Gå til innhold

Hva har skjedd med girspaken til Mr Free (og kan jeg skylde på Mr. Rover for det?)


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Akkurat nå kjenner jeg at jeg har en liten hønseflokk å plukke med Mr Rover... 

 

Quote

Det har vært relativt stille i Freelander seksjonen i det siste. Det er sikkert et godt tegn på at bilene utfører oppgavene sine "etter boka". 

(Min utheving.)

 

Sånt er rett og slett livsfarlig å si i nærheten av en aldrende engelsk bilpark. :unsure:

 

Resultatet var iallfall at under kjøring til jobb i dag, med trofaste Mr Free (manuell) fant spaken ut at "jeg er i fart framover, så blindgangen som spaken kan gå mot revers kan sperres" ... like gjerne kunne være åpen. 

 

Så ifra at 6trinnskassa oppfører seg som HH (med felles bein i midten, og -- "bort og siden ned" til R stengt) oppfører den nå seg som HH-- (ut til siden, er alt,så åpen)... og ikke nok med det, men om man roter seg ut i -'en med spaken kan det hende at man må trille ut på en lomme og gi den et skikkelig dunk for å få den tilbake.

 

Hjelp, tips, skrekkhistorier og kostnadsestimat (eventuelt trøst) mottas med takk.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj :D Du er borti et viktig punkt der......

 

Nå vet jeg ikke hvilken mekanisme som sperrer R i fart på disse. Forhåpentligvis så ligger dette et sted i overføringen slik at kassa fortsatt er fin. Kan det være en elektronisk sperre  som slår inn under fart, på samme måten som en automat er låst i P før bremsen trykkes inn?

 

Mitt beste forslag er å sende en mail til Bell engineering og sprø om han har et godt svar på problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm... eventuelt sende den til Lierskogen en tur. Lese feilkoder først iallfall. 

 

Oppførte seg heller ikke normalt under parkering... Jeg tok en lukeparkering og sensorene "bakover" oppførte seg eksemplarisk, men "framover" ga ikke lyd fra seg, selv om jeg hadde en blå volvo foran, i intimsona til bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Koble fra batteriet og sett det på lading. Du kan være heldig. Ikke uvanlig at lav spenning på batteriet kan gi rare elektriske feil som symptomer. 

https://www.freel2.com/forum/topic6199.html?highlight=reverse+inhibitor+manual 

 

Verdt et forsøk. Nå er ikke batteriet veldig gammelt, men man vet jo aldri. Og det koster i alle fall veldig lite å prøve.

Kan jo være at den 13 år gamle dynamoen med godt over 200.000 km på samvittigheten ikke lader all verden lenger. Og da hjelper det jo fint lite med nytt og fint batteri. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se i morgen. Sensorene fram var på plass da jeg kom meg inn i garasjen i kveld, så det kan ha vært at skuddredd sjåfør var (over-)bekymret under parkering i dag tidlig. 

 

Fant også disse to topic'ene

https://www.freel2.com/forum/topic5670-15.html

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/freelander-2-manual-gear-selector-problem.123328/

 

Den recall'en nevnt i den siste er veldig interessant. Flere tråder på samme symptom på landyzone ... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der ser ut til å være symptomene tett på en prikk. 

 

Spørsmål: kan en solenoide bli "slitt"? (Siden noen av de som har skrevet i tråden har opplevd at problemet har kommet tilbake...?)

 

ETA: etter å ha sett videoen tipper jeg at den sitter i en pin-kontakt og at det er korrosjon av pinner som fører til problemet... Da vil unplug/plug hjelpe for en stund iallfall. (Ref pc'er og flashkort etc.)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, yarnslayer skrev:

Den der ser ut til å være symptomene tett på en prikk. 

 

Spørsmål: kan en solenoide bli "slitt"? (Siden noen av de som har skrevet i tråden har opplevd at problemet har kommet tilbake...?)

 

ETA: etter å ha sett videoen tipper jeg at den sitter i en pin-kontakt og at det er korrosjon av pinner som fører til problemet... Da vil unplug/plug hjelpe for en stund iallfall. (Ref pc'er og flashkort etc.)

