yarnslayer Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 (edited) Akkurat nå kjenner jeg at jeg har en liten hønseflokk å plukke med Mr Rover... Quote Det har vært relativt stille i Freelander seksjonen i det siste. Det er sikkert et godt tegn på at bilene utfører oppgavene sine "etter boka". (Min utheving.) Sånt er rett og slett livsfarlig å si i nærheten av en aldrende engelsk bilpark. Resultatet var iallfall at under kjøring til jobb i dag, med trofaste Mr Free (manuell) fant spaken ut at "jeg er i fart framover, så blindgangen som spaken kan gå mot revers kan sperres" ... like gjerne kunne være åpen. Så ifra at 6trinnskassa oppfører seg som HH (med felles bein i midten, og -- "bort og siden ned" til R stengt) oppfører den nå seg som HH-- (ut til siden, er alt,så åpen)... og ikke nok med det, men om man roter seg ut i -'en med spaken kan det hende at man må trille ut på en lomme og gi den et skikkelig dunk for å få den tilbake. Hjelp, tips, skrekkhistorier og kostnadsestimat (eventuelt trøst) mottas med takk. Edited February 11, 2020 by yarnslayer Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 Ojojoj Du er borti et viktig punkt der...... Nå vet jeg ikke hvilken mekanisme som sperrer R i fart på disse. Forhåpentligvis så ligger dette et sted i overføringen slik at kassa fortsatt er fin. Kan det være en elektronisk sperre som slår inn under fart, på samme måten som en automat er låst i P før bremsen trykkes inn? Mitt beste forslag er å sende en mail til Bell engineering og sprø om han har et godt svar på problemet. Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 11, 2020 Author Share Posted February 11, 2020 Mmm... eventuelt sende den til Lierskogen en tur. Lese feilkoder først iallfall. Oppførte seg heller ikke normalt under parkering... Jeg tok en lukeparkering og sensorene "bakover" oppførte seg eksemplarisk, men "framover" ga ikke lyd fra seg, selv om jeg hadde en blå volvo foran, i intimsona til bilen. Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 Koble fra batteriet og sett det på lading. Du kan være heldig. Ikke uvanlig at lav spenning på batteriet kan gi rare elektriske feil som symptomer. https://www.freel2.com/forum/topic6199.html?highlight=reverse+inhibitor+manual Quote Link to post Share on other sites
trondshj Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 29 minutter siden, Mr Rover 75 skrev: Koble fra batteriet og sett det på lading. Du kan være heldig. Ikke uvanlig at lav spenning på batteriet kan gi rare elektriske feil som symptomer. https://www.freel2.com/forum/topic6199.html?highlight=reverse+inhibitor+manual Verdt et forsøk. Nå er ikke batteriet veldig gammelt, men man vet jo aldri. Og det koster i alle fall veldig lite å prøve. Kan jo være at den 13 år gamle dynamoen med godt over 200.000 km på samvittigheten ikke lader all verden lenger. Og da hjelper det jo fint lite med nytt og fint batteri. Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 11, 2020 Author Share Posted February 11, 2020 Vi får se i morgen. Sensorene fram var på plass da jeg kom meg inn i garasjen i kveld, så det kan ha vært at skuddredd sjåfør var (over-)bekymret under parkering i dag tidlig. Fant også disse to topic'ene https://www.freel2.com/forum/topic5670-15.html https://www.landyzone.co.uk/land-rover/freelander-2-manual-gear-selector-problem.123328/ Den recall'en nevnt i den siste er veldig interessant. Flere tråder på samme symptom på landyzone ... Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 Hei, Her var det mer: https://www.freel2.com/forum/topic7445.html?highlight=reverse+solenoid Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 11, 2020 Author Share Posted February 11, 2020 (edited) Den der ser ut til å være symptomene tett på en prikk. Spørsmål: kan en solenoide bli "slitt"? (Siden noen av de som har skrevet i tråden har opplevd at problemet har kommet tilbake...?) ETA: etter å ha sett videoen tipper jeg at den sitter i en pin-kontakt og at det er korrosjon av pinner som fører til problemet... Da vil unplug/plug hjelpe for en stund iallfall. (Ref pc'er og flashkort etc.) Edited February 11, 2020 by yarnslayer Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 