Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei!

Tenkte å ta i et tak på min P38 og lage en prosjektråd.

Bilen er en 1996 P38 2.5DSE

Gått 240 000

Importert fra Frankrike i 2011 (mener jeg på) så relativt lite rust.

Litt morsomt da denne har Velure interiør, ikke soltak, ikke tåkelys foran, ikke cruise, ikke airbag og generelt ribbet for utstyr.

 

Slik ser bilen ut :)

IMG_20200131_191327.jpg

Og da begynner prosjektet.

Bestilte et HD kit fra britpart til å bygge om til spiral, sammen med dette bestilte jeg 2" heveklosser til under fjører (totalt 3" heving)

Terrafirma justerbare dempere til 2" heving, slidere til diffene foran og bak  (etter en tur på luksefjell med orginal bil så måtte jeg ha det, hihi)

40mm forlenger steel braided brake lines fra terrafirma) 

Poly foringer til hele understellet

Og litt diverse bumpstops.

Før delene til heving kom så kjøpte jeg et sett 285/75R16 Antares Deep digger dekk, billige dekk som har bra omtale og tror bilen kan bli kul på 33".

Her er bilde av bilen med dekk under montering og ferdig montert.

Luftfjæring på max.

 

Dette er da den første modifikasjonen mot overland bygget mitt.

Syntes bilen ble utrolig bøs på 33. Muuuligens 35" etterhvert..

IMG_20200213_161648.jpg

IMG_20200213_164210.jpg

IMG_20200213_164902.jpg

IMG_20200213_170507.jpg

IMG_20200213_170519.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg ventet på delene til understellet så fikk jeg besøk av en god venn av meg, som kikket på bilen og under panseret og ble overrasket over at det er BMW motor der, etter litt fram og tilbake så kom vi fram til at han hadde en BMW M57D30 (3L 193 Hk turbodiesel) stående, som jeg da endte med å kjøpe for å hive inn i dette gliset. Grunnen til at jeg bytter motor er flere. 

Gamle M51 var utrolig dau, lite krefter, høyt forbruk og generelt en kjedelig motor. 136 hk er ikke så mye i en bil med egenvekt på 2 tonn.

Så da begynte det med å hive bilen på bukken og få ut M51'en. Relativt enkel og grei jobb.

 

Milo (hunden) er alltid med og koser seg i sengen sin mens far jobber.

IMG_20200215_204630.jpg

IMG_20200215_210813.jpg

IMG_20200215_214823.jpg

IMG_20200216_000548.jpg

IMG_20200216_000554.jpg

IMG_20200215_172734.jpg

Dagen etter jeg fikk M51 ut så kom han kameraten min med M57 levert på en pall, og vi hadde et lite veddemål om at jeg ikke klarte å hive inn motoren på et par timer.. (selvfølgelig tapte han)

Motor passer rett på girkasse, måtte flytte over plata og spacer til converter fra m51 til m57'en, brukte orginale motorfester fra M51, måtte kappe vekk litt av festet til dynamoen for å få braketten til å passe, samt at VNT ventilen må modifiseres da den slår i motorfestet og retur røret fra olje til turbo måtte bøyes litt og très gjennom ene motorfestet for å passe.

Foreløpig så bruker jeg orginal converter og girkasse. Er i oppstart av firma og økonomi er begrenset til en 23 åring.

Fjernet AC fra nye motoren, tok vekk kjølevifte da det skal monteres en elektrisk.

IMG_20200216_143223.jpg

IMG_20200216_170536.jpg

IMG_20200216_174248.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor ble montert, og var utrolig glad for at det gikk såpass greit som det gjorde, med god hjelp av en venn så tok det ikke lange tiden å få den montert.

Foreløpig så mangler jeg diverse deler for å fortsette.

Gass pedal til BMW E39, innsug som har fjernet swirl flaps, dyser og litt annet. Mulig en med forumist hjelper litt til med elektrisk og veiledning.

Mens jeg venter på deler til motor ankommer deler til understellet. Og jeg hiver meg rundt og får ut luft fjøringa og monterer spiral fjærene, forlenga bremse rør og diff guard bak.

Må foreløpig vente med montering av diffguard foran da jeg har en lekkasje fra simmering til mellomaksel, og venter på denne i posten, samt gummiforingen som kobler bakre mellomaksel til transfer.