 

Veldig godt alt det du skriver der kan stemme :) En slik solenoide kan bli slitt, er jo bevegelige deler der og som kan blu utsatt for fukt, støv og dertil slittasje. Pinner på kontakter likeså. WD40 på kontakter med dertil "rikking" kan føre langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg brukt noen timer på å venne meg til smal giring og kvalitetstid med verkstedhåndboka. 

 

Takket være tips og moralsk kraftoverføring fra mann og mekanisk støttekontakt har forståelsen økt og frust og fortvilelse gradvis blitt redusert. 

 

I går leste jeg på den #¤"¤&"%&s solenoidens virkemåte, plassering og avhengigheter (både "avhenger av" og "disse avhenger av den").

 

Konklusjonen er at bilen i seg selv meget godt vet om den står i hhv [Forover | Revers] på sentralt hold.

Les: når revers legges inn utfører bilen

- ryggelys på

- speildip

- ryggesensor på

- etc

 

Den omtalte solenoiden fungerer sånn: 

The selector has a vehicle speed dependent solenoid interlock device. This ensures that the driver is prevented from accidentally selecting reverse gear.

og nærmere beskrevet sånn:

Inhibition of reverse gear is achieved through a solenoid interlock device located on the selector lever assembly. When the solenoid is energized, movement of the lever plate is restricted to prevent the reverse gear position being accessed. The solenoid is activated at speeds in excess of 25 km/h (15 mph) to prevent inadvertent selection of reverse gear. The solenoid is deactivated at speeds below 15 km/h (9 mph). The Central Junction Box (CJB) controls the solenoid operation using speed signals received on the high speed Controller Area Network (CAN) bus from the Anti-lock Brake System (ABS).

 

Den avhenger altså av wheelspeedinfo. Siden jeg ikke har andre meksikanere i bilen så tar jeg en råsjans og går ut fra at de sensorene gjør jobben de skal.

 

Jeg sitter dermed igjen med hypotesene

1) solenoiden får info, men gjør ikke jobben

2) solenoiden får ikke info inn

3) solenoiden får ikke strøm når den skal aktiveres

 

Siden at feilen var konstant fra første gang helte jeg i retning 2) kass solenoide. (Vel og merke, så langt har ikke et deksel blitt løftet av, ikke en skrue løsnet. All informasjonsinnhenting har vært bak ratt/bak pc)...

 

Så tror dere ikke at den "#¤&%"¤#%/&" bilen (hysj, ikke la den høre jeg sier dette - spesielt ikke siden Mr Free har gode seter, sånn i motsetning til den prøvekjørte... ) kaster en ny skruball og oppfører seeg eksemplarisk på vei til jobb i dag? 

 

Da er jeg sterkt over over i teori 1)/3) . Er redd for at de neste trinnene i feilsøk må involvere interiørspaker. :rolleyes:

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok av med dekslene ja. Jeg ville kjørt første forsøk på kontakter og sjekk av solenoiden. WD40 kan være din venn her.

 

Nå er det tilfeldigvis en annen som opplever samme problemet på freel2.com: https://www.freel2.com/forum/topic35085.html 

Det kan være verdt å følge litt med her.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... er inne i en periode hvor døgnet godt kunne ha hatt 48 timer og det hadde fremdeles vært for lite å fordele mellom [ jobb | humørsyke LR-produkter(og annet privat) | søvn ]. Så jeg har funnet kontaktspray (takk til europris!) og den ligger i bilen. Kommer sikkert aldri til å få bruk for den nå. <_<

 

Andre ting må få forrang foran et problem som "ble borte" - og jeg håper at Mr. Free er fornøyd med å  tydelig ha uttrykt sin misnøye over å ha måttet låne bort garasjen til en hybrid for ett døgn...  

(Skal nok se på det, men problemer som er til stede her og nå må tas først, så får Revers-problemet komme når det enten dukker opp igjen, eller det er litt mer tid til rådighet...)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yarnslayer skrev:

Jaja... er inne i en periode hvor døgnet godt kunne ha hatt 48 timer og det hadde fremdeles vært for lite å fordele mellom [ jobb | humørsyke LR-produkter(og annet privat) | søvn ]. Så jeg har funnet kontaktspray (takk til europris!) og den ligger i bilen. Kommer sikkert aldri til å få bruk for den nå. <_<

 

Andre ting må få forrang foran et problem som "ble borte" - og jeg håper at Mr. Free er fornøyd med å  tydelig ha uttrykt sin misnøye over å ha måttet låne bort garasjen til en hybrid for ett døgn...  

