Gå til innhold

Driftsikkerhet - EGR


tore109

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har hatt vår D3 siden høsten 2017. Konas tiltro til LR var frynsete etter mange år med D2, og S3 før det. Men jeg håpte at en 2009 D3 med 145 000 km på klokka skulle være solid. Kona trekker ofte hestehenger, og er avhengig av en driftssikker bil, fordi det er rimelig stress å "stå der" med en hest i hengeren.

Allerede i februar 2018 ble hun stående langs veien med motorstopp pga defekt EGR høyre side. Heldigvis hadde vi en annen trekkbil tilgjengelig, så jeg kunne komme til unnsetning og hente hestehenger, mens Viking tok med bilen. I tiden som fulgte hadde vi masse "Engine system fault" som ble kurert ved stopp/start uten at vi fant feilen, før kona igjen fikk motorstopp i april 2019 med behov for veihjelp - heldigvis uten hest denne gangen. Da var EGR venstre defekt. Så i forrige uke ble det ny motorstopp for kona med hestehenger i Kristiansand - full stopp langs E39, med hest bak i hengeren. Heldigvis hadde Avis på Kjevik en D5 til leie, men hele greia tok masse tid. Denne gang var det tilbake til defekt EGR høyre - etter bare 40 000 km.

 

Er dette normalt for Discovery 3? Hva skal vi gjøre for å få en driftssikker bil? Bør vi bytte EGR hvert annet år - vi er avhengig av en bil som virker. 

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tore109 skrev:

Verkstedet jeg bruker er anerkjent som det beste uavhengige LR verkstedet i området her. Så oljetype og arbeidet ellers som gjøres på bilen tror jeg er i topp klasse :-)


Du bør, først som sist, bare få fjernet EGR’en. Altså blanke dem. Det må programmeres bort på din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tore109 skrev:

Men min bil har også partikkelfilter, kan det gi problemer med blokking av EGR?

 

Burde ikke ha det. Hadde du hatt problemer med partikkelfilteret, så kunne det vært relatert. Dvs at motoren brant urent og sotet mye på tomgang/lave turtall fordi motoren da ikke får servert bare ren luft lenger, men luft iblandet en dæsj eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir ikke trøbbel med DPF så lenge du blinder og programmerer bort EGR når den ikke har feil eller er defekt. Gjør du dette imidlertid for å rette feilen/unngå å bytte så kommer DPF til å gi deg et lite helvete om ei stund da den vil tette seg helt. 

 

Dette skjedde meg i påska i fjor - blei en relativt kostbar affære. Verksted som skulle fikse egr høsten før hadde bare belinda den med feil, sletta feilkoder og vært fornøyd. Bilen var langt fra enig 6 mnd senere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...