Gå til innhold

Åpne låst D3


vegarj

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke inn i min D3. Bilen ble låst, og sto parkert 1 uke i svak nedoverbakke. Nå får jeg ikke låst opp bilen. Ingen av nøklene virker. Har målt strøm på bilen, og det er bra med strøm i tilhengerkontakten. Tok nøklene til Simco for å bytte batteri, men begge hadde masse strøm. Den manuelle dørlåsen virker ikke, nøkkelen går 360 grader uten motstand

Har prøvd å dirke døra og dra i innvendig dørhåndtak, men ingen åpning. Etter hva jeg forstår så låser bilen seg «dobbelt» når den blir låst med fjernkontroll , og innvendig dørhåndtak blir blokkert. Har prøvd å dytte på bryteren i dashboardet med en lang tynn stang, men får ikke tak/kraft nok til å få trykket ordentlig 

Er det noen som har tips? Det eneste jeg tenker nå er å knuse en rute for å komme meg inn :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker heller ikke. Jeg frykter sentralen er kortsluttet/ødelagt. Den sitter vel oppe ved speilet så vidt jeg vet. Og jeg har hatt en lekkasje fra bakluka/bremselyset. Både dørlåsen og bremselyset står på to-do lista :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jorgenht skrev:

NAF? Sånn nøkkelmisteforsikring? Mener de har det. Som sikkert er greiere enn å knuse en rute. 

 

Du trenger vel ikke "nøkkelmisteforsikring" for å få NAF til å åpne en låst bil?  Da holder det vel med et medlemsskap...  - men til caset... litt sånn merkelig at det ikke skulle være mulig å åpne dørene med nøkkelen - skulle jo tro at dette var rein mekanikk.  Men den gang ei (evt heller ikke den gang ei...).  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, isak skrev:

litt sånn merkelig at det ikke skulle være mulig å åpne dørene med nøkkelen

 

Problemet her er jo at den mekaniske dørlåsen er ødelagt( var på to do listen sies det ) , så da er det nok litt vanskeligere. Veihjelp får kanskje opp bilen med å pumpe ut dørkarmen med luft osv..

Mitt absolutte råd til alle er å ikke legge dørlås feil på - to do - liste. Det er jo eneste muligheten for å ta seg inn i bilen ved strømsvikt, fjernkontroll feil og lignende.

Akkurat den feilen må fikses umiddelbart så lenge du tenker på å låse og forlate bilen.

Problemstillingen er ikke ukjent, det er ikke første gang dette skjer og i alle tilfeller er blad låsen i ustand.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig, men løsbart.

Det er etter alt å dømme en feil i en lodding som ligger under plastikken på førersiden, men den kommer du nok ikke til nå. Derfor må du gi bilen strøm på andre måter.

 

Gjør som følger;

1. Ta ut blinklyset venstre side

2. Lag deg ledninger med kabelsko (han) på hver ende.

3. Ta ut pæren.

4. Kjør ledningene inni - du ser hvor når du har tatt ut pæren. Sjekk raskt jord og volt i forhold til + / -. Dette for st du ikke skal koble feil.

5. Koble ledningene til 12 volt. F.eks startkabler fra et annet batteri.

6. Lås opp bil.

7. Åpne opp plasten på passasjerside og utbedre lodde punktene der. Det er noen ledninger som er tvinnet sammen som ryker.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SiggenRRC skrev:

Kjedelig, men løsbart.

Det er etter alt å dømme en feil i en lodding som ligger under plastikken på førersiden, men den kommer du nok ikke til nå. Derfor må du gi bilen strøm på andre måter.

 

Gjør som følger;

1. Ta ut blinklyset venstre side

2. Lag deg ledninger med kabelsko (han) på hver ende.

3. Ta ut pæren.

4. Kjør ledningene inni - du ser hvor når du har tatt ut pæren. Sjekk raskt jord og volt i forhold til + / -. Dette for st du ikke skal koble feil.

5. Koble ledningene til 12 volt. F.eks startkabler fra et annet batteri.

6. Lås opp bil.

7. Åpne opp plasten på passasjerside og utbedre lodde punktene der. Det er noen ledninger som er tvinnet sammen som ryker.