(Skal nok se på det, men problemer som er til stede her og nå må tas først, så får Revers-problemet komme når det enten dukker opp igjen, eller det er litt mer tid til rådighet...)

 

...og det var tydeligvis ikke bare mr Free som mislikte det å få en hybrid med røde skilter på besøk. Discoen reagerte med feil på luftfjæringen, og har nå lagt seg ned på alle fire. ¤suhk¤ Tydelig at slike ting må holdes unna gårdsplassen.

 

Tydeligvis litt for lenge siden vi tok noen av bilene bort til "Hjulkyrkogården" for å skremme de til hva som skjer med biler med litt for mange feil.

 

https://coord.info/GC1EHDE for de som har interesse. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg vært der nede med kontaktspray.

 

Mr. Free har dog oppført seg eksemplarisk siden den raserianfallet etter å ha luktet hybrid på tunet (leses som Asbjørnsen og Moe: "Her lukter kristenmanns blod...")

 

Videoen var helt fin for å komme ned. Ledningen til kontakten som vises i videoen er dog ekstremt kort, så smale hender og lang nebbtang/langt skrujern elns. er en nødvendighet. Uansett. En god runde spray og en prøvetur - alt vel. Enn så lenge.

 

Gikk også en runde med bakviskeren. Den liker ikke vinter og salt, men nå er den iallfall renset, smurt og satt på plass igjen.

 

Så spørs det om det er nok TLC til at det holder når han finner ut at Den Fete Damen er i garasjen på kloss-og-skive-SPA ... :unsure:

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ETA: Måtte forresten humre vel og lenge da jeg leste verkstedhåndboka før jeg tok av girspakehodet:

image.png

 

Lurer virkelig på hvor mange det er som har gitt seg selv en skikkelig kilevink eller blåveis før den advarselen ble "verdig" en varseltrekant i verkstedmanualen. :D

(Ikke meg, nei!)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 11.2.2020 den 10.52, yarnslayer skrev:

Akkurat nå kjenner jeg at jeg har en liten hønseflokk å plukke med Mr Rover... 

 

(Min utheving.)

 

Sånt er rett og slett livsfarlig å si i nærheten av en aldrende engelsk bilpark. :unsure:

 

Resultatet var iallfall at under kjøring til jobb i dag, med trofaste Mr Free (manuell) fant spaken ut at "jeg er i fart framover, så blindgangen som spaken kan gå mot revers kan sperres" ... like gjerne kunne være åpen. 

 

Så ifra at 6trinnskassa oppfører seg som HH (med felles bein i midten, og -- "bort og siden ned" til R stengt) oppfører den nå seg som HH-- (ut til siden, er alt,så åpen)... og ikke nok med det, men om man roter seg ut i -'en med spaken kan det hende at man må trille ut på en lomme og gi den et skikkelig dunk for å få den tilbake.

 

Hjelp, tips, skrekkhistorier og kostnadsestimat (eventuelt trøst) mottas med takk.

Hei,

 

Da var det min tur. Dette skjedde meg i påska. Hadde jo "hørt" om dette langt bak i husken, så det var bare å renne inn på en busslomme, full stans, og der var girspaken fri igjen. Har ikke skjedd senere. Ble det noe løsning på deres bil? Kun litt "fikkling" med konnektoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det endte med verkstedbesøk. Eksakt hva som ble byttet husker vi ikke, men fruen kommer sikkert til å oppdatere tråden når hun har tatt seg en dusj og finner frem kvitteringen. :)

 

Problemet forsvant i en periode, før det brått kom tilbake, og da var det konstant. I tillegg hadde vi en "festlig" tikking i bilstereoen når man skiftet fra 5. til 6. gir. (Noe man selvsagt gjorde med største forsiktighet... :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer. Hos oss dukket det opp stadig hyppigere og rens av den nevnte koblingen hjalp dessverre ikke i lengden. Finlesing av verkstedmanual gjorde oss mer og mer sikre på at det var en slitt solenoide. 

