RonnyS Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Et par kamerater har en Defender 300tdi-96 som lekker olje fremme ved viftereima. Mangler det en plugg eller skruet i det hullet som synes? Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) Det er luftehull, men er gjenger slik at man kan skru inn en skrue om man skal bade med bilen. Endret 19. februar 2020 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 Noen ide hvor oljesølet kan komme fra, Rolf? Jeg har vondt for å tenke meg at disse guttene vader dypt med bilen. Det heftigste er nok slitasjespor i Osloasfalten. Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Ikke uvanlig med simringlekkasje på veiva. Det er en O-ring også på tannhjulet der. De skal byttes med regreim men det blir ofte jukset med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 Ok. Da må det sjekkes. Takk for svar så langt, Rolf. Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Det er flere steder det kan lekke også, bunnpannepakning, simring på kamaksel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Fint å se du fortsatt leker med fornuftige kamerater. Vask godt , putt i en liten fille som propp i luftehullet og ta en tur. Er filla våt på toppen er det lekkasje fra regremsiden. Ikke dytt for langt inn. Kun gjengepartiet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Gaute er spot on. Jeg er en av gutta Ronny hjelper. Bilen må bli varm før det begynner å dryppe (ca 20 min etter kaldstart). Når den er varm drypper det ca 1 drypp pr 2 minutter og oljen kommer ut fra luftehullet. Mht EU kontroll, finnes det en skrue med pakning som vi kan skru inn, så drypper det forhåpentlig vis ikke på nesa til kontrolløren. Lafte skriver "Det er luftehull, men er gjenger slik at man kan skru inn en skrue om man skal bade med bilen". Hva heter denne skruen og hvor kan vi bestille den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Det er en dårlig løsning. Regreim er ikke glad i smøring. Og det tar ikke lang tid å bytte tettinger. Bytt regreim samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Gjør en skikkelig jobb med en gang. Midlertidige løsninger blir ofte permanente til neste kontroll. Ei heller ønsker du å vite hva som skjer når olja dreper registerem ++ . Mvh Gautesomhateråtrynepåoljeflekkermedmc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Gjør jobben skikkelig og få det tett med nye pakninger. Hvis du har lyst til å krysse dype elver etter det trenger du en plugg. Spør den lokale rørleggeren eller gå på Biltema. Jeg fant plugg på jobben, mener det er vanlig 1/4" rørgjenger (BSP) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Takk for svar gutter. Noen som har et godt tips hvor vi kan bytte pakning og regreim til en overkommelig pris på østlandet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Jeg bruker alltid Sandmo bilservice i Drammen. Ellers er mange fornøyde med Kenneth på Strømmen bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Et tillegspørsmål, er 15-40 mineral olje ok på denne bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 15w-40 går heilt fint ! Men e du over lang tid (vinter) i kaldt klima , -15`c og nedover ,så er 10w-30 å anbefale . ( Æ har brukt begge typer , i klima nord for polarsirkelen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Hvor kjøper vi registerreim med full pakke? Veng, Winter-Sørensen? Andre vi kan sjekke pris hos? Må man bytte vannpumpe? På Veng skulle de ha kr 2300,- men fant den på nette til kr 342 på Bildeler.no...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julius Baardsen Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Island4x4 kjøpte jeg ifra: https://www.island-4x4.co.uk/timing-belt-modified-stc4096lg-p-6150.html de har rimeligere britpart sett, men jeg er ikke fan av kvaliteten på de... ta gjerne vannpumpe og p-pakning når du først har av fronten av motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 20. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2020 Ta en tur ut til Erik Winter-Sørensen. Da får du riktig vare og gode tips med. Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 + 1 . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 En ide å sjekke at veivhus ventilasjon (avsug) fungerer? (undertrykk). "Luftehullet" - hva med å koble dette tilsvarende ventilasjon fra aksler / gearkasser? Jeg holder på med å samle alle "pusterør" fra hele bilen (3 akslinger..) opp i ett punkt. Tar også med ventilasjon av cam belt housing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Undertrykk ønsker du ikke. Da suges all !"#¤%&/()(/&%¤#"! inn mellom simring og slepering. Men tanken med å samle alle åndeslanger,separate hele veien, med avslutning i snorkel eller annet høyt sted er god. Dvs èn slange for hver aksel og èn for hver kasse. Du ønsker ikke felles slik at en slange/enhet som fylles med "#¤%&/()=?=)(/&%¤# vil kontaminere de andre. Jeg har sett løsninger hvor en kompressor leverer et ørlite overtrykk for kjøring i "#¤%&/()=)(/&%¤#". Men dette må overvåkes nøye hele tiden. Overtrykk gir økt slitasje på simringer med fare for frisk utblåsning. KISS er et godt uttrykk : Keep It Simple , Sucker. En god norsk oversettelse og kortform savner jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 34 minutter siden, gautes skrev: KISS er et godt uttrykk : Keep It Simple , Sucker. Det enkle er ofte det beste ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, gautes skrev: Undertrykk ønsker du ikke. Da suges all !"#¤%&/()(/&%¤#"! inn mellom simring og slepering. Men tanken med å samle alle åndeslanger,separate hele veien, med avslutning i snorkel eller annet høyt sted er god. Dvs èn slange for hver aksel og èn for hver kasse. Du ønsker ikke felles slik at en slange/enhet som fylles med "#¤%&/()=?=)(/&%¤# vil kontaminere de andre. Jeg har sett løsninger hvor en kompressor leverer et ørlite overtrykk for kjøring i "#¤%&/()=)(/&%¤#". Men dette må overvåkes nøye hele tiden. Overtrykk gir økt slitasje på simringer med fare for frisk utblåsning. KISS er et godt uttrykk : Keep It Simple , Sucker. En god norsk oversettelse og kortform savner jeg. Noen av oss liker å utvikle / forbedre / forsøke - andre ønsker å ha alt standard. Jeg har mye glede av å være blant første gruppe men respekterer alle andre. Undertrykk er ikke vakuum - og siden der alltid glipper litt luft ned mellom stempel og sylindervegg så er avsug en god ide for å hindre at overtrykk inne i veivhuset presser oljedamp ++ ut. Jeg pleier å ta denne dampen via en catch tank til insug - da slipper jeg også at oljerester setter seg i turbo og i intercooler. Godt innspill det du skriver om at en "åndeslange" hvis uhellet er ute kan kontaminere de andre - må tenke litt på gode løsninger - vil heller ikke ha slik gugge inn i snorkel og ned i motor. Har tenkt på et eget filter eventuelt også en egen catch tank her også? Kommer kanskje tilbake med en kreativ løsning ;-) - som kanskje ikke er i henhold til KISS.... (som forøvrig er en forkortelse for Keep It Simple, Stupid - US Navy 1960) 1 time siden, finnarne skrev: Det enkle er ofte det beste ... Men ikke alltid det morsomste ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.