Gå til innhold

Disco 4 med fjæringsfeil


Mandrew

Anbefalte innlegg

Har fått en fjæringsfeil på min Disco 4,  2011 modell. Viser Gult signal med fjæringsfeil ved start av bilen, og når jeg passerer 45 km/t eller noe sånt så kommer det et rødt varsel om at hastighet ikke bør overstige 50 km/t. Bakre luftfjærer ser ut til å være løftet til max høyde. Er det noen sikringer eller releer som kan ha utløst dette. Mener dette kom etter at jeg vasket bilen når det var ca. -2 gr ute i for 2 dager siden. Noen som har noen gode ideer om hva årsaken kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på 4x4-infoen på infotainmentsystemet.

 

Se om noen av hjulene oppfører seg unormalt i forhold til hvordan den virkelige verden er. Om en høydesensor ikke er i vater, så vil du ofte se at systemet tror at et hjul er i en annen posisjon enn det virkelig er.

 

Om bilen er i normal tilstand etter oppstart så kan du fjerne sikringen til luftfjæringen (Var det F26 mon tro?). Da vil ikke eventuelle sensorfeil eller andre elektroniske feil påvirke systemet.

 

Vil tro du har en defekt høydesensor. Ikke veldig dyrt eller komplisert å bytte - eventuelt lekasje til fremre støtdempere. Siden bilen er høy bak så tror jeg mest på at du har et sensorproblem. Dernest kan det være noe med fremre ventilgalleri. Antar at tank og kompressor er ok, siden bilen ikke går helt ned.

 

Sjekk 4x4-info. Det kan gi oss litt mer informasjon. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket 4x4 info. Se vedlegg. Ser ut som det mangler en grønn strek på bakakslingen, slik som det kanskje tyder på at det skal være foran. Ser forøvrig at bevegelser på alle luftdempere kommer opp på skjermen. Tok ut sikring for luftfjærer (F26) men det hjalp ikke noe særlig.
Skal denne tas ut med motor i gang og med gir i fri kanskje?
Er det noen som har navn & dele nr på denne høydesensoren?
 

IMG_20200207_180210.jpg

Endret av Mandrew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig så er det bare en grønn strek som viser hvilke nivå bilen er satt i. Det er de røde punktene som indikerer hva høydesensorene gir av signal. Dine ser riktige ut så kan godt være noe annet som er feil. 

 

Det beste er nok å få lest av feilkoden før du begynner å bytte deler som kanskje det ikke er noe feil med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eg har berre litt erfaring med D3, men eg meiner at alle fire hjula på skjermen skal ha det raude merke likt med den grønne linja når bilen står i standard høgd. Så eg meiner det ikkje er rett bak på bilen din. Diagnose kan kanskje gje svar. Lykke til. Helsing Arild 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å stikke innom LR butikken på Lysaker, men fant de ikke på Lysaker torg 10, som nettsiden henviste til. Men det er mulig de bare opererer på nett. Noen som vet om de er åpne eller har lagt ned? Det står på nettsiden at de kan utføre diagnose. Men får vel ikke gjort det via post? Ringte så til Insignia i Konowsgt. De hadde bare 1 mnd ventetid på verksted, selv for 1 diagnose som vel tar Max 5 minutter. Noen som vet om steder i Oslo som kan utføre diagnose ved drop-in?

Har forsøkt å ta ut sikring F26. Den er hel og intakt. Skal denne tas ut med girkassa i N og motor i gang, eller med motor avskrudd?

Har Winter Sørensen import mulighet til å utføre slike diagnoser på stedet, eller selger de diagnose verktøy kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, stikker innom der i morra. Det er korrekt sikring. Det stemmer jo også overens med nummereringen på lokket på undersiden av sikringsboksen. Men hva med det releet som også er der. Hjelper det å ta ut dette og få sjekket det? Er det vanlig at slike releer ryker? Synes jo selv at det minner mer om feil på høydesensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mandrew skrev:

Takker, stikker innom der i morra. Det er korrekt sikring. Det stemmer jo også overens med nummereringen på lokket på undersiden av sikringsboksen. Men hva med det releet som også er der. Hjelper det å ta ut dette og få sjekket det? Er det vanlig at slike releer ryker? Synes jo selv at det minner mer om feil på høydesensor.

 

Nei, releene pleier ikke å ryke. Få gjennomført en diagnose (med sikringen på plass), og se hva som dukker opp. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe sent svar men...

Fikk tatt diagnose på bilen på bilen på fredag. Se vedlagt. Dette ble utført på Fyksen på Gjøvik. De trodde feilen skyldes ledningsbrudd, da de mente at feilene var forskjellige. Hadde funnet denne årsaken via en database eller noe. De sjekket med RS servicesenter på Hamar som er LR verksted. Men de hadde ikke respondert. Så jeg hentet bilen på Fredag ettermiddag. Og oppdaget seff for sent at de hadde glemt å gå ut av service mode. Nå hopper og spretter bilen med ext mode på bakhjulene. Herlig! 

Finnes det en reset funksjon man kan utføre selv for å få satt bilen tilbake til kundemodus?

Er det noen som kjenner til hva de feilkoden her indikerer? De trodde det kunne være kompressor på verkstedet. Jeg selv synes det virker rart, for da hadde vel ikke demperne stått i ext mode, men helt nede eller? Eller kan kompressor ryke med demperne helt på topp også?

IMG_20200221_153924.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkodene du har fått mangler to tegn i forhold til de Land Rover bruker på Discovery 3 i alle fall. Ville trodd det var de samme på D4. Har tatt et utklipp av de feilkodene det kan være ved å droppe de to siste tegnene, og da peker feilen i retning av eksosventilen for luftfjæringen. Det trenger jo ikke å bety at det er selve ventilen, kan også være ledningsbrudd eller blokkert luftløp f.eks. Nivåbryter feilen kan kanskje ha kommet når du tok sikringen.

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppdatere. Dette ble løst etter flere timer på verksted (Fyksen Gjøvik) det ble funnet et brudd i styrestrømskabel til kompressor fra ECU, slik jeg skjønte det. Egentlig greit at de gjorde søk og fant denne. Hadde ikke hjulpet med fullt kompressor og bytte av tanker som PS service på Hamar indikerte. Det hadde jo ikke hjulpet noenting. Selve kabelen lå inne i en surret kabel som lå imellom chassi og ramme. Så denne kabelen måtte legges opp på nytt. Så nå er alt bare fryd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...