Gå til innhold

Discovery 5 varebil, slik det skal gjøres!


Anbefalte innlegg

Jeg/vi har opplevd en voldsom pågang etter "lippers" sitt  innlegg sist lørdag, og det er selvfølgelig veldig hyggelig og jeg vil takke for alle flotte komplimenter. Det er flere som har bedt meg om å komme med utfyllende informasjon vedrørende den ombyggingen av Discovery 5, som blir gjort ved Telemark Salmakerverksted(TS), så da vil jeg gjøre et forsøk på dette.

Nøkkelen til å få en best mulig varebilombygging av Discovery 5 er de nye støtdempertårnene som TS har utviklet. Disse gjør at man får plassert «statskassen» så langt ned mot gulvet i bilen som mulig, slik at man unngår å gjøre inngrep i bilens taktrekk og eventuelt panorama glasstak. Samtidig får man plassert «statskassen» lenger bak i bilen, slik at man får bedre plass til fører og passasjer. Dette er selvsagt viktige punkter da sittekomforten er ofte avgjørende for kjøp av en slik varebil, og bare taktrekket i seg selv koster over 35.000 kroner.

 

Likevel er det kanskje ennå viktigere at bilens kjøreegenskaper og komfort opprettholdes på lik linje med personbilen. Det ble i starten av TS sin utvikling vurdert å montere avstandsskiver på toppen av støtdemperne, slik at disse ble senket ned under bilen på lik linje med ombyggingen fra Lafinto. Det ble raskt avdekket at dette, av opplagte grunner, ikke var en god løsning. TÜV som ble brukt til å godkjenne ombyggingen i først omgang ville heller ikke godkjenne dette, så alternativet var å utvikle nye støtdempertårn. Da disse var ferdige og godkjennelsen fra TÜV var på plass kom neste utfordring. På 2019 modellene ble det mulig å bestille Adaptive Dynamics(AD), og disse hadde et annet støtdempertårn enn bilene uten AD. Skulle disse senkes under bilen med avstandsskiver måtte de senkes ytterligere 16mm, da dette var høydeforskjellen på tårnene, men dette var selvsagt helt uaktuelt. Nye tårn måtte utvikles og godkjennes av TÜV. Da dette var på plass mente Statens Vegvesen at dokumentasjonen fra TÜV måtte ha en eldre dato enn dato for bilens ankomst til Norge, altså måtte bilene eksporteres til Tyskland for ombygging og godkjenning for så å importeres til Norge igjen. Dette var ikke gjennomførbart, og ny dokumentasjon måtte innhentes denne gang fra Veidirektoratet. Det ble da krevd en styrketest av både de nye og de originale støtdempertårnene. De originale tårnene er i støpt aluminium, mens de nyutviklede er frest ut av en massiv blokk aluminium av høyeste kvalitet. Testen ble utført under den forutsetningen at de originale tårnene hadde samme kvalitet på aluminiumen som de nye, og likevel var styrken på de nye tårnene 3 ganger høyere enn de originale. Endelig godkjenning av ombyggingen kom da fra Veidirektoratet 11 måneder etter utviklingen startet, og vi er fortsatt litt overrasket over dette da det er litt utenom det vanlige. Det var nesten som om de stod med norske flagg på Skien trafikkstasjon, da jeg ble invitert ned dit etter å ha mottatt det første vedtaket. 

Her er de punktene jeg mener Telemark Salmakerverksted sin varebilløsning skiller seg ut på:

  • Ombyggingen gir 5cm bedre plass til fører, og da er dette målt i lårbeinet slik at personer opptil 2 meters høyde sitter greit.

  • Etter endt ombygging til varebil opprettholdes bilens kjøreegenskaper og komfort på lik linje med personbilen.
  • Ingen skader på interiøret, lettere å selge og bedre pris i annenhåndsmarkedet. Biler bygget om hos Lafinto har ødelagt taktrekk, teppe, selvborende skruer i sidepanel og muligens ødelagte sikkerhetsbelter etter noen års bruk. Kunder har betalt opptil 80.000 kroner bare i deler for å få en slik bil til å se original ut etter ombygging til personbil.
  • Ombygging tilbake til personbil kan gjøres hos forhandler, eller man kan gjøre dette selv om man er litt nevenyttig, Biler bygget om av Lafinto må ifølge JLR sendes til dem for ombygging til personbil(5-8 uker leveringstid). Forhandlerne/kundene sparer tid og penger.
  • Full funksjon på Panorama soltak, dersom bilen bestilles med dette. Dette kobles ut av Lafinto, og jeg er usikker på om dette kan tilbakestilles.
  • Sikkerhetsbelter pakkes pent inn og legges bak sidepanel, slik at det ikke oppstår skader på disse.
  • Beskyttelsesplater for dørpanel er standard, da skader ofte oppstår på disse i løpet av årene som varebil.
  • Hull på siden av gulvet for oppbevaring.
  • Lufting av kompressor.
  • Utseende.
  • Kortere leveringstid. Bilen er som regel ferdig godkjent 1 uke etter levering, i motsetning til 5-8 uker hos Lafinto. Kapasitet pr. uke er ca. 20 biler, og Discovery kundene har 1. prioritet.
  • Alle demonterte smådeler blir forsvarlig lagt i en eske(ikke i en plastpose) merket med understellnummeret, slik at disse ikke forsvinner under lagring.
  • Mulighet for oppbevaringskasse og/med tilhørende plate for å oppnå en høyde i varerommet.