 

Lykke til :)

Mener du at jeg kan låse opp bilen ved å gi strøm der? For jeg har sjekket strøm i tilgengerkontakten allerede, det er over 12 volt på batteriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være at du har for lite strøm, 12 volt blankt. Det er snakk om å gi bilen litt mer guffe enn hva den har nå. Er det samme prinsippet som om du gir strøm via hengerkontakten også. 
 

Grunnen til at du ikke kommer inn er fordi det kan vøre et brudd i en ledning som ligger under dørlisten på passasjerside (tror jeg). Dette er en lodding bestående av to eller tre ledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låsesylindere som ikke brukes av og til og , ikke minst , smøres jevnlig , dør.

Streiker latmannsløsningen som er strømbasert .......

Men defekt låsemekanisme i en dør betyr bare at 20% av dører ikke kan åpnes.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SiggenRRC skrev:

Ja, det kan være at du har for lite strøm, 12 volt blankt. Det er snakk om å gi bilen litt mer guffe enn hva den har nå. Er det samme prinsippet som om du gir strøm via hengerkontakten også. 
 

Grunnen til at du ikke kommer inn er fordi det kan vøre et brudd i en ledning som ligger under dørlisten på passasjerside (tror jeg). Dette er en lodding bestående av to eller tre ledninger. 

Kan prøve, men tviler. Det var som sagt over 12 V (kan være 12.4, men husker ikke helt)

28 minutter siden, gautes skrev:

Låsesylindere som ikke brukes av og til og , ikke minst , smøres jevnlig , dør.

Streiker latmannsløsningen som er strømbasert .......

Men defekt låsemekanisme i en dør betyr bare at 20% av dører ikke kan åpnes.

Hvordan får du til dette regnestykket? På en D3 er det bare manuell låsesylinder på førerdøren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er kanskje at man kommer seg ikke inn i bilen. 

Er kun fører dør som fysisk kan låses opp utenfra med nøkkel. 

Og det virket heller ikke. 

Så det skal eg jaggu teste på min egen ikveld :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Litt uklar der.

Har v.f. dør gått i vranglås har du 4 andre dører å prøve å åpne(i teorien).

Vranglås er i min verden en defekt lås. Må brytes opp. Ofte mest skånsomt å gjøre innenfra på bil.

Men jeg burde nok skrevet dirke opp i stedenfor å åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd med hengerkontak også. 
 

nei, å dirke går ikke på D3 når den er låst med fjernkontroll. Den går i super-lock. Eneste måten da er fjernkontroll eller å sette nøkkel i tenningen :(

Jeg har prøvd med kile i døråpningen og lang tynn stålpinne for å dra i døråpner. Også prøvd å trykke på bryter på dashboardet :(

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan sitte inni bilen og åpne den innenfra med håndtakene i døra kan den også dirkes.

Dirking skjer ikke bare via låsesylinger.

Man går (bare) inn på utsiden av vinduet med egnede verktøy og drar,skyver,mm. i stagene fra låsesylinger,innvendig håndtak,låsetapp,aktuator,el.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Hvis du kan sitte inni bilen og åpne den innenfra med håndtakene i døra kan den også dirkes.

Dirking skjer ikke bare via låsesylinger.

Man går (bare) inn på utsiden av vinduet med egnede verktøy og drar,skyver,mm. i stagene fra låsesylinger,innvendig håndtak,låsetapp,aktuator,el.

 


Hvis man sitter i bilen og låser den ved knappen på dashen eller på dørene, så kan man åpne dørene ved å dra i dørhåndtak. MEN låser man bilen med fjernkontroll så går den i super-lock og da virker ikke innvendige håndtak. Det står spesifikt i manualen at man ikke skal låse bilen med fjernkontroll hvis det er folk i bilen, da de ikke kan komme seg ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2020 den 16.15, vegarj skrev:

låser man bilen med fjernkontroll så går den i super-lock

 

Superlock er vel en tilsiktet operasjon. På min RRp38 må du trykke 2 ganger( innen 1 og1/2 sek )på låseknappen til fjernkontrollen for å iverksette Superlock. Vanlig låsing med fjernkontrollen = 1 trykk på låseknappen, iverksetter ikke Superlock. 

Tenker nok det er likt på din Disco.

Dermed er ikke bilen din i Superlock om ikke du gjorde det tilsiktet når du låste den fro noen uker siden.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...