8 timer siden, yarnslayer skrev: Den der ser ut til å være symptomene tett på en prikk. Spørsmål: kan en solenoide bli "slitt"? (Siden noen av de som har skrevet i tråden har opplevd at problemet har kommet tilbake...?) ETA: etter å ha sett videoen tipper jeg at den sitter i en pin-kontakt og at det er korrosjon av pinner som fører til problemet... Da vil unplug/plug hjelpe for en stund iallfall. (Ref pc'er og flashkort etc.) Veldig godt alt det du skriver der kan stemme En slik solenoide kan bli slitt, er jo bevegelige deler der og som kan blu utsatt for fukt, støv og dertil slittasje. Pinner på kontakter likeså. WD40 på kontakter med dertil "rikking" kan føre langt. Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 13, 2020 Author Share Posted February 13, 2020 (edited) Så har jeg brukt noen timer på å venne meg til smal giring og kvalitetstid med verkstedhåndboka. Takket være tips og moralsk kraftoverføring fra mann og mekanisk støttekontakt har forståelsen økt og frust og fortvilelse gradvis blitt redusert. I går leste jeg på den #¤"¤&"%&s solenoidens virkemåte, plassering og avhengigheter (både "avhenger av" og "disse avhenger av den"). Konklusjonen er at bilen i seg selv meget godt vet om den står i hhv [Forover | Revers] på sentralt hold. Les: når revers legges inn utfører bilen - ryggelys på - speildip - ryggesensor på - etc Den omtalte solenoiden fungerer sånn: The selector has a vehicle speed dependent solenoid interlock device. This ensures that the driver is prevented from accidentally selecting reverse gear. og nærmere beskrevet sånn: Inhibition of reverse gear is achieved through a solenoid interlock device located on the selector lever assembly. When the solenoid is energized, movement of the lever plate is restricted to prevent the reverse gear position being accessed. The solenoid is activated at speeds in excess of 25 km/h (15 mph) to prevent inadvertent selection of reverse gear. The solenoid is deactivated at speeds below 15 km/h (9 mph). The Central Junction Box (CJB) controls the solenoid operation using speed signals received on the high speed Controller Area Network (CAN) bus from the Anti-lock Brake System (ABS). Den avhenger altså av wheelspeedinfo. Siden jeg ikke har andre meksikanere i bilen så tar jeg en råsjans og går ut fra at de sensorene gjør jobben de skal. Jeg sitter dermed igjen med hypotesene 1) solenoiden får info, men gjør ikke jobben 2) solenoiden får ikke info inn 3) solenoiden får ikke strøm når den skal aktiveres Siden at feilen var konstant fra første gang helte jeg i retning 2) kass solenoide. (Vel og merke, så langt har ikke et deksel blitt løftet av, ikke en skrue løsnet. All informasjonsinnhenting har vært bak ratt/bak pc)... Så tror dere ikke at den "#¤&%"¤#%/&" bilen (hysj, ikke la den høre jeg sier dette - spesielt ikke siden Mr Free har gode seter, sånn i motsetning til den prøvekjørte... ) kaster en ny skruball og oppfører seeg eksemplarisk på vei til jobb i dag? Da er jeg sterkt over over i teori 1)/3) . Er redd for at de neste trinnene i feilsøk må involvere interiørspaker. Edited February 13, 2020 by yarnslayer Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 (edited) Du må nok av med dekslene ja. Jeg ville kjørt første forsøk på kontakter og sjekk av solenoiden. WD40 kan være din venn her. Nå er det tilfeldigvis en annen som opplever samme problemet på freel2.com: https://www.freel2.com/forum/topic35085.html Det kan være verdt å følge litt med her. Edited February 13, 2020 by Mr Rover 75 Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 14, 2020 Author Share Posted February 14, 2020 (edited) Jaja... er inne i en periode hvor døgnet godt kunne ha hatt 48 timer og det hadde fremdeles vært for lite å fordele mellom [ jobb | humørsyke LR-produkter(og annet privat) | søvn ]. Så jeg har funnet kontaktspray (takk til europris!) og den ligger i bilen. Kommer sikkert aldri til å få bruk for den nå. Andre ting må få forrang foran et problem som "ble borte" - og jeg håper at Mr. Free er fornøyd med å tydelig ha uttrykt sin misnøye over å ha måttet låne bort garasjen til en hybrid for ett døgn... (Skal nok se på det, men problemer som er til stede her og nå må tas først, så får Revers-problemet komme når det enten dukker opp igjen, eller det er litt mer tid til rådighet...) Edited February 14, 2020 by yarnslayer Quote Link to post Share on other sites