Her noen linker til artikler og bilder om og av ombyggingene:  

www.tungt.no/anleggsmagasinet/25-tonner-med-v6-diesel-og-en-hyggelig-overraskelse-6707903

https://www.tv2.no/a/10470477/

https://www.dropbox.com/sh/4ipso6fzh1ln6ks/AAAUTiQTcJZxELjNLYxakMrua?dl=0

TS har siden utviklingen startet hatt en åpen dialog med JLR i håp om å få til et samarbeid, men har vel bare opplevd å bli kopiert på noen av fordelene de har hatt med sin ombygging. Tenker da spesielt på beskyttelsen bak stolene foran, slik at ryggen ikke blir oppskrapet mot gitteret noe som kom på bilene fra Lafinto på slutten av 2019. John Helmersen hos JLR har i e-poster bekreftet at det er ombyggingen fra Telemark Salmakerverksted som bilen egentlig fortjener, og at de «selvfølgelig ikke kan nekte våre forhandlere en ombygging hos dere – men vil absolutt se på dette som et loyalitetsbrudd». JLR har for så vidt ikke nektet sine forhandlere å bygge bilene om hos TS, men når de krever ca. 43.000 mer for bilene dersom de ønsker dette blir resultatet det samme. Det er selvsagt et stort kompliment til TS, at JLR føler de må legge på bilprisen såpass mye for å ikke å bli utkonkurrert, men dette er ikke riktig ovenfor kundene som selv burde få velge hvilken løsning de ønsker. Selv om det er noen kunder som på tross av høyere pris velger å bygge bilen sin om hos TS blir dette(slik TS ser det) som et brudd på konkurranseloven og regne, og det blir nå vurdert om rettslig skritt skal tas i denne saken.

Jeg har lyst til å oppfordre flest mulig eiere av Discovery 5 varebil bygget om av Lafinto, til å sende inn en klage til JLR(ikke forhandlerne), med krav om å få montert nye støtdempertårn levert fra TS. Dette fordi jeg mener de endrede kjøreegenskapene på bilene ikke tilfredsstiller de kravene man kan forvente av Discovery, og etter min mening kan dette i enkelte situasjoner(spesielt på vinterføre) gjøre bilene trafikkfarlige. Bilene tilfredsstiller heller ikke de kravene man kan forvente til komfort, og det er kunder som har fått hevet kjøpet etter iherdig klaging på bilens ombygging. Med dette for hånden finner jeg det derfor underlig at JLR ønsker å hindre kundene i å få montert varebilløsningen fra TS, og synes det er på tide å sette ned foten her. Jeg kan eventuelt få en advokat til å sende inn en felles klage på vegne de som måtte ønske det. 

Jeg vil også oppfordre kunder, som vurderer å kjøpe en ny Discovery 5 varebil, og som ønsker ombyggingen fra TS, til å kreve at tillegget JLR legger på bilene da blir fjernet. Det finnes eksempel på at dersom man setter dette som et absolutt krav før en avtale signeres eller ønsker å kansellere en allerede inngått avtale på grunn av dette, så gir JLR seg og sletter dette.

Jeg er litt inhabil her, men mener at bilene vil ha en større bruksverdi så lenge de er varebiler, og en høyere pengeverdi både som varebil og senere som personbil med varebilløsningen fra TS. Det burde derfor være i alles interesse at flest mulig biler har denne løsningen, og dersom mange nok står sammen om dette vil JLR måtte gjøre ombyggingen tilgjengelig for alle uten et tillegg i bilprisen.    

Jeg ser at dette kan virke provoserende og da spesielt ovenfor JLR, men vi har sett oss lei på deres arrogante og likegyldige holdning ovenfor kundenes ønsker. Det er dessuten investert et betydelig beløp i denne utvikling, og da kan man ikke sitte stille å se på en slik sabotasje. JLR har ved flere anledninger fått muligheten til å komme med forslag til løsning eller endre på sine tiltak, men har kategorisk henvist til en advokat som ikke svarer eller svarer på ting som ikke vedgår saken. Så da blir valgene få, og vi har ikke noe å tape her lenger.  

