motoren du har kommer nok fra en liten Volvo lastebil, brukt i Volvo F4 og F6.

Motoren ble utviklet på 70 tallet, og brukt utover 80 tallet.

I Sverige var det en periode populært å sette denne motoren i div Amcar og RR/LR, men det er en tung, saktegående motor, som passer best til å dra tungt lenge, og ikke helt den riktige motoren for en personbil. Diesel pumpen må skrus litt på, så man får mer turtall ut av motoren til personbil bruk, og da får man selvfølgelig også litt mer futt. 

Her i Norge ble den puttet i noen Range Rovere for å bøte på en tørst V8er, spesielt hos de som brukte RRn til å dra tunge hengere, men den var så tung, at mange ble litt overrasket over at kjøreegenskapene ble annerledes. I dag, finnes det mye bedre fjærer og dempere å få kjøpt, slik at man kan overleve den tunge motoren.

Gikk en i Harstad i mange år, eieren var glad og fornøyd med bilen, men likte ikke kjøreegenskapene tom.

 

Jeg personlig kunne tenkt meg en slik, bare for at den er et kult 80/90 talls fenomen:D

 

Det finnes også noen RRa med Patrol 3.3l 6er, GM 6.2l V8, og iallefall en med en spesiel WM motori 3.6?l 6er.

 

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Roar Moslet skrev:

Td40 motoren du har kommer nok fra en liten Volvo lastebil, brukt i Volvo F4 og F6.

Motoren ble utviklet på 70 tallet, og brukt utover 80 tallet.

I Sverige var det en periode populært å sette denne motoren i div Amcar og RR/LR, men det er en tung, saktegående motor, som passer best til å dra tungt lenge, og ikke helt den riktige motoren for en personbil. Diesel pumpen må skrus litt på, så man får mer turtall ut av motoren til personbil bruk, og da får man selvfølgelig også litt mer futt. 

Her i Norge ble den puttet i noen Range Rovere for å bøte på en tørst V8er, spesielt hos de som brukte RRn til å dra tunge hengere, men den var så tung, at mange ble litt overrasket over at kjøreegenskapene ble annerledes. I dag, finnes det mye bedre fjærer og dempere å få kjøpt, slik at man kan overleve den tunge motoren.

Gikk en i Harstad i mange år, eieren var glad og fornøyd med bilen, men likte ikke kjøreegenskapene tom.

 

Jeg personlig kunne tenkt meg en slik, bare for at den er et kult 80/90 talls fenomen:D

 

Det finnes også noen RRa med Patrol 3.3l 6er, GM 6.2l V8, og iallefall en med en spesiel WM motori 3.6?l 6er.

 

Takk for utfyllende svar. Jeg har ikke kjørt så mye med den ennå, og har liit jobb med styring og foringer før jeg skal utale meg om kjøreegenskapene. 
Denne er jo hevet og godkjent med 35" så noen klassisk RRC kjøreegenskaper får den ikke. Men kommer jeg på Defender nivå så er jeg fornøyd :rolleyes:
Dette blir en jakt/fiske/tur og Off-Road bil for meg og da blir den bra tenker jeg. 
Det sitter noen solide dempere med justerbart ekstern kammer forran (ukjent merke) Men synes den håterer fronten bra.
Bak er den litt stumpete nå, usikker på årsak ennå, Skal få inn bakseter, vinsjen m/batteri bak, recovery utstyr, verktøy somt litt grunnutrustning så får vi se. :D 

 

Den er høyt giret på 4 giret, så det jeg har funnet ut til nå er at jeg må opp i 85-90 ish og ca 1500 o/min før den låser og det er med 33"

Blir en tur i morgen så da finner jeg ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bergengen skrev:

Den er høyt giret på 4 giret, så det jeg har funnet ut til nå er at jeg må opp i 85-90 ish og ca 1500 o/min før den låser og det er med 33"

Blir en tur i morgen så da finner jeg ut mer.

 

Du skulle kanskje vært under og sett hvilken utveksling du har på fordelerkassa. Original RRC fordeler med 1,22:1 eller lavere blir nok tungt for 33" og 35". Ideelt sett skulle du hatt Defender-fordelerkasse med utveksling på 1,4:1. Det skal stå en merkelapp på kassa til venstre for håndbrekktrommelen når du ser på den bakfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk ulyd mellom motor og auto i går. Tok av den lille runde lokket på kassa inn mot svinghjulet. Da kom det ut 2 skruer gitt :o
Det satt 3 (nå 1) skruer på ei tynn plate in på girkasse siden!!!  Og plata var knekt i ved skruefestene.
Så nå blir det demontering av transfer og automat for å se hva som må byttes. Noen som vet ????? 
Tenker da å bytte til en Defender transfer for å få opp turtallet litt.

ROP!!! Om noen har en til overs!!!! 

Godt det er korona tider og permittert 40% :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Flexplata som har gått?! 

Det kan være, første gang jeg ser oppi der :blink: Men regnet med at jeg både transfer og auto må ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bergengen skrev:

Det kan være, første gang jeg ser oppi der :blink: Men regnet med at jeg både transfer og auto må ut ?

 

Om du ikke har tilgang på løftebukk er det kanskje lettere å plukke ut motoren på denne?! Men om du uansett skal bytte transfer så kan du jo ta det i samme slengen og ta alt nedenfra.. Du bestemmer litt selv tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Erik Iversen skrev:

 

Om du ikke har tilgang på løftebukk er det kanskje lettere å plukke ut motoren på denne?! Men om du uansett skal bytte transfer så kan du jo ta det i samme slengen og ta alt nedenfra.. Du bestemmer litt selv tenker jeg. :)

Har ikke tilgang på løftebukk, men denne er så høy at jeg tenkte det gikk greit å ta dem ned i garasjen. 
Bytter til Defender transfer også tenker jeg, tror det blir bra med 33¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...