Atle G Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Før jeg poster mye på dette så lurer jeg på om noen vet/har forslagt på hvilke bakaksel som Reynolds Boughton of Amersham bygget om til drive through når de bygget 6x6 Defendere for LR SVO? Sliter med å finne ut hva jeg skal bestille av half shafts / drive flanges / stub axles ... Den bakerste akslingen er en ren late Salisbury med skiver, men den midterste - som også har skiver - er ulik og er kanskje en tidlig Salibrury? Men så har den tynne flanges (fastmontert må vite) ... Bildene sier mer. Hercules Salisbury.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Hei - jeg kjenner ikke herkules'en din i detalj - men kan det tenkes det er hentet deler fra den australske Perentie utgaven - som ble levert til forsvaret der borte med 6x6 drift? https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_Perentie -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 Takker for det Camarogeddon - men desverre nei. Perentie 6x6 har separat drift på siste aksling fra PTO på transfer kassen... ikke noe drive through på midterste aksling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Er det spindelen du skal bytte? Og stikkaksel samt medbringere? Spindelen med flens mener jeg er standard salisbury. Den andre ligner roveraksling. Hvilken årsmodell er bilen? Det beste er å ta med delene du skal bytte til Erik W. Sørensen. Han har så stort delelager at det burde være enkelt å finne rett deler. Ps: Du skriver at du har skiver, og da burde spindel på Defender etter 1995 passe. Før den tid er spindel lengre pga større avstand mellom hjullagrene. Jeg tror jeg har begge liggende løse og kan sammenligne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 Bilen er -97 modell (men ble påbegynt av SVO i -96). Planlegger å bytte alle 4 spindler + stikkakslinger + medbringere. Kan du ta en titt på bildene av diff husene for å se om du kjenner igjen den som er ombygd? Den siste akslingen tror jeg er en standard Salisbury (den som ble levert fra fabrikken da bilen først var en 130 før SVO begynte på den). Men denne siste mener jeg er bygget om fra stikkaksling med fast medbringer til stikkaksling med separat medbringer. Det er den midterste akslingen som har stikkakslinger med faste medbringere... Dave Ashcroft er dessverre på reise denne uken så jeg får ikke svar av han før neste uke. Akslingen KAN også være noe helt spesielt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Faste medbringere kan være fra feks D1 eller 90". Spindelen tyder også på det. Selve diffhuset er spesial siden det har aksling rett bakover til tredje aksling. Den tredje er vanlig salisbury. Om spindlene er uskadet, gjenger til låsing er fine og det ikke er slitasjespor der simringen ligger ville jeg beholdt dem. Stikkaksel, særlig den høyre, på midterste aksling kan bli hodebry. Den vil jeg tro er kortere enn vanlig standard, uten at jeg vet. Salisbury har aldri hatt faste medbringere tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 Lafterolf: 99% sikker på at du har rett i at der er brukt en 90/D1 aksling som er bygget om i senter. Har sjekket og krysssjekket og spindelen er nok en FTC3188 - og det stemmer med spindel med faste medbringere. 2 av spindlene har slitasje/skade som tyder på at hjullagrene på etter eller annet tidspunkt har rotert fritt + litt slitasjespor etter simring, og siden det nok blir noen lange turer på oss de neste årene så skifter jeg ut og bruker OEM deler. Bakerste aksling fant jeg original dokumentasjon på at er en 38S versjon - så der kommer nye stikkakslinger fra Ashcroft. De gamle var kraftig slitt på medbringersiden sikkert pga dårlig smøring. Ashcroft anbefaler å fjerne simringen rundt stikkakslingen slik at der kommer olje fra differensialen og helt ut. Er ferdig med å overhale foraksel med ny oppgradert diff med brems og ellers blir der nye skiver og caliper hele veien rundt. (og mye mer). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Jeg har lenge ment at girolje smører bedre enn hjullagerfett. Men jeg fjerner ikke simringen, borer bare hull i den slik at oljen får forsinkelse i svinger etc. Seriebilene har oljesmøring på hjullager, sjeldent det er hjullagerhavari der, og skulle det oppstå vet vi hvorfor.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Mest tilhenger av å hive ut simringen. Setter gjerne inn lager og hulrommet i navet med mye fett.Ditto med flens og drivaksel. Tanken min er at når fettet er borte kommer oljen og smører. Litt silikon mellom gummihette og flens er lurt. (Ikke glem smøring drivaksel og flens foran også) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 18. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2020 Jeg enig og med på alt her - har sett nok tørre/slitte/rustne medbringere og ender på stikkakslinger. Dave Aschroft kaller det en konstruksjonsfeil .... Lærte tidlig at det å pakke lagre skikkelig med grease/fett før de settes på plass er ufravikelig. Ikke noe må startes opp uten smørning - heller ikke simringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.