 

Det var en deilig følelse å få delene, og samtidig få vekk luftfjæring.

Kjenner jeg gleder meg til å få bilen ferdig.

Glemte å nevne tideligere at jeg også fjernet bakseter for å bygge senge innredning, og fjernet reservehjul og monterte 2x AGM forbruksbatterier på 120 AH, med vanvittige 2600 CCA.

Har for øyeblikket en cpap maskin så kan ikke sove uten strøm, og med disse batteriene kan jeg klare meg lenge uten å være nær strømtilførsel.

 

 

IMG_20200205_190520.jpg

IMG_20200219_153816.jpg

IMG_20200219_154111.jpg

IMG_20200219_154637.jpg

IMG_20200219_172850.jpg

IMG_20200219_173615.jpg

IMG_20200219_205109.jpg

IMG_20200219_205100.jpg

Her er bilder av motoren inni.

 

Imorgen 20.02 så blir det å fortsette med understell, montere poly foringer og litt diverse.

 

Har bestilt 4x 16x8 stål felger, tuff rok blinklys, blinklys beskyttere, snorkel og vindavvisere. Blir morro å få dette på.

Kommer litt mere bilder imorgen.

IMG_20200217_180632.jpg

IMG_20200217_180636.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt! Og jeg er helt enig med deg; den kler virkelig litt større hjul.

Men Satans vegvesen får vel alvorlig blod på tann av slike modifikasjoner?

Jeg ville vært bekymret over at den skal inn på EU før august, hvis ikke du har planer om å søke ombygging etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende dette.

 

Ombygging til spiralfjærer har vært ett tilbakevendende tema for RRp38, håper du får dette godkjent, eller slipper gjennom på PKK uten anmerkning.

Er helt enig i at RRp38 ser bedre ut med adskillig større hjul en originalt oppsett, prosjektet ditt ser riktig bra ut. Tror nok 33 tommer er en smart dimensjon å stoppe på, det er jo mye moment i de stor hjulene med tanke på akslinger, utveksling osv.

 

Ett lite tips fra meg vil være å overflate behandle de støtdemperne ytterligere før de tas i bruk. Har de samme selv og overflatebehandlingen fra TF er elendig, så de blir fort stygge/rustne. Dog er de vel ikke dyrere enn at de kan skiftes med kortere intervall.

 

Ta flere bilder av den ferdige motor konverteringen installasjonen når det er helt klart. tror mange Diesel entusiaster er nysgjerrig på dette.

 

Lykke til.

Mvh Brage 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SiggenRRC skrev:

Bra prosjekt!

Spennende motor-konvertering, kunne ikke vært mer enig i at den originale motoren er dau!

 

Bytter du ECU’er / motorstyring osv. Eller regner du med å bruke det originale? 


Kanskje @Håvard Guttormsen kan hjelpe til med ECU’ene?

Kan være jeg kjører en stand alone ECU, har vært i kontakt med Håvard, så får håpe det ordner seg greit 

5 timer siden, iknutis skrev:

Artig prosjekt! Og jeg er helt enig med deg; den kler virkelig litt større hjul.

Men Satans vegvesen får vel alvorlig blod på tann av slike modifikasjoner?

Jeg ville vært bekymret over at den skal inn på EU før august, hvis ikke du har planer om å søke ombygging etc?

På EU blir nok orginale hjul montert. 

Når det kommer til fjærene så fjerner jeg alt av spor på at den har vært luft.. alt av slanger, kabler, brytere o.s.v. kappet vekk festene til høydesensorene på ramma og slipt ned og lakket.

Når det kommer til motor så kjøper jeg motordeksel fra L322, da disse ble levert med en litt svakere versjon av M57.

Deksler har Land Rover logo istedenfor BMW. Så får håpe på det beste 

4 timer siden, lr90buss skrev:

Har 5» opp og retter seg opp helt fint!

 

KULT PROSJEKT  Discozilla

Tusen takk :)

35 minutter siden, Brage skrev:

Spennende dette.

 

Ombygging til spiralfjærer har vært ett tilbakevendende tema for RRp38, håper du får dette godkjent, eller slipper gjennom på PKK uten anmerkning.

