Jump to content
LRforum
yarnslayer

Hva har skjedd med girspaken til Mr Free (og kan jeg skylde på Mr. Rover for det?)

Recommended Posts

Akkurat nå kjenner jeg at jeg har en liten hønseflokk å plukke med Mr Rover... 

Det har vært relativt stille i Freelander seksjonen i det siste. Det er sikkert et godt tegn på at bilene utfører oppgavene sine "etter boka". 

(Min utheving.)

Sånt er rett og slett livsfarlig å si i nærheten av en aldrende engelsk bilpark. :unsure:

Resultatet var iallfall at under kjøring til jobb i dag, med trofaste Mr Free (manuell) fant spaken ut at "jeg er i fart framover, så blindgangen som spaken kan gå mot revers kan sperres" ... like gjerne kunne være åpen. 

Så ifra at 6trinnskassa oppfører seg som HH (med felles bein i midten, og -- "bort og siden ned" til R stengt) oppfører den nå seg som HH-- (ut til siden, er alt,så åpen)... og ikke nok med det, men om man roter seg ut i -'en med spaken kan det hende at man må trille ut på en lomme og gi den et skikkelig dunk for å få den tilbake.

Hjelp, tips, skrekkhistorier og kostnadsestimat (eventuelt trøst) mottas med takk.

Edited by yarnslayer

Ojojoj :D Du er borti et viktig punkt der......

Nå vet jeg ikke hvilken mekanisme som sperrer R i fart på disse. Forhåpentligvis så ligger dette et sted i overføringen slik at kassa fortsatt er fin. Kan det være en elektronisk sperre  som slår inn under fart, på samme måten som en automat er låst i P før bremsen trykkes inn?

Mitt beste forslag er å sende en mail til Bell engineering og sprø om han har et godt svar på problemet. 

Mmm... eventuelt sende den til Lierskogen en tur. Lese feilkoder først iallfall. 

Oppførte seg heller ikke normalt under parkering... Jeg tok en lukeparkering og sensorene "bakover" oppførte seg eksemplarisk, men "framover" ga ikke lyd fra seg, selv om jeg hadde en blå volvo foran, i intimsona til bilen. 

29 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Koble fra batteriet og sett det på lading. Du kan være heldig. Ikke uvanlig at lav spenning på batteriet kan gi rare elektriske feil som symptomer. 

https://www.freel2.com/forum/topic6199.html?highlight=reverse+inhibitor+manual 

Verdt et forsøk. Nå er ikke batteriet veldig gammelt, men man vet jo aldri. Og det koster i alle fall veldig lite å prøve.

Kan jo være at den 13 år gamle dynamoen med godt over 200.000 km på samvittigheten ikke lader all verden lenger. Og da hjelper det jo fint lite med nytt og fint batteri. :)

Vi får se i morgen. Sensorene fram var på plass da jeg kom meg inn i garasjen i kveld, så det kan ha vært at skuddredd sjåfør var (over-)bekymret under parkering i dag tidlig. 

Fant også disse to topic'ene

https://www.freel2.com/forum/topic5670-15.html

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/freelander-2-manual-gear-selector-problem.123328/

Den recall'en nevnt i den siste er veldig interessant. Flere tråder på samme symptom på landyzone ... 

Den der ser ut til å være symptomene tett på en prikk. 

Spørsmål: kan en solenoide bli "slitt"? (Siden noen av de som har skrevet i tråden har opplevd at problemet har kommet tilbake...?)

ETA: etter å ha sett videoen tipper jeg at den sitter i en pin-kontakt og at det er korrosjon av pinner som fører til problemet... Da vil unplug/plug hjelpe for en stund iallfall. (Ref pc'er og flashkort etc.)

Edited by yarnslayer

8 timer siden, yarnslayer skrev:

Den der ser ut til å være symptomene tett på en prikk. 

Spørsmål: kan en solenoide bli "slitt"? (Siden noen av de som har skrevet i tråden har opplevd at problemet har kommet tilbake...?)

ETA: etter å ha sett videoen tipper jeg at den sitter i en pin-kontakt og at det er korrosjon av pinner som fører til problemet... Da vil unplug/plug hjelpe for en stund iallfall. (Ref pc'er og flashkort etc.)

Veldig godt alt det du skriver der kan stemme :) En slik solenoide kan bli slitt, er jo bevegelige deler der og som kan blu utsatt for fukt, støv og dertil slittasje. Pinner på kontakter likeså. WD40 på kontakter med dertil "rikking" kan føre langt.

Så har jeg brukt noen timer på å venne meg til smal giring og kvalitetstid med verkstedhåndboka. 

Takket være tips og moralsk kraftoverføring fra mann og mekanisk støttekontakt har forståelsen økt og frust og fortvilelse gradvis blitt redusert. 

