Defender 300 tdi Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Hei. Vi har en Depender 1996 modell 300 tdi. Denne har vi snart hatt i 10 år. Det har alltid vært litt oljedrypp, men dette er blitt løst ved at vi vasker og tørker bilen godt under før EU test. Nå kan det virke som at den drypper litt mer og det er samtidig tid for ny kontroll. Vi har fylt på med lekasjestopper i olje i håp om at det ikke drypper "for mye" under visning. Lekkasjen mener og tror vi kommer mellom motor og gir. Dette er vel ikke noe nytt på denne type biler og spørsmålene mine er: Er det noen gode råd å få fra dere kjennere vi bør gjøre annet enn beskrevet over? Benytter i dag helsyntretisk olje 0-30. Hjelper det om vi skifter til mineral olje? Er vi så uheldig at det blir anmerkninger, hvordan går vi så videre? Er det forskjell på verksteder i Osloområdet mht denne utfordringen? Håper på gode svar på en bil vi er vanvittig glad i og takk på forhånd. Mvh Sven Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Brett opp ermene og bytt oljetetting. Samtidig bytter dere clutch og ikke minst utløserarm. Er ikke den byttet i deres eierskap kan dere plutselig ende med havari og ingen fungerende clutch. Så derfor er det like greit å ta tyren ved hornene. Det er slitasje på simering som gjør lekkasjen, oljetilsetning kan utsette reperasjonen, men det helbreder ingen ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Etter 10 år med oljedrypp og utsatt fix med lurium er det vel på tide å la pasienten bli kurert ordentlig. Girkasse eller motor ut og inn.Bytte cluch med tilbehør i samme slengen. Bruk noen som KAN LandRover. Og der var Rolf raskere på knottene enn meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bipol110 Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 På min (td5), var "oljelekkasje" mellom motor og gir, lekk dieselregulator. Drypp i flere år borte etter 20 minutters fikling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 0W-30 er nå veldig tynn olje, skift til 10w-40, 20w-50 en stund før kontrollen. Vask grundig rent under og over ( motorvask )like før kontroll. Stopp rett før du er fremme og tørk av under med en fille, på de mest utsatte områdene. Ren motor vil gi ett godt inntrykk, og du bør ha en grei mulighet til å passere kontrollen. Funker ikke dette heller så er det nok på tide å fikse kilden til lekkasjen. Olje viskositet har veldig stor betydning på olje tetning lekkasjer. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.