Dessverre fant vi ikke at den var mulig å bytte kun denne delen (som er integrert nede ved bunnen av gearspaken), så det ble TC på Liertoppen som fikk jobben. De byttet da hele LR006964. Jobb (halv dag) og deler kom på 9k i april i fjor. Har ikke hatt et fnugg av dette problemet siden da.

I følge denne 

https://lrparts.ru/katalog/freelander-2/6-speed-manual-m66p-3/pereklyuchenie-peredach-vruchnuyu-6/rychag-pereklyuch-peredach-mkpp-6-stupen-mekh-kor-peredach-m66-2wd-6-stupench-mekh-korobka-per så er alt integrert i partnr LR006964

Du kan være så heldig at det er gønk i kontakta for din del, men det virker som at disse bilene skal gjennom de samme feilene på omtrent den samme alderen/kjørelengden, så jeg setter en bugg og en cola på solenoiden... 

 

PS - bakruta har også fått ny bakviskemotor siden dengang da. 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, yarnslayer skrev:

Kondolerer. Hos oss dukket det opp stadig hyppigere og rens av den nevnte koblingen hjalp dessverre ikke i lengden. Finlesing av verkstedmanual gjorde oss mer og mer sikre på at det var en slitt solenoide. 

Dessverre fant vi ikke at den var mulig å bytte kun denne delen (som er integrert nede ved bunnen av gearspaken), så det ble TC på Liertoppen som fikk jobben. De byttet da hele LR006964. Jobb (halv dag) og deler kom på 9k i april i fjor. Har ikke hatt et fnugg av dette problemet siden da.

I følge denne 

https://lrparts.ru/katalog/freelander-2/6-speed-manual-m66p-3/pereklyuchenie-peredach-vruchnuyu-6/rychag-pereklyuch-peredach-mkpp-6-stupen-mekh-kor-peredach-m66-2wd-6-stupench-mekh-korobka-per så er alt integrert i partnr LR006964

Du kan være så heldig at det er gønk i kontakta for din del, men det virker som at disse bilene skal gjennom de samme feilene på omtrent den samme alderen/kjørelengden, så jeg setter en bugg og en cola på solenoiden... 

 

PS - bakruta har også fått ny bakviskemotor siden dengang da. 

Æsj.... Liker ikke å høre slikt :D

Gjør et forsøk med rens av kontakten og venner meg til smal giring..... Bakruteviskeren ble skiftet for noen år tilbake.... :D

Sant som du sier, ser ut som disse bilene skal igjennom det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at vi tross alt er en smal elite som kjører biler som det er verdt å holde på veien så lenge at man får lov til å oppleve sånt. 
(Har gløttet litt etter "ny" bil halvannet år snart, men slår meg mer og mer til ro med at så lenge bilen ruller blir den nok ikke byttet.)

"Aldri helt god, sjelden veldig feil".'

 

Så i dag nektet den å starte på den vanlige FOB'en... men spiste og startet på reserveFOB'en. Under stopp og FOB-bytte halvveis på vei til jobb så lot Mr Free som ingenting hadde skjedd ... <_< De kan å holde eierne på tå hev iallfall. Siste langkjøring hadde den "kondens i bensin"-liknende nykker en periode også. Så den gassfølergreia (pot-meter?) er sikkert neste reservedel den ønsker seg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jaja.. Da ble det visst min tur. Det har blitt litt for mange tilfeller med fangst av girstanga i reverssporet, så da handlet jeg. Forsøker brukt fra den store verden, kostet 620NOK ferdig levert og tollet:

9GlZpehMfyC7TC-UWt0IAzvs32HcCkOySs2eio1r

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... lykke til. :)

Her hadde vi griseflaks og oppdaget at kvaliteten på filter og lokk til haldex'en kunne ha blitt DYR. Nå er det et OEMfilter/lokk på plass og markeringstrangen er tilsynelatende borte igjen. (Den haldex'en var nesten tørr... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...