I går leste jeg på den #¤"¤&"%&s solenoidens virkemåte, plassering og avhengigheter (både "avhenger av" og "disse avhenger av den").

Konklusjonen er at bilen i seg selv meget godt vet om den står i hhv [Forover | Revers] på sentralt hold.

Les: når revers legges inn utfører bilen

- ryggelys på

- speildip

- ryggesensor på

- etc

Den omtalte solenoiden fungerer sånn: 

The selector has a vehicle speed dependent solenoid interlock device. This ensures that the driver is prevented from accidentally selecting reverse gear.

og nærmere beskrevet sånn:

Inhibition of reverse gear is achieved through a solenoid interlock device located on the selector lever assembly. When the solenoid is energized, movement of the lever plate is restricted to prevent the reverse gear position being accessed. The solenoid is activated at speeds in excess of 25 km/h (15 mph) to prevent inadvertent selection of reverse gear. The solenoid is deactivated at speeds below 15 km/h (9 mph). The Central Junction Box (CJB) controls the solenoid operation using speed signals received on the high speed Controller Area Network (CAN) bus from the Anti-lock Brake System (ABS).

Den avhenger altså av wheelspeedinfo. Siden jeg ikke har andre meksikanere i bilen så tar jeg en råsjans og går ut fra at de sensorene gjør jobben de skal.

Jeg sitter dermed igjen med hypotesene

1) solenoiden får info, men gjør ikke jobben

2) solenoiden får ikke info inn

3) solenoiden får ikke strøm når den skal aktiveres

Siden at feilen var konstant fra første gang helte jeg i retning 2) kass solenoide. (Vel og merke, så langt har ikke et deksel blitt løftet av, ikke en skrue løsnet. All informasjonsinnhenting har vært bak ratt/bak pc)...

Så tror dere ikke at den "#¤&%"¤#%/&" bilen (hysj, ikke la den høre jeg sier dette - spesielt ikke siden Mr Free har gode seter, sånn i motsetning til den prøvekjørte... ) kaster en ny skruball og oppfører seeg eksemplarisk på vei til jobb i dag? 

Da er jeg sterkt over over i teori 1)/3) . Er redd for at de neste trinnene i feilsøk må involvere interiørspaker. :rolleyes:

Edited by yarnslayer

Du må nok av med dekslene ja. Jeg ville kjørt første forsøk på kontakter og sjekk av solenoiden. WD40 kan være din venn her.

Nå er det tilfeldigvis en annen som opplever samme problemet på freel2.com: https://www.freel2.com/forum/topic35085.html 

Det kan være verdt å følge litt med her.

Edited by Mr Rover 75

Jaja... er inne i en periode hvor døgnet godt kunne ha hatt 48 timer og det hadde fremdeles vært for lite å fordele mellom [ jobb | humørsyke LR-produkter(og annet privat) | søvn ]. Så jeg har funnet kontaktspray (takk til europris!) og den ligger i bilen. Kommer sikkert aldri til å få bruk for den nå. <_<

Andre ting må få forrang foran et problem som "ble borte" - og jeg håper at Mr. Free er fornøyd med å  tydelig ha uttrykt sin misnøye over å ha måttet låne bort garasjen til en hybrid for ett døgn...  

(Skal nok se på det, men problemer som er til stede her og nå må tas først, så får Revers-problemet komme når det enten dukker opp igjen, eller det er litt mer tid til rådighet...)

Edited by yarnslayer

1 time siden, yarnslayer skrev:

Jaja... er inne i en periode hvor døgnet godt kunne ha hatt 48 timer og det hadde fremdeles vært for lite å fordele mellom [ jobb | humørsyke LR-produkter(og annet privat) | søvn ]. Så jeg har funnet kontaktspray (takk til europris!) og den ligger i bilen. Kommer sikkert aldri til å få bruk for den nå. <_<

Andre ting må få forrang foran et problem som "ble borte" - og jeg håper at Mr. Free er fornøyd med å  tydelig ha uttrykt sin misnøye over å ha måttet låne bort garasjen til en hybrid for ett døgn...  

(Skal nok se på det, men problemer som er til stede her og nå må tas først, så får Revers-problemet komme når det enten dukker opp igjen, eller det er litt mer tid til rådighet...)

...og det var tydeligvis ikke bare mr Free som mislikte det å få en hybrid med røde skilter på besøk. Discoen reagerte med feil på luftfjæringen, og har nå lagt seg ned på alle fire. ¤suhk¤ Tydelig at slike ting må holdes unna gårdsplassen.

Tydeligvis litt for lenge siden vi tok noen av bilene bort til "Hjulkyrkogården" for å skremme de til hva som skjer med biler med litt for mange feil.

https://coord.info/GC1EHDE for de som har interesse. :)