Er helt enig i at RRp38 ser bedre ut med adskillig større hjul en originalt oppsett, prosjektet ditt ser riktig bra ut. Tror nok 33 tommer er en smart dimensjon å stoppe på, det er jo mye moment i de stor hjulene med tanke på akslinger, utveksling osv.

 

Ett lite tips fra meg vil være å overflate behandle de støtdemperne ytterligere før de tas i bruk. Har de samme selv og overflatebehandlingen fra TF er elendig, så de blir fort stygge/rustne. Dog er de vel ikke dyrere enn at de kan skiftes med kortere intervall.

 

Ta flere bilder av den ferdige motor konverteringen installasjonen når det er helt klart. tror mange Diesel entusiaster er nysgjerrig på dette.

 

Lykke til.

Mvh Brage 

 

Takk for gode råd! Kommer flere bilder, hele bilen skal sprøytes med Raptor, stål fangere foran og bak, Roofrack, rockslidere, ja... Blir veldig mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen så fikk jeg ikke gjort så mye. Fikk montert på noen nye bremseslanger, smørt opp bremser foran på høyre side. Skulle til å starte på venstre men når glideren satt bom fast og rusta så kom knekken og tok meg.

Fikk montert poly foringer i trackbaren bak, enkel jobb.

 

Dagen idag derimot. Der fikk jeg gjort en del.

Montert skidplate under differ foran og bak, bytta simmering på diff foran mot mellomaksel, montert nye tuffrok blinklys og blinklys beskyttere, montert vindavvisere rundt om, lagt om dekk på nye stålfelgene, og bytta polyforing i ene armen bak.

 

Her er litt bilder.

Imorgen fortsetter polyforing montering 

IMG_20200220_195347.jpg

IMG_20200220_214935.jpg

IMG_20200220_214940.jpg

IMG_20200221_140012.jpg

IMG_20200221_150539.jpg

IMG_20200221_152816.jpg

IMG_20200221_141438.jpg

IMG_20200221_174147.jpg

IMG_20200221_175826.jpg

IMG_20200221_151826.jpg

IMG_20200220_201659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 13.37, Discozilla skrev:

På EU blir nok orginale hjul montert. 

Når det kommer til fjærene så fjerner jeg alt av spor på at den har vært luft.. alt av slanger, kabler, brytere o.s.v. kappet vekk festene til høydesensorene på ramma og slipt ned og lakket.

 

Det ser ut til at du slipper billig unna med akkurat dette eksemplaret. I følge kjøretøyopplysningen til Statens Vegvesen har ikke bilen luftfjæring. Da regner jeg kanskje med at det samme står i vognkortet også... ? Godt gjort ettersom LR ikke leverte en eneste P38 uten. :) 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2020 den 19.26, Erik Iversen skrev:

 

Det ser ut til at du slipper billig unna med akkurat dette eksemplaret. I følge kjøretøyopplysningen til Statens Vegvesen har ikke bilen luftfjæring. Da regner jeg kanskje med at det samme står i vognkortet også... ? Godt gjort ettersom LR ikke leverte en eneste P38 uten. :) 

 

 

 

Jeg er ikke helt sikker på at en trykkleif i vognkortet eller i datasystemet hos vegvesenet vil ha noe å si, sålenge det er typegodkjenningen av bilen som er det riktige.

Men på den annen side, så er jo vognkortet det dokumentet vi bileiere må forholde oss til...

 

Jeg har også hatt mye rart i vognkortene oppigjennom, bl.a. en RRC med motor på over 5 liter og flere LR uten firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Stig skrev:

 

Jeg er ikke helt sikker på at en trykkleif i vognkortet eller i datasystemet hos vegvesenet vil ha noe å si, sålenge det er typegodkjenningen av bilen som er det riktige.

Men på den annen side, så er jo vognkortet det dokumentet vi bileiere må forholde oss til...

 

Jeg har også hatt mye rart i vognkortene oppigjennom, bl.a. en RRC med motor på over 5 liter og flere LR uten firehjulstrekk.

 

Det er nok riktig ja. Jeg tenkte først og fremst på Eu-kontroll hvor bilen blir kontrollert opp mot vognkortet.

 

Jeg har også bare tohjulstrekk på min RRC. Merkelig hengervekt også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...