Gå til innhold

Vurderer kjøp av FL2 - vibrasjon


munken

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen Lenge siden jeg har vært inne nå, men vurderer å bytte ut menneskebilen i en ti år gammel FL2 (Nærmere 200 000 enn 100 000). Har vært og sett på en som var veldig fin. Tilnærmet strøkent karosseri, (litt overflaterust på bakre hjulbuer og på skjoldet inn mot motorrommet), interiøret var bra, bortsett fra den sprekken på siden av setet, alle servicer fulgt og kjøreopplevelsen var tight og fin. Og prisen noe jeg kan godta.

 

Dette er min første diesel og jeg vet ikke helt hvordan dette skal være. Motor gikk godt og den var kjappere i pådraget enn jeg hadde forventet. Opplevde girkassen som litt kort i første og annet og girene “klikket” mer på plass enn i min 20 år gamle Saab 95 – men dette tror jeg er slik det skal være. Vindstøy var også en greie, men “stor bil og takrails” forklarer dette. Ikke noe ubehagelig, men litt annerledes. (Mine tidligere LR, har bare vært Classicer med automat – og vindstøy.)

 

Men under min halvtime lange prøvetur så hadde jeg på et tidspunkt en vibrasjon i hele bilen. (Slik at du kunne se solskjermen stå å dirre.) Dette skjedde relativt tidlig i turen, og varte i et minutt eller to - noe etter at jeg hadde vært innom en grusvei og skrudd litt på kjøreprogrammet for å teste de forskjellige innstillingene. Ingen ulyder eller annet jeg kunne høre/føle. Jeg forsøkte å gjenskape dette med forskjellige turtall og gir på resten av turen, men det kom ikke tilbake. “Gutta på verkstedet” foreslo at dette kunne være urunde dekk siden bilen hadde stått en stund eller slitne motorfester og de skulle ta en titt til.

 

Jeg gikk selvfølgelig på nettet da jeg kom hjem – men det er jo litt som å finne en liten kul på benet og så begynne å søke. Man blir jo paranoid.

 

Er det noen klarhodede kunnskapsrike personer her som har noen tanker? Jeg er egentlig litt klar for denne og selger (virker seriøse) var åpen for en slags avtale med forbehold om at vibrasjonen ikke var noe alvorlig. Skal, skal ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være håndbrekket som skapte vibrasjoner.

 

Vi har opplevd dette på FL2, og da ristet "hele bilen" ganske så kraftig. (Viste seg senere at håndbrekk høyre bak var ganske så rustent)

 

Edit: Denne vibrasjonen "kom og gikk" av seg selv.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsesko til håndbrekket også? Og har håndbrekket blitt justert etter at bilen fikk nye skiver bak? Går wiren til håndbrekket lett? :)

 

Mye rart som kan gjøre at skoene så vidt berører skiva, og da rister det. Ikke så ulikt de problemene mange opplever med D3 og D4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også vært ymse historier med slitte drivledd/akslinger fremme. Å prøve dekkskifte er nok ikke dumt. Se om du kan få prøve bilen en god tur med sommerdekka på. Hjelper ikke dette, så kan neste trekk være å dra ut sikringen til Haldex for å eliminere trekk på bakhjulene.

Må innrømme at det ikke er noe vindstøy i min i det heletatt, men min er uten takrails. på alle måter et plus helt til noe skal settes fast på taket...... Thule bøylene som klemmer i dørkarmen er lite egnet til mer enn soveposer og ski.... Han som kjøpte bilen min ny mente den såg bedre ut uten rails, og velgte dem derfor bort. 

 

Kommer du til kort, så kan du benke deg til lesing her for mer kunnskap eller paranoia (stryk det som ikke passer): https://www.freel2.com/forum/topic31479.html?highlight=vibrations 

 

P.S. 

Her er min "story". Denen tråden kan gjerne reflektere over hva som kan forventes av vedlikehold på en FL2 med den km-standen: 

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å tenkt meg litt om har jeg en "teori" om hva vibrasjonen kunne vært.

 

Siden bilen hadde stått en stund og jeg nettopp hadde kjørt på en grusvei og fiklet med terreng-modusene - kan det være at det rett og slett var litt tregt for bilen og komme ut av firehjulsdrift igjen? Det skjedde ikke da jeg gjorde samme operasjon (samme grusvei) på veien tilbake. Eller er ikke det en "ting"? 

 

Som dere skjønner vil jeg gjerne at dette ikke skal være noe og det skal bli "ny" FL2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, munken skrev:

Etter å tenkt meg litt om har jeg en "teori" om hva vibrasjonen kunne vært.

 

Siden bilen hadde stått en stund og jeg nettopp hadde kjørt på en grusvei og fiklet med terreng-modusene - kan det være at det rett og slett var litt tregt for bilen og komme ut av firehjulsdrift igjen? Det skjedde ikke da jeg gjorde samme operasjon (samme grusvei) på veien tilbake. Eller er ikke det en "ting"? 

 

Som dere skjønner vil jeg gjerne at dette ikke skal være noe og det skal bli "ny" FL2.

 

Tenker da at fullservice av haldex og diff kan være på sin plass. Stor sannsynlighet for at dette aldri har blitt gjort tidligere!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Handbrekksubbing" er opplevd som vibrasjon, det samme var et sett koreadekk som ble prøvd (utslitt på et år, måtte kasseres pga vibrasjonene - men det var konstant vib) Har også opplevd at den har blit hengende fast i "modus" om man endrer dette uten å avlaste fremdriftslinja - men har ikke opplevd vibrasjoner av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble det kjøp. Salgstedet gikk over bilen en gang til – fant ingenting – vibrasjonene på prøvekjøringen har ikke vist seg igjen. (Har kjørt ca. 40 mil etter overtagelse onsdag). Så vidt jeg kan se er den tilnærmet strøken (bortsett fra ett skiltlys, den vanlige sprekken i setetrekket på siden av førersetet og 3,5mm AUX-porten virker heller ikke (kjipt), men DAB med inngang og BT er i kjømda, verkstedet må bare få den på lager først). Så her er det (foreløpig) bare fryd og gammen.

 

Utstyrsmessig er den bokstavløs (ingen HSE eller Sport) og det passer meg ypperlig – ingen takluker som lekker eller utdaterte navigasjoner som kan kjøre meg bort (jeg vet jo stort sett hvor jeg skal). "Ven, vakker, grå og forhåpentligvis til å stole på."

 

Ingen planer om noen oppgraderinger foreløpig, bortsett fra noen gummimatter og en takboks siden lasterommet er mindre enn mitt tidligere bagasjerom. Finn er vel min venn her.

 

Takk for alle svar. – Selv om det kanskje ikke var riktige fjerndiagnoser, var det heller ingen varseltrekanter som stoppet valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...