trondshj Posted February 14, 2020 Share Posted February 14, 2020 1 time siden, yarnslayer skrev: Jaja... er inne i en periode hvor døgnet godt kunne ha hatt 48 timer og det hadde fremdeles vært for lite å fordele mellom [ jobb | humørsyke LR-produkter(og annet privat) | søvn ]. Så jeg har funnet kontaktspray (takk til europris!) og den ligger i bilen. Kommer sikkert aldri til å få bruk for den nå. Andre ting må få forrang foran et problem som "ble borte" - og jeg håper at Mr. Free er fornøyd med å tydelig ha uttrykt sin misnøye over å ha måttet låne bort garasjen til en hybrid for ett døgn... (Skal nok se på det, men problemer som er til stede her og nå må tas først, så får Revers-problemet komme når det enten dukker opp igjen, eller det er litt mer tid til rådighet...) ...og det var tydeligvis ikke bare mr Free som mislikte det å få en hybrid med røde skilter på besøk. Discoen reagerte med feil på luftfjæringen, og har nå lagt seg ned på alle fire. ¤suhk¤ Tydelig at slike ting må holdes unna gårdsplassen. Tydeligvis litt for lenge siden vi tok noen av bilene bort til "Hjulkyrkogården" for å skremme de til hva som skjer med biler med litt for mange feil. https://coord.info/GC1EHDE for de som har interesse. Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 22, 2020 Author Share Posted February 22, 2020 (edited) Da har jeg vært der nede med kontaktspray. Mr. Free har dog oppført seg eksemplarisk siden den raserianfallet etter å ha luktet hybrid på tunet (leses som Asbjørnsen og Moe: "Her lukter kristenmanns blod...") Videoen var helt fin for å komme ned. Ledningen til kontakten som vises i videoen er dog ekstremt kort, så smale hender og lang nebbtang/langt skrujern elns. er en nødvendighet. Uansett. En god runde spray og en prøvetur - alt vel. Enn så lenge. Gikk også en runde med bakviskeren. Den liker ikke vinter og salt, men nå er den iallfall renset, smurt og satt på plass igjen. Så spørs det om det er nok TLC til at det holder når han finner ut at Den Fete Damen er i garasjen på kloss-og-skive-SPA ... Edited February 22, 2020 by yarnslayer Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 24, 2020 Author Share Posted February 24, 2020 (edited) ETA: Måtte forresten humre vel og lenge da jeg leste verkstedhåndboka før jeg tok av girspakehodet: Lurer virkelig på hvor mange det er som har gitt seg selv en skikkelig kilevink eller blåveis før den advarselen ble "verdig" en varseltrekant i verkstedmanualen. (Ikke meg, nei!) Edited February 24, 2020 by yarnslayer Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 Hehe... reelt det der.... Har sett flere FB poster om blekkøyer og knuste frontruter Fikk en god en selv engang med da heldigvis uten synlige bevis etterpå Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 Lett å få verandaleppe og / eller tannlegebesøk etter røsking i ratt ved demontering. Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted February 27, 2020 Author Share Posted February 27, 2020 Jeg tror dere. (Selv om jeg iallfall ikke så noen grunn til det på Mr Free. Den kom så greit av at ... ) Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted April 6 Share Posted April 6 På 11.2.2020 den 10.52, yarnslayer skrev: Akkurat nå kjenner jeg at jeg har en liten hønseflokk å plukke med Mr Rover... (Min utheving.) Sånt er rett og slett livsfarlig å si i nærheten av en aldrende engelsk bilpark. Resultatet var iallfall at under kjøring til jobb i dag, med trofaste Mr Free (manuell) fant spaken ut at "jeg er i fart framover, så blindgangen som spaken kan gå mot revers kan sperres" ... like gjerne kunne være åpen. Så ifra at 6trinnskassa oppfører seg som HH (med felles bein i midten, og -- "bort og siden ned" til R stengt) oppfører den nå seg som HH-- (ut til siden, er alt,så åpen)... og ikke nok med det, men om man roter seg ut i -'en med spaken kan det hende at man må trille ut på en lomme og gi den et skikkelig dunk for å få den tilbake. Hjelp, tips, skrekkhistorier og kostnadsestimat (eventuelt trøst) mottas med takk. Hei, Da var det min tur. Dette skjedde meg i påska. Hadde jo "hørt" om dette langt bak i husken, så det var bare å renne inn på en busslomme, full stans, og der var girspaken fri igjen. Har ikke skjedd senere. Ble det noe løsning på deres bil? Kun litt "fikkling" med konnektoren? Quote Link to post Share on other sites