Håper dette var av interesse, og ser frem i mot å høre Deres meninger om dette.

Ta eventuelt kontakt på 915 67 363.

 

Endret av Jan Børre Sigurdsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke D5 selv men Interessant lesing. Mange her inne som nok også gjerne vil vite litt mer om den tekniske løsningen. Kommer ikke helt klart fram hvordan nye tårn gjør at statskassen passer bedre (selv om jeg tror jeg ser hva dere har gjort)

 

Også flott om du hadde nevnt din rolle/kobling til TS? Alltid lurt når man skriver slike innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding, og jeg skal forsøke å forklare dette noe bedre ved å vise noen bilder av de forskjellige støtdempertårnene. 

 

De sorte støtdempertårnene er de som Telemark Salmakerverksted(TS) har utviklet, og som man ser så er disse skråskjært inn mot senter av bilen. I bilen er de plassert slik at det akkurat er nok plass for at "statskassen" kan plasseres i mellom disse. Ser man på de originale støtdempertårnene, så blir "statskassen" liggende på toppen av tårnene, selv om man legger på avstandsskivene slik JLR gjør det på sine biler. 

 

Legg merke til at boltene inn mot senter av bilen på de sorte støtdempertårnene er lavere enn de fire andre. Hadde de vært like lange ville "statskassen" blitt liggende opp på disse, og dette ville hatt stor betydning for plasseringen av "statskassen. Dette er så marginalt at vi ikke kunne bruke låsemuttere på de lave boltene, da de bygger 2 mm mer enn en vanlig mutter som vi da isteden fester med låsesikring.

 

Støtdempertårnene fra TS er som sagt laget i aluminium av høyeste kvalitet, men vi har i tillegg eloksert disse for å hindre korrosjon. Boltene er også behandlet på best mulig måte for å hindre dette. Så ser de jo litt flottere ut i sort også.

 

Når det gjelder min rolle i Telemark Salmakerverksted, så er jeg eier, daglig leder og en av gutta på gulvet. Så håper jeg ikke Dere holder noe av det jeg skrev i går imot meg, da jeg ser at det kan virke voldsomt for noen. Men det er rimelig frustrerende når man vet at man har det beste produktet, men får ikke solgte dette på grunn av at konkurrenten har makt til å påvirke våre priser. Jeg hadde derfor et håp om at flest mulig av Dere som leser dette sender en liten kommentar, positiv eller negativ, da det uansett er bedre enn å ikke få noen tilbakemeldinger.  

 

 

IMG_2599.JPGIMG_2598.JPG

 

IMG_2600.JPG    

Endret av Jan Børre Sigurdsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si takk for at dere deler denne informasjonene om varebil ombyggingen.  Jeg har selv reagert på endringer i taket på varebilen jeg har kikket på hos forhandler.

Det å vite at det finnes alternative ombygginger i markedet gjør at jeg vil sjekke varerom og skillevegg plasseringen ved et eventuelt bruktbilkjøp av Discovery 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ranger skrev:

Jeg må si takk for at dere deler denne informasjonene om varebil ombyggingen.  Jeg har selv reagert på endringer i taket på varebilen jeg har kikket på hos forhandler.

Det å vite at det finnes alternative ombygginger i markedet gjør at jeg vil sjekke varerom og skillevegg plasseringen ved et eventuelt bruktbilkjøp av Discovery 5. 

 

Hyggelig at dette var nyttig informasjon, og du må bare ta kontakt med meg når du eventuelt skal kjøpe en slik bil. Jeg har full oversikt på hvilke biler som er bygget om hos Telemark Salmakerverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig avskrevet D5 som min neste bil, hovedsaklig pga plassen i forsetet. Når man er nesten 190cm lang, og ikke slank, så har de D5ene jeg har sittet i vært for trang.

Men med denne opplysningen, så må jeg si at en pent brukt 2l 240hk MED lavserie, kanskje kan bli min neste bil....så tusen takk for at du forteller, forklarer og gir oss lange et håp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Roar Moslet skrev:

Jeg hadde egentlig avskrevet D5 som min neste bil, hovedsaklig pga plassen i forsetet. Når man er nesten 190cm lang, og ikke slank, så har de D5ene jeg har sittet i vært for trang.

Men med denne opplysningen, så må jeg si at en pent brukt 2l 240hk MED lavserie, kanskje kan bli min neste bil....så tusen takk for at du forteller, forklarer og gir oss lange et håp ;)

 

Jeg hadde jo i utgangspunktet også avskrevet D5, men da på grunn av baklukas utseende :P.  Nå finnes det jo løsninger på det fra Startech, og når nå TS løser et par andre utfordringer med plass, kjøreegenskaper og finish, ser det jo ut som om D4'en på tunet kan bli avløst av en D5 på grønne skilter etterhvert... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...