Gå til innhold

300tdi, oljelekkasje,


RonnyS

Anbefalte innlegg

Fint å se du fortsatt leker med fornuftige kamerater.:D

Vask godt , putt i en liten fille som propp i luftehullet og ta en tur.

Er filla våt på toppen er det lekkasje fra regremsiden.

Ikke dytt for langt inn. Kun gjengepartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute er spot on. Jeg er en av gutta Ronny hjelper. 
Bilen må bli varm før det begynner å dryppe (ca 20 min etter kaldstart).
Når den er varm drypper det ca 1 drypp pr 2 minutter og oljen kommer ut fra luftehullet.


Mht EU kontroll, finnes det en skrue med pakning som vi kan skru inn, så drypper det forhåpentlig vis ikke på nesa til kontrolløren.
Lafte skriver "Det er luftehull, men er gjenger slik at man kan skru inn en skrue om man skal bade med bilen".
Hva heter denne skruen og hvor kan vi bestille den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør en skikkelig jobb med en gang. Midlertidige løsninger blir ofte permanente til neste kontroll.

Ei heller ønsker du å vite hva som skjer når olja dreper registerem ++ .

Mvh Gautesomhateråtrynepåoljeflekkermedmc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jobben skikkelig og få det tett med nye pakninger.

Hvis du har lyst til å krysse dype elver etter det trenger du en plugg.

Spør den lokale rørleggeren eller gå på Biltema.

Jeg fant plugg på jobben, mener det er vanlig 1/4" rørgjenger (BSP)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15w-40 går heilt fint !

Men e du over lang tid (vinter) i kaldt klima , -15`c og nedover ,så er  10w-30  å anbefale .

( Æ har brukt begge typer , i klima nord for polarsirkelen:D)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ide å sjekke at veivhus ventilasjon (avsug) fungerer? (undertrykk).  "Luftehullet" - hva med å koble dette tilsvarende ventilasjon fra aksler / gearkasser? Jeg holder på med å samle alle "pusterør" fra hele bilen (3 akslinger..) opp i ett punkt. Tar også med ventilasjon av cam belt housing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertrykk ønsker du ikke.;)

Da suges all !"#¤%&/()(/&%¤#"! inn mellom simring og slepering.

 

Men tanken med å samle alle åndeslanger,separate hele veien, med avslutning i snorkel eller annet høyt sted er god.

Dvs èn slange for hver aksel og èn for hver kasse.

Du ønsker ikke felles slik at en slange/enhet som fylles med "#¤%&/()=?=)(/&%¤# vil kontaminere de andre.

Jeg har sett løsninger hvor en kompressor leverer et ørlite overtrykk for kjøring i "#¤%&/()=)(/&%¤#".

Men dette må overvåkes nøye hele tiden.

Overtrykk gir økt slitasje på simringer med fare for frisk utblåsning.

 

KISS er et godt uttrykk : Keep It Simple , Sucker.

En god norsk oversettelse og kortform savner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Undertrykk ønsker du ikke.;)

Da suges all !"#¤%&/()(/&%¤#"! inn mellom simring og slepering.

 

Men tanken med å samle alle åndeslanger,separate hele veien, med avslutning i snorkel eller annet høyt sted er god.

Dvs èn slange for hver aksel og èn for hver kasse.

Du ønsker ikke felles slik at en slange/enhet som fylles med "#¤%&/()=?=)(/&%¤# vil kontaminere de andre.

Jeg har sett løsninger hvor en kompressor leverer et ørlite overtrykk for kjøring i "#¤%&/()=)(/&%¤#".

Men dette må overvåkes nøye hele tiden.

Overtrykk gir økt slitasje på simringer med fare for frisk utblåsning.

 

KISS er et godt uttrykk : Keep It Simple , Sucker.

En god norsk oversettelse og kortform savner jeg.

Noen av oss liker å utvikle / forbedre / forsøke - andre ønsker å ha alt standard. Jeg har mye glede av å være blant første gruppe men respekterer alle andre. Undertrykk er ikke vakuum - og siden der alltid glipper litt luft ned mellom stempel og sylindervegg så er avsug en god ide for å hindre at overtrykk inne i veivhuset presser oljedamp ++ ut. Jeg pleier å ta denne dampen via en catch tank til insug - da slipper jeg også at oljerester setter seg i turbo og i intercooler. Godt innspill det du skriver om at en "åndeslange" hvis uhellet er ute kan kontaminere de andre - må tenke litt på gode løsninger - vil heller ikke ha slik gugge inn i snorkel og ned i motor. Har tenkt på et eget filter eventuelt også en egen catch tank her også? Kommer kanskje tilbake med en kreativ løsning ;-) - som kanskje ikke er i henhold til KISS.... (som forøvrig er en forkortelse for Keep It Simple, Stupid - US Navy 1960)

1 time siden, finnarne skrev:

Det enkle er ofte det beste ...

Men ikke alltid det morsomste ;-)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...