trondshj Posted April 6 Share Posted April 6 Nei, det endte med verkstedbesøk. Eksakt hva som ble byttet husker vi ikke, men fruen kommer sikkert til å oppdatere tråden når hun har tatt seg en dusj og finner frem kvitteringen. Problemet forsvant i en periode, før det brått kom tilbake, og da var det konstant. I tillegg hadde vi en "festlig" tikking i bilstereoen når man skiftet fra 5. til 6. gir. (Noe man selvsagt gjorde med største forsiktighet... ) Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted April 6 Author Share Posted April 6 (edited) Kondolerer. Hos oss dukket det opp stadig hyppigere og rens av den nevnte koblingen hjalp dessverre ikke i lengden. Finlesing av verkstedmanual gjorde oss mer og mer sikre på at det var en slitt solenoide. Dessverre fant vi ikke at den var mulig å bytte kun denne delen (som er integrert nede ved bunnen av gearspaken), så det ble TC på Liertoppen som fikk jobben. De byttet da hele LR006964. Jobb (halv dag) og deler kom på 9k i april i fjor. Har ikke hatt et fnugg av dette problemet siden da. I følge denne https://lrparts.ru/katalog/freelander-2/6-speed-manual-m66p-3/pereklyuchenie-peredach-vruchnuyu-6/rychag-pereklyuch-peredach-mkpp-6-stupen-mekh-kor-peredach-m66-2wd-6-stupench-mekh-korobka-per så er alt integrert i partnr LR006964 Du kan være så heldig at det er gønk i kontakta for din del, men det virker som at disse bilene skal gjennom de samme feilene på omtrent den samme alderen/kjørelengden, så jeg setter en bugg og en cola på solenoiden... PS - bakruta har også fått ny bakviskemotor siden dengang da. Edited April 6 by yarnslayer Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted April 7 Share Posted April 7 11 timer siden, yarnslayer skrev: Kondolerer. Hos oss dukket det opp stadig hyppigere og rens av den nevnte koblingen hjalp dessverre ikke i lengden. Finlesing av verkstedmanual gjorde oss mer og mer sikre på at det var en slitt solenoide. Dessverre fant vi ikke at den var mulig å bytte kun denne delen (som er integrert nede ved bunnen av gearspaken), så det ble TC på Liertoppen som fikk jobben. De byttet da hele LR006964. Jobb (halv dag) og deler kom på 9k i april i fjor. Har ikke hatt et fnugg av dette problemet siden da. I følge denne https://lrparts.ru/katalog/freelander-2/6-speed-manual-m66p-3/pereklyuchenie-peredach-vruchnuyu-6/rychag-pereklyuch-peredach-mkpp-6-stupen-mekh-kor-peredach-m66-2wd-6-stupench-mekh-korobka-per så er alt integrert i partnr LR006964 Du kan være så heldig at det er gønk i kontakta for din del, men det virker som at disse bilene skal gjennom de samme feilene på omtrent den samme alderen/kjørelengden, så jeg setter en bugg og en cola på solenoiden... PS - bakruta har også fått ny bakviskemotor siden dengang da. Æsj.... Liker ikke å høre slikt Gjør et forsøk med rens av kontakten og venner meg til smal giring..... Bakruteviskeren ble skiftet for noen år tilbake.... Sant som du sier, ser ut som disse bilene skal igjennom det samme... Quote Link to post Share on other sites
yarnslayer Posted April 7 Author Share Posted April 7 Du får trøste deg med at vi tross alt er en smal elite som kjører biler som det er verdt å holde på veien så lenge at man får lov til å oppleve sånt. (Har gløttet litt etter "ny" bil halvannet år snart, men slår meg mer og mer til ro med at så lenge bilen ruller blir den nok ikke byttet.) "Aldri helt god, sjelden veldig feil".' Så i dag nektet den å starte på den vanlige FOB'en... men spiste og startet på reserveFOB'en. Under stopp og FOB-bytte halvveis på vei til jobb så lot Mr Free som ingenting hadde skjedd ... De kan å holde eierne på tå hev iallfall. Siste langkjøring hadde den "kondens i bensin"-liknende nykker en periode også. Så den gassfølergreia (pot-meter?) er sikkert neste reservedel den ønsker seg. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.