Gå til innhold

Rust i den ene døren Discovery 4 - Midlertidig og permanent løsning


Anbefalte innlegg

Oppdaget til min forskrekkelse rust i døren på den nye bilen. Er jo en patent bak der som samler mye skitt og fukt, og tidligere eier har kanskje ikke vært like nøye her når man ser diverse lakkskader. 

To spørsmål stiller seg: 

1. Midlertidig løsning til jeg får bilen på verksted - hva anbefales så dette ikke forverrer seg?

2. Permanent løsning - fikse selv eller verksted? Er ikke erfaren mtp bil og tenker verksted som utgangspunkt. Smartrepair kan det egne seg på noe sånt? 

 

Er det noe man kan gjøre mellom karosseri og den gummilisten til dekket som gjør at man ikke får så mye skitt der? Ser også at det samler seg mengder i dørene nederst.

 

Takknemlig for alle svar:)

02D191C2-D3F7-4DB0-896C-05E9E0CEB81D.jpegsvar:)1B6DC789-8397-4196-A612-740BCC5B9D0B.jpegAB9D552E-2C64-4EB6-AC32-889E53443421.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør  reint og saus inn med sau. På med lister.

Så sprer ikke rusta seg videre, bare sauen.

Den har jo fantastiske krypende egenskaper.

Så kan du jo ta en sandblåsing , lakk og ny sauebehandling (da behndler du resten av bilen under i samme slengen) når 

det blir lys og vår i lufta ??? :)  (husk også at sau mykner opp gammel tectyl )

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utvendig må du slipe rent og lakkere på nytt. Dette er så lite område og lite synlig at du kan kjøpe produktene på sprayboks med rett farge kode for eksempel hos billakkspesialisten bak slottet ( Waldemar Thranes gate er det kanskje  ) De er i hvert fall  flinke å blande rett.

Maskere ut ett lite område og start på rent metall med Upol 8 etch primer fra Norbond, så primer og fargekodet lakk, avslutt så med klarlakk tilpasset fargekoden

 

For forebyggende behandling så bruker du fluid film fett under listen og sprayer fluidfilm stoff i hulrom og der det er behov. Disse produktene kan du for eksempel kjøpe hos Håkensen Maskin på Skedsmo korset.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2020 den 22.37, jorgenht skrev:

Kanskje forskjell i patent, men jeg har fettlist med sau der. Sånn forebyggende. 

Når du skriver fettlist hva mener du da? Er det noe blant annet Oslo Antirust monterer? 

 

På 15.2.2020 den 18.13, Brage skrev:

Det som er utvendig må du slipe rent og lakkere på nytt. Dette er så lite område og lite synlig at du kan kjøpe produktene på sprayboks med rett farge kode for eksempel hos billakkspesialisten bak slottet ( Waldemar Thranes gate er det kanskje  ) De er i hvert fall  flinke å blande rett.

 Maskere ut ett lite område og start på rent metall med Upol 8 etch primer fra Norbond, så primer og fargekodet lakk, avslutt så med klarlakk tilpasset fargekoden

  

For forebyggende behandling så bruker du fluid film fett under listen og sprayer fluidfilm stoff i hulrom og der det er behov. Disse produktene kan du for eksempel kjøpe hos Håkensen Maskin på Skedsmo korset.

  

Mvh Brage 

Det kan nok hende at jeg kunne fått det til, men med innkjøp av produkterer osv så kanskje det lønner seg og la de ta det på noe smartrepair uansett. 

 

Hvis jeg skal gjøre det selv så er det bare å pusse ned med sandpapir først som gjelder?

 

Tenker å få satt bort bilen til Oslo Antirust snart og da kan de kanskje ta å få inn sau langs listen i hjulbuen der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, nor303 said:

Når du skriver fettlist hva mener du da? Er det noe blant annet Oslo Antirust monterer? 

 

Det kan nok hende at jeg kunne fått det til, men med innkjøp av produkterer osv så kanskje det lønner seg og la de ta det på noe smartrepair uansett. 

 

Hvis jeg skal gjøre det selv så er det bare å pusse ned med sandpapir først som gjelder?

 

Tenker å få satt bort bilen til Oslo Antirust snart og da kan de kanskje ta å få inn sau langs listen i hjulbuen der? 

Ja. Type volvolist med tjukkere fett enn du får i begeret de selger. 
 

http://www.bilkontroll.no/fettlist-metervis.html

 

klipper av med avbiter i rett lengde og presser innpå. Byttes vel etter noen år, når fettet er vasket bort. Billig, sett opp mot rust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 19.31, jorgenht skrev:

Ja. Type volvolist med tjukkere fett enn du får i begeret de selger. 
 

http://www.bilkontroll.no/fettlist-metervis.html

 

klipper av med avbiter i rett lengde og presser innpå. Byttes vel etter noen år, når fettet er vasket bort. Billig, sett opp mot rust. 

takk for tips! Beklager min uvitenhet, men presser du den rundt metallet? Der jeg nå har fått rust?

Edit: Googlet det og fant bilder... Jeg planlegger å få bilen sauset inn med sau snart uansett så da kan jeg sikkert få på en sånn samtidig.

Endret av nor303
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, nor303 said:

takk for tips! Beklager min uvitenhet, men presser du den rundt metallet? Der jeg nå har fått rust?

Edit: Googlet det og fant bilder... Jeg planlegger å få bilen sauset inn med sau snart uansett så da kan jeg sikkert få på en sånn samtidig.

Slik gjorde jeg i hjulbuen. Fettlista ser du der. 
Ser at jeg og har tilsvarende lakkslipp som deg. Må vel til med litt behandling selv. 149A1902-25B8-48F7-A901-7281B201C20C.jpeg80BC4118-C142-4B5E-8817-163F42BAB246.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...