Gå til innhold

Defender. 2003 Td5. Porsgrunn


Ole Martin

Anbefalte innlegg

Endelig er barndomsdrømmen oppfylt. Det ble vist ett bråkjøp av ny bil. Jeg har hatt både Disco 2 og seriebilder tidligere, men aldri Defender. Litt er det og gjøre, men det er tilnærmet 0 rust og bilen er ikke unødvendig skrudd på og nettopp sånn skal den forbli. Det er en del små ting som må fikses også er det noen små mods for at den skal fungere bedre i hverdagen. Gjerne kom med råd og innspill.

 

Nå må jeg vist melde meg inn i LR klubben igjen. Jeg vet det er hilseplikt, men nå er jeg så i nybil tåka at jeg har nok med og holde meg på veien, så unnskyld vis jeg glemmer et vink eller blink.

 

Det er så svart når jeg kommer hjem fra jobb så jeg legger ved noen bilder fra tidligere eier.

 

3FAFD071-D66C-42A1-A9A6-D59D8AE9A668.jpeg

2DE7E5BD-E846-49F9-A897-CE6E6FA3CA27.jpeg

94EE9A70-4D37-4129-9824-C4BFF3AA8A01.jpeg

 

Listen er ikke i prioritert rekkefølge.

 

Fjerne rust på bakre krossmember. Det er bare snakk om overflates rust. Regner med at jeg sliper ned også smører den inn med owatrol og arcanol blandet. 

 

Punkt sandblåsing av de bagatellene som er under og deretter lanolin behandling.

 

Smøre alle låser.

 

skaffe eller lage deflektorer slik at jeg for mer luft på sidevinduene forran.

 

Oppgradere varmeregisteret og kupevifte. Her trenger jeg virkelig råd om hva som er den beste løsningen.

 

Fikse sensoren som skrur på kupelys når dører åpnes.  Bytte pærer i disse så det blir litt bedre lys.

 

Koble lys til tenning. Et surrehode som jeg til tider kan være., kommer jeg garantert til og finne på å gå fra bilen med lysene på.

 

Bytte kontakt takgjennomføring til lystkastere. Dårlig kontakt/utslitte poler.

 

Lyd isolere.

 

Bygge skuff bak å lage ileggsplate slik at vi kan bruke den som tur bil til korte overnattinger.

 

Skaffe et takstativ som er enklere og mer tilpasset last og kajakker.

 

Litt mer vandring på rattet enn jeg liker, tipper det bare er noen slitte fôringer ?

 

Fjerne rust som er på galvanisert list mellom plan og sidevegger.

 

Fjerne rust og lakke opp snorkel.

 

Fjerne rust som er i bunn av dører og lakke opp disse. Sprøyte dørene innvendig med lanolin eller noe som lukter mindre. Owatrol ?

 

                             Det lille som er av rust er bare små lakkbobler, men greit og bli kvitt det før det byr på trøbbel.

 

 

Det blir en smørbrød liste, men det er mange små ting som er kvikk fiks.

 

Planen er at jeg skal kjøre den til daglig og at vi skal rigge den til Camping og telting. Ikke noe drastisk, men ønsker og ha muligheten til og ta med et par kajakker eller kjøre på fjelle og stå på brett eller gå turer, over kortere perioder.

 

 

Jeg holder til i Porsgrunn. Det bor en grå og sort defender ute i Bergsbygda har du lyst til og si hei?

 

 

0EB4F091-6F34-4D9C-98A4-7428EB2596E6.jpeg

Endret av Ole Martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.allisport.com/shop/performance-products/heater-matrix/allisport-land-rover-defender-high-output-heater-matrix-3/   -  vifte er det ikke noe å gjøre med (så lenge den virker) - men mange tips for å åpne opp slik at viften ikke møter motstand (større hull i torpedoveggen bl.a.).  Masse informasjon om dette på nettet.  Ellers så ser listen din rimelig normal ut ;-) ...  du finner nok mer!   Lykke til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Atle G skrev:

https://www.allisport.com/shop/performance-products/heater-matrix/allisport-land-rover-defender-high-output-heater-matrix-3/   -  vifte er det ikke noe å gjøre med (så lenge den virker) - men mange tips for å åpne opp slik at viften ikke møter motstand (større hull i torpedoveggen bl.a.).  Masse informasjon om dette på nettet.  Ellers så ser listen din rimelig normal ut ;-) ...  du finner nok mer!   Lykke til. 

 

Supert regnet med at registeret måtte byttes. Synes du at denne gir god effekt kontra originalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jasswass skrev:

Flott farge på god bil. 

En skikkelig service er alltid en god start på et nytt eiersksp. 

Lysforstererkit (hovedlykter over rele) er forøvrig en helt essensiell modifikasjon om det ikke alt er gjort. 

Når du skriver hovedlykter over relé hva mener du da? Det er plenty med lys på bilen fordelt over fjernlysene i fanger og lysene på taket. Men kan ikke få nok lys ;-) Jeg må derimot få montert et skikkelig ryggelys. 

 

Det er tatt service i vinter hvor alt av oljer er byttet. Dette er gjort på verksted, så jeg regner med at jeg kan stole på dette frem til høsten. Jeg har også fått med kvitteringer på alt av servicer som er gjort de siste 10 år, eier har gjort noen olje skift selv eller så er alt dokumentert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ole Martin skrev:

Supert regnet med at registeret måtte byttes. Synes du at denne gir god effekt kontra originalen. 

Har det i en Td5 Defender - akkurat bestilt ett til til vår 300TDI 6x6...  så ja, fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil.  Fargen er nydelig!

 

Listene mellom plan og vegger kan godt byttes når de er rustne.  
Kjøp ferdig galvaniserte, så setter du av ei helg til å bytte disse.
På min Defender måtte jeg pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, rustbeskytte, grunne, lakkere, tape over med gaffa, og så til slutt bite i det sure eplet og bytte.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RonnyS skrev:

Gratulerer med flott bil.  Fargen er nydelig!

 

Listene mellom plan og vegger kan godt byttes når de er rustne.  
Kjøp ferdig galvaniserte, så setter du av ei helg til å bytte disse.
På min Defender måtte jeg pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, grunne, lakkere, pusse, rustbeskytte, grunne, lakkere, tape over med gaffa, og så til slutt bite i det sure eplet og bytte.

 

Ronny S

Det er litt på høyere side bak og noen bobler på siden, tenker du på at du aldri får med deg alt av rust og at det derfor lønner seg og kjøpe nye. Kan jo eventuelt ikke være så dyrt og få de galvanisert på nytt om det er en del rust som kan blåses bort. DD369B54-D7F6-48AA-95A5-534F3622F488.jpeg989679F8-9458-43CF-8BDE-F71132FECA21.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ole Martin skrev:

Når du skriver hovedlykter over relé hva mener du da? Det er plenty med lys på bilen fordelt over fjernlysene i fanger og lysene på taket. Men kan ikke få nok lys ;-)

 

Ikke primært for å få så mye mer lys, men mest for å slippe at lysbryter'n din gir seg. All strøm til lyktene går gjennom denne originalt, noe den ikke tåler veldig godt. Høyere spenning på lyktene og mer lys er en fin bieffekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye lister koster ikke allverdens.  Forresten så heter de cappings på utenpålandsk.
Like godt å bytte dem når du først har begynt.  De som sitter på originalt er så tynne og utsatt for rust at det kun er et tidsspørsmål før de er FUBAR.  

Om du kikker på bildet under, så ser du hvordan de blir etter noen år.

 

Ronny S

IMG_0221.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jasswass skrev:

 

Ikke primært for å få så mye mer lys, men mest for å slippe at lysbryter'n din gir seg. All strøm til lyktene går gjennom denne originalt, noe den ikke tåler veldig godt. Høyere spenning på lyktene og mer lys er en fin bieffekt. 

Den ser jeg. Litt surt om bryteren dør en dag det er beksvart. Har du navn nr på brukbart relé. Når det kommer til strøm skal jeg ikke skryte på meg de store egenskapene. 

1 time siden, RonnyS skrev:

Nye lister koster ikke allverdens.  Forresten så heter de cappings på utenpålandsk.
Like godt å bytte dem når du først har begynt.  De som sitter på originalt er så tynne og utsatt for rust at det kun er et tidsspørsmål før de er FUBAR.  

Om du kikker på bildet under, så ser du hvordan de blir etter noen år.

 

Ronny S

IMG_0221.jpeg

Da ser jeg poenget og tak må jo uansett av vis de skal lakkes opp skikkelig. Da kan jeg jo like gjerne bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jasswass skrev:

Dette settet på biltema er finfint. Jeg tok strøm fra dynamo, ettersom batteri er langt inni kupeen på defender'n. 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790

 

 

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er greit å hente strøm fra startmotoren også. Lettere å komme til der på td5.

Det med strøm-haiking er jeg ikke helt fan av. Har sett noen stygge brannskader i båter på jobb nettop på grunn av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Camarogeddon skrev:

og ikke minst - bruker sikring rett etter der man kobler seg til fra hovedstrøm.

Sikringer er fine greier...

 

1 time siden, lafterolf skrev:

Fra batteriet går kabelen direkte til startmotor og derifra til resten av bilen.

Startmotoren har en solid skrue der plusskabelen går inn, og du får skrudd til ordentlig der.

 

1 time siden, Jasswass skrev:

Det er nettopp derfor man henter med tilstrekkelige kabler fra enten dynamo, startmotor eller batteri. 

 

...men selvfølgelig frivillig øvelse dette :-)

Da høres det ut som starter er det mest fornuftige med tanke på at der er det skikkelig dim på kabler. Da blir jo det tilnærmet som å koble seg på batteriet. Er det noen av dere som vet hva starteren trekker når han slår inn? Da kan jeg jo potensielt trekke litt mindre kontinuerlig så lenge det ikke er samtidig som start. Eller tenker jeg helt feil nå?

Endret av Ole Martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

startmotoren trekker nok et sted mellom 400 og 800 ampere når den går, avhengig av hvor kaldt det er, og dermed hvor treig olja er etc.

De 10-15 amperene du skal ha til lysa er så forsvinnende lite at det ikke har noe å si i denne sammenhengen, overbelastning av hovedkablene til starteren er ikke et problem.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Camarogeddon skrev:

startmotoren trekker nok et sted mellom 400 og 800 ampere når den går, avhengig av hvor kaldt det er, og dermed hvor treig olja er etc.

De 10-15 amperene du skal ha til lysa er så forsvinnende lite at det ikke har noe å si i denne sammenhengen, overbelastning av hovedkablene til starteren er ikke et problem.

 

-Camarogeddon

Nei lysene skjønner jeg at ikke er noe problem, men da kunne dette vært et knutepunkt for evnt framtidige koblinger. Da blir det og koble seg